Societat

JOAN CUEVAS

IMPULSOR DE LA CAMPANYA ‘TU MANES’ PERQUÈ LA GENT CANVIÏ DE COMPANYIES ENERGÈTIQUES

“El mercat energètic és molt poc inclusiu i horitzontal”

Durant un mes un col·lectiu de Sabadell impulsa una iniciativa, que es pot estendre a altres ciutats, perquè la gent faci el salt i contracti energia cooperativa, sostenible i de proximitat

Què vol dir aquest ‘Tu manes’?
El Tu manes intenta concentrar-se en el fet que tot i que la majoria de la gent té uns principis ètics que aplica a la seva vida, en el consum energètic no els fa servir perquè el mercat és complex, fa mandra, sembla que és un maldecap i tot seran problemes, per pors... A Sabadell hi ha 82.000 llars i només unes 2.000 consumeixen energia d’empreses alternatives a les tres grans. I segur que hi ha gent que té els criteris del cooperativisme i visió democràtica del mercat, de sostenibilitat amb energia provinent de fonts renovables, i de proximitat.
És a dir que han estat més manats que no pas han tingut el control.
Exacte, i segurament una part passa perquè el mercat energètic és molt complex i difícil d’entendre, i entren les pors i les mandres, i les gran companyies fan perquè això continuï així. Però al final la gent té l’opció, pot manar, i si et converteixes en un agent actiu en el consum, pots fer que les coses canviïn.
Com va sorgir la campanya?
Va sorgir després que gent d’àmbits diversos en parlessin durant mesos. Vèiem aquesta incoherència, que aquests principis molt hegemònics de la població no es traslladaven al consum de diversos mercats i, en especial, de l’elèctric. Vam investigar com podíem fer una acció col·lectiva amb impacte després de mirar experiències d’altres llocs del món per arribar a la conclusió que la campanya havia de tenir tres elements perquè fos efectiva: un missatge molt senzill, sintètic i clar que apel·li a la causa, malgrat la complexitat del mercat; que fos accionable, és a dir que la gent fàcilment sàpiga què pot fer per contribuir a la causa de fer un mercat energètic més responsable, horitzontal i democràtic; i que fos en codi obert, que cap marca i organització o conglomerat d’empreses hi posés el seu segell, sinó que tothom se la pogués fer seva. Això implica que si a algú se li acut fer un vídeo amb suport de polítics, com ha passat, es fa. I el mateix quan algú proposa anar als comerços.
I a més a més és temporal...
Sí, per activar més la gent a moure’s, per combatre la mandra. Plantejar-ho com un repte col·lectiu: abans del 30 de juny s’ha d’intentar que el màxim de gent hagi canviat de companyia. Així creem un precedent i es pot replicar en altres llocs.
Objectius clars, racionals i lògics. No hauria de ser feina de l’administració?
L’administració té molts problemes per transformar la realitat i, en canvi, la gent organitzada, tot i no tenir estructures ni mitjans, té flexibilitat, rapidesa i creativitat per plantejar campanyes per generar un canvi.
Suposo que s’han sentit a dir que els estan pagant companyies com Som Energia, CatGas, Catllum i Holaluz.
Sí que ens ho hem sentit a dir [riu]. Cada dia tenim entre una o dues paradetes i som cap a 60 voluntaris, amb una trentena de molt implicats, i és un comentari que ens fan. Des del primer moment vam tenir molt clar entre els quinze del grup promotor que era molt important que no ens convertíssim en uns comercials d’aquestes companyies. Un cop engegada la campanya ho vam anar a explicar a les organitzacions, alguna hi va mostrar interès i públicament s’hi va adherir. I sí que els vam demanar que algun material que distribuïm el paguin.
Com controlaran qui s’apunta a les companyies?
Som Energia publica mensualment els contractes per municipis i amb les altres hi hem parlat i sembla que tindrem dades. Al maig, quan es va iniciar la campanya, les dues últimes setmanes Som Energia té una acceleració en la contractació. Tenia un creixement mensual d’un 18% des de feia mesos i va pujar un 50%. Veurem si al juny s’accelera més.
Es plantegen repetir la campanya d’aquí a uns mesos?
Més que repetir-la a Sabadell, sí que es podria replicar en altres municipis. N’hi ha que hi estan interessats, com els de Cerdanyola, alguns del Baix Llobregat, de Vilanova i la Geltrú, de Vilafranca o de Castellar, que ens demanen tot el material per replicar-ho.
Com convencen la gent?
Iniciem les converses amb dues preguntes: si coneixen la campanya i què pensen de les grans companyies. I la gent està sensibilitzada que és un mercat que no funciona i respon molt positivament. El mercat energètic espanyol és molt poc inclusiu i horitzontal, amb característiques molt monopolistes. Si de mitjana paguem uns 45 euros mensuals i a Catalunya hi ha 2,7 milions de llars, i el 84% són de les grans companyies, tenim que al cap de l’any s’enduen 1.200 milions d’euros. Vol dir que tenen un poder polític i econòmic molt bèstia i la gent ho intueix. I si els interpel·les, generalment la resposta és molt positiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.