Claus per combatre el ciberracisme
Dissabte va tenir lloc a Barcelona una manifestació amb el lema “Drets civils i socials per a tothom”
Se celebra el Dia Contra el Racisme
El darrer número de la Revista de Estudios Sociales y Sociología Aplicada conté un article de María-José Aguilar-Idáñez y Daniel Buraschi centrat en les estratègies per transformar els discursos del racisme i de l’odi, molt especialment aquells que es generen a les xarxes, que els autors anomenen ciberracisme i que defineixen com el conjunt d’idees, discursos i pràctiques comunicatives d’invisibilització, estigmatització, discriminació, exclusió i explotació de les persones per motius racials. La xarxa permet crear noves fronteres morals i línies imaginàries, que generen exclusió de determinants grups com els immigrants, els que busquen refugi o els que tenen altres orígens culturals i ètnics.
El fenomen es realitza en un espai virtual però afecta persones reals, el seu abast és molt gran perquè la xarxa en permet la difusió ràpida i global, és més agressiu que el discurs cara a cara, perdura en el temps, es genera amb arguments sense contrastar, és ràpid i immediat, s’aprofita de l’anonimat i gaudeix de la complicitat d’una espiral de silenci, en la mesura que no hi ha prou acció en contra. Per combatre aquest fet, els autors proposen cinc claus. Redefinir l’agenda és la primera i tracta de la necessitat de visibilitzar i fer comprendre críticament la realitat sobre les persones desplaçades amb tota la seva complexitat, causes i conseqüències. La segona és reenquadrar el que significa la solidaritat, no com un cost social, sinó com un tret cultural. La tercera és rehumanitzar, que implica trencar les fronteres morals de la indiferència i el menyspreu envers les persones d’origen diferent i incloure-les en el nosaltres quan parlem del nostre entorn. La quarta és responsabilitzar, implicar-se, capacitar-se i comprometre’s, perquè la inacció ens situa de nou en el camp de la indiferència i de la desconnexió moral. L’última és reconèixer i legitimar les necessitats de les persones que no estan d’acord amb nosaltres. És molt complicat convèncer- les si prèviament les hem menyspreat o insultat.