Societat

trànsit

afectacions per la nevada

Un país en blanc i en punt mort

La neu va fer–se present a tot el territori menys al delta de l’Ebre, on només hi va caure pluja

Els camioners critiquen per “desproporcionada” la decisió d’aturar el trànsit de vehicles pesants 24 hores

Mai plou a gust de tot­hom i des d’aquesta set­mana es podrà dir, ben bé, que mai neva a gust de tot­hom, si més no dels milers de cami­o­ners que durant 24 hores van haver de tenir els motors apa­gats i els vehi­cles apar­cats al cos­tat de les grans vies de comu­ni­cació espe­rant que passés el tem­po­ral. La gran nevada anun­ci­ada pel ser­vei mete­o­rològic va arri­bar ahir a la mati­nada a Cata­lu­nya i va dei­xar grui­xos d’entre 30 i 2 centímetres, segons la zona del país, lle­vat de l’àrea del delta de l’Ebre, que és en l’únic punt on no va nevar. L’alerta per la pre­visió va fer que es decretés la para­lit­zació total de la cir­cu­lació dels cami­ons de gran tonatge des de les qua­tre de la tarda de dimarts fins a les tres de la tarda d’ahir, quan es va per­me­tre repren­dre la cir­cu­lació a tres vies prin­ci­pals del país.

Com si seguís al peu de la lle­tra l’anunci que havien fet els meteoròlegs el dia abans, el tem­po­ral va entrar per les comar­ques occi­den­tals del país i de forma pro­gres­siva va anar des­car­re­gant neu d’oest a est i de l’inte­rior fins a la costa, arri­bant a caure flocs de neu arran de mar, si bé no van arri­bar a for­mar grui­xos. A mitja tarda, segons el ser­vei català de mete­o­ro­lo­gia, els grui­xos més impor­tants s’havien reco­llit a les comar­ques del Piri­neu, amb una acu­mu­lació de 30 centímetres. A les comar­ques inte­ri­ors, des de Lleida fins a Osona, pas­sant per l’Anoia i el Bages, s’hi van mesu­rar espes­sors d’entre 10 i 20 centímetres de neu, men­tre que els grui­xos acu­mu­lats al pre­li­to­ral van ser més modes­tos, d’entre 5 i 10 centímetres, i irre­lle­vants a la façana marítima, entre 0 i 2 centímetres. Això, per exem­ple, és el que va pas­sar a la ciu­tat de Bar­ce­lona, on la neu que va caure va ser­vir per ale­grar el dia als nens i nenes de les esco­les de la part alta de la ciu­tat, men­tre que els menuts que van a classe a l’Eixam­ple o altres bar­ris, de la neu només en van poder sen­tir a dir que n’havia cai­gut una miqueta a quarts de set del matí i s’havia fos quasi a l’ins­tant.

6.500 cami­o­ners

Els que es van fon­dre, però d’avor­ri­ment, van ser els con­duc­tors dels 6.500 cami­ons que els Mos­sos d’Esqua­dra van obli­gar a man­te­nir-se atu­rats des de dimarts a la tarda. “Ha estat una mesura des­pro­por­ci­o­nada que ens ha reper­cu­tit molt nega­ti­va­ment”, es quei­xava ahir a aquest diari Adolfo Martínez, secre­tari gene­ral de l’Asso­ci­ació Gene­ral de Trans­por­tis­tes de Cata­lu­nya, davant aquesta mesura mai vista de pro­hi­bir la cir­cu­lació de cami­ons per tot el país.

Martínez va recor­dar que a prin­ci­pis d’any es publica una reso­lució sobre limi­ta­ci­ons de cir­cu­lació i allí s’hi diu que s’esta­blirà per a aque­lles vies on hi hagi glaç o neu, i el cert és que durant bona part del blo­queig orde­nat ahir les vies prin­ci­pals del país, sobre­tot l’auto­pista en direcció sud i nord, van ser tran­si­ta­bles. Només l’AP-7, al pas fron­te­rer, va estar tan­cada unes hores al matí.

Les pri­me­res vies que es van reo­brir al trànsit, a par­tir de les tres de la tarda d’ahir, van ser l’auto­pista AP-7, la C-32 i l’AP-2. En aquell moment els cami­o­ners van començar a aban­do­nar els apar­ca­ments impro­vi­sats com el del pàrquing de Port Aven­tura. A les set de la tarda es va aixe­car del tot la res­tricció en decla­rar-se aca­bat l’epi­sodi de neu. Jus­ta­ment a Olot es va dete­nir un cami­o­ner que cir­cu­lava abans de l’aixe­ca­ment de les res­tric­ci­ons. L’home va resis­tir-se i, segons fonts muni­ci­pals, va inten­tar atro­pe­llar els agents.

Tot i les crítiques del sec­tor del trans­port, el cert és que l’afec­tació a la xarxa de car­re­te­res de tot el país va ser molt impor­tant i a quarts d’una del mig­dia hi havia fins a 98 car­re­te­res o trams de car­re­tera amb pro­ble­mes i l’eix trans­ver­sal era la prin­ci­pal via afec­tada. També era obli­gat cir­cu­lar amb cade­nes per la C-16.

A mesura que va avançar el dia i que la neu va donar pas a la pluja, els grui­xos acu­mu­lats a la car­re­tera es van anar fonent i mol­tes vies van poder recu­pe­rar la nor­ma­li­tat. Per exem­ple, a dos quarts de set del ves­pre només hi havia una cin­quan­tena de car­re­te­res afec­ta­des.

Després dels cami­o­ners, els nens van ser els més afec­tats per la nevada i fins a 87.500 no van anar a classe perquè 298 esco­les van sus­pen­dre clas­ses. També ho van fer diver­ses uni­ver­si­tats.

LES XIFRES

6.500
camioners
van estar aturats durant 24 hores en aparcaments improvisats per prevenció davant la nevada.
5%
de les visites programades als metges del sistema públic de salut es van cancel·lar ahir per la nevada.

L’alerta passa de la terra al mar

La previsió meteorològica indica per al dia d’avui una millora generalitzada, sempre que s’entengui per millora la fi de les nevades que ahir van escombrar el país d’oest a est. El temporal no ha passat del tot, però, i el dia deixarà ruixats que no han de ser gaire importants però sí constants a la part central del país i a les comarques gironines. Aquestes pluges ja van començar ahir, així que la temperatura va començar a pujar i les precipitacions van passar de sòlides a líquides.

La novetat meteorològica del dia vindrà marcada per un temporal de mar que ha provocat l’activació d’un avís per al litoral de l’Alt i Baix Empordà, on s’espera que hi hagi onades que arribin als 4 metres. L’alerta també s’estén cap al sud, des del litoral de la comarca de la Selva fins al Barcelonès, però amb una menor intensitat.

Divendres el matí es preveu assolellat, però de cara a la tarda poden tornar les nevades al nord de les comarques de Lleida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.