Diagnosi per poder elaborar un pla de mobilitat, a Cassà
S’ha realitzat un estudi per detectar els avantatges i les problemàtiques de la circulació en cotxe, a peu i en bici al municipi
Es faran tres tallers per recollir l’opinió i les propostes dels veïns
La sostenibilitat, la qualitat de vida, la seguretat i l’accessibilitat són diversos dels principis que es preveu que caracteritzin el futur pla de mobilitat de Cassà de la Selva. Ahir, es van presentar els resultats d’una diagnosi que l’Ajuntament va encarregar a una assessoria, des de la qual s’ha fet un treball de camp per detectar els avantatges i els inconvenients que hi ha al municipi en relació amb l’ús del vehicle privat, de la bicicleta o en els trajectes a peu. Aquesta informació serà clau amb vista al primer trimestre del 2019, quan s’engegarà un procés participatiu, ja que el consistori vol planificar i millorar la mobilitat amb la col·laboració i els suggeriments dels veïns i veïnes. Segons explica l’alcalde, Martí Vallès, en concordança amb el contingut de l’ordenança municipal de circulació i via pública, entre els múltiples objectius del pla hi ha el d’afavorir el moviment a peu i en bici, per tal que agafin més protagonisme.
La presentació pública de la diagnosi va ser a càrrec de Jordi Porta, consultor de l’Assessoria d’Infraestructures i Mobilitat (AIM). Va donar a conèixer inicialment unes dades del 2017 de la Policia Local, referents al parc de vehicles a la població. Aquest és encapçalat pels turismes (n’hi havia comptabilitzats 5.305, fet que representa el 67% del seu conjunt). La llista segueix amb les furgonetes i els camions (1.501), les motos (680), els remolcs i semiremolcs (143), els tractors industrials (44) o els busos (2).
D’altra banda, a partir d’unes enquestes a les escoles, un 12% dels estudiants que no van sols fins al centre educatiu van dir que el motiu era perquè “és perillós a causa del trànsit” i tan sols un 3% degut al fet que “el recorregut no està adaptat per anar a peu” –la resposta majoritària, en un 43% dels casos, és que encara no tenen prou edat–.
En la diagnosi també es destaquen els punts positius de la xarxa ciclista i els aspectes a polir, com algun tram on cal millorar el paviment, la senyalització horitzontal o la connectivitat. Pel que fa al vehicle privat, hi ha una bona anella viària al voltant del nucli urbà –aquesta circumval·lació està composta per la carretera Provincial, la carretera Marina, la rambla Onze de Setembre, i el carrer de la Via–. En la xarxa secundària, però, és freqüent trobar vials amb voreres massa estretes, una circumstància que origina que els vianants envaeixin sovint la calçada.
Procés participatiu
Vallès va afegir que és un projecte rellevant, que ha de comptar sobretot amb la veu dels cassanencs. És per això que l’any vinent s’iniciarà un procés participatiu. Ahir, aquesta part va ser detallada per Gerard Quiñones, de Neòpolis. Els professionals d’aquesta consultoria conduiran i dinamitzaran uns tallers amb els veïns. Així, a més de la bateria de propostes que els tècnics elaborin basant-se en la diagnosi, es tindrà en compte l’opinió dels ciutadans i es recolliran les seves aportacions. Aquesta fase es dividirà en tres tallers, per poder parlar de cada tema per separat: un centrat en la mobilitat rodada, un altre sobre mobilitat a peu i en bici i un tercer focalitzat en l’aparcament.