Societat

JORDI-AGUSTÍ PIQUÉ

MONJO DE MONTSERRAT. DIRECTOR ARTÍSTIC DEL FESTIVAL INTERNACIONAL ORGUE DE MONTSERRAT

“El festival de Montserrat és de referència a Europa”

“Dels dos concerts de l’agost, en destacaria l’originalitat de la música del mestre Naji Hakim, el dia 11, i la frescor de la música nord-americana de Katelyn Emerson, el dia 25”

“El fet de poder oferir els concerts amb entrada lliure respon a la voluntat de l’abadia de ser un centre cultural i de generar cultura a l’abast de tothom”

Passió
El pare Jordi-Agustí Piqué, monjo de Montserrat, és consultor de la Congregació de les Causes dels Sants, l’organisme vaticà que estudia les causes de beatificació i canonització que es tramiten a la Santa Seu. Degà president del Pontifici Institut Litúrgic de Roma (PIL), la seva passió és l’orgue. És professor superior d’orgue instrument i de solfeig i doctor en teologia dogmàtica per la Pontifícia Universitat Gregoriana de Roma. Del 1997 al 2001 va ser mestre de capella i director de l’Escolania de Montserrat. Com a concertista d’orgue, ha actuat en diversos països. Va ser Premi d’Honor de Fi de Grau Superior d’Orgue.
La gran quantitat de públic és la millor valoració que es pot fer dels concerts celebrats fins ara

Amb el con­cert d’Eber­hard Lauer, direc­tor de música sacra de la cate­dral de Santa Maria d’Ham­burg, que es va fer el 21 de juliol, el VIII Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal Orgue de Mont­ser­rat. Abat Cassià M. Just, In Memo­riam va arri­bar a l’equa­dor. Havia començat el dia 16 de juny amb peces de Mozart i Pou­lenc inter­pre­ta­des per l’orga­nista titu­lar de la basílica de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, i el cor Fran­cesc Valls amb l’Orques­tra Simfònica Camera Musi­cae. El 2018 és, nova­ment, un home­natge a la memòria del P. Abat Cassià M. Just, i els con­certs, que són gratuïts, es fan a la basílica de Santa Maria.

Que­den dos con­certs d’aquesta vui­tena edició del fes­ti­val d’orgue. Què en des­ta­ca­ria?
Dels con­certs que ja s’han rea­lit­zat, l’alta qua­li­tat inter­pre­ta­tiva, el goig de poder fer el con­cert de Pou­lenc per a orgue i orques­tra, i haver gau­dit de la música de Bach amb el mes­tre Eber­hard Lauer. Dels dos con­certs de l’agost, en des­ta­ca­ria l’ori­gi­na­li­tat de la música del mes­tre Naji Hakim, el dia 11, i la fres­cor de la música nord-ame­ri­cana de Katelyn Emer­son, el dia 25.
I els dos con­certs que ja s’han fet, com van anar?
La gran quan­ti­tat de públic és la millor valo­ració que es pot fer dels con­certs cele­brats fins ara. I la satis­facció dels intèrprets, que han pogut mos­trar el seu tre­ball davant d’un audi­tori variat i entu­si­asta.
Una bona opor­tu­ni­tat per poder dis­fru­tar de l’orgue Blan­ca­fort.
Sí. Els con­certs del fes­ti­val són una bona ocasió per conèixer les veri­ta­bles dimen­si­ons de l’orgue de Mont­ser­rat. Però també per gau­dir de Mont­ser­rat mateix, dels ves­pres d’estiu, de la bona música i d’un espai sin­gu­lar de silenci i natura.
L’orgue, aquest gran ins­tru­ment de música reli­gi­osa que s’està inten­tant recu­pe­rar.
L’orgue és un ins­tru­ment litúrgic, però, com es pot veure en el fes­ti­val, també és un ele­ment cul­tu­ral de pri­mera mag­ni­tud. De fet, el fes­ti­val de Mont­ser­rat ja ha tro­bat un lloc entre els grans fes­ti­vals d’orgue que s’orga­nit­zen per tot Europa. Per tant, estem entrant en una etapa de madu­resa del fes­ti­val, que ja ha permès crear un públic fidel i cap­tar-ne de nou.
Aquest any l’hem vist impli­cat en la inau­gu­ració de la res­tau­ració de l’orgue de la basílica dels Sants Just i Pas­tor.
Sí, vaig tenir l’opor­tu­ni­tat de col·labo­rar en el pro­jecte de res­tau­ració i el goig d’exe­cu­tar la música durant la litúrgia de bene­dicció d’aquest orgue. L’orgue de Sant Just ve a com­ple­tar aquest àmbit de recu­pe­ració d’aquests ins­tru­ments, que alhora gene­ren una recu­pe­ració cul­tu­ral del lloc on estan ubi­cats. La inau­gu­ració va ser un moment de des­co­bri­ment per a molts de la sin­gu­la­ri­tat de la basílica de Sant Just, i de les sono­ri­tats de l’orgue recu­pe­rat.
Durant la Guerra Civil es van des­truir pràcti­ca­ment tots.
La Guerra Civil va ser real­ment inci­vil pel que fa a la pèrdua de patri­moni cul­tu­ral. En les últi­mes dècades s’ha recu­pe­rat bona part del que no havia estat des­truït i ara s’està entrant en una època de cre­ació i cons­trucció de nous ins­tru­ments que por­tin a una nor­ma­li­tat en la vida musi­cal del camp organístic.
Com valora aquest fes­ti­val?
El Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal Orgue de Mont­ser­rat s’ha con­so­li­dat en aquests vuit anys com una pro­posta d’alta qua­li­tat musi­cal, però alhora amb un ves­sant popu­lar pel que fa al públic molt remar­ca­ble, en l’àmbit dels con­certs d’orgue. Això ha permès que el fes­ti­val hagi pogut i pugui inno­var en l’oferta i explo­rar noves for­ma­ci­ons i nous for­mats per a aquesta mena de con­certs. En el món pro­fes­si­o­nal, és un punt de referència i molts orga­nis­tes adeqüen la seva agenda per poder par­ti­ci­par en el nos­tre fes­ti­val. El fet de poder ofe­rir els con­certs amb entrada lliure res­pon a la volun­tat de l’aba­dia de ser un cen­tre cul­tu­ral i de gene­rar cul­tura a l’abast de tot­hom.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia