Societat

L’àrea metropolitana, a punt per activar la zona de baixes emissions

A partir de l’1 de gener entren en vigor les restriccions als vehicles que no els correspon l’etiqueta ambiental de la DGT. La mesura afecta vehicles de l’Estat i també estrangers

La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i de les policies locals

A partir de l’1 de gener del 2020, per vetllar per la salut de la ciutadania i millorar la qualitat de l’aire, es restringeix la circulació permanentment per la ZBE Rondes de Barcelona, de dilluns a divendres laborables, entre les 7 i les 20 h, als vehicles que no els correspon etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B). La mesura afecta tant els vehicles de l’Estat com els estrangers. La ZBE Rondes de BCN inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

El director de l’Àrea de Mobilitat i Transport, Joan Maria Bigas, recorda que sí que es podrà circular per les rondes, ja que aquestes vies queden excloses de la restricció. Però cal tenir present que, des de les rondes, els vehicles que no els correspon etiqueta ambiental de la DGT no podran accedir a la ZBE Rondes de Barcelona ni circular-hi per l’interior. Tindran un any de moratòria les furgonetes (N1), els camions (N2, N3) i els autobusos (M2, M3).

La ZBE Rondes BCN inclou Barcelona (excepte la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat.

La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i de les policies locals dels municipis afectats en cas de controls manuals d’aquests cossos de seguretat. Per tant, és recomanable portar-lo.

Els conductors que circulin sense l’etiqueta ambiental de la DGT col·locada al vehicle podran ser aturats pels agents a la ZBE Rondes de Barcelona. En aquests casos, els agents comprovaran la documentació del vehicle i la matrícula i verificaran si està subjecte a les restriccions de trànsit.

El director de Serveis de Mobilitat Sostenible, Carles Conill, destaca la complexitat tecnològica de la implementació de la ZBE: “És una de les zones més grans d’Europa que cal tenir coberta tecnològicament, de manera que els vehicles que siguin sancionables rebin la penalització a través de cada un dels ajuntaments afectats.” El control es farà automàticament mitjançant càmeres a través d’una plataforma metropolitana gestionada per l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona.

Tot i que l’activació de la ZBE serà l’1 de gener, a partir d’aquest dia es procedirà a avisar els vehicles sense distintiu. Serà a partir de l’1 d’abril que es començaran a fer efectives les possibles penalitzacions. Les ordenances municipals que han de fixar aquestes possibles sancions s’aprovaran als cinc municipis implicats en la ZBE a final d’aquest any. Segons marquen les ordenances municipals en aquest cas, la sanció serà d’un mínim de 100 euros.

Excepcions, autoritzacions i registre

Entre les excepcions a l’accés de la ZBE hi ha els vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis.

Els ciutadans amb vehicles que no els correspongui etiqueta ambiental i els que tenen vehicles estrangers s’hauran d’inscriure en el registre metropolità zbe.barcelona, activat des del 16 de novembre passat, i posteriorment podran sol·licitar i tramitar les seves autoritzacions (un total de 10 per vehicle) necessàries per tal de poder accedir i circular dins la ZBE Rondes Barcelona.

Més informació:

zbe.barcelona

7 h-20 h
horari en què es restringirà l’accés dels vehicles que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT. Els caps de setmana les restriccions no s’aplicaran.
10
autoritzacions diàries l’any són les que poden sol·licitar els vehicles als que no correspongui etiqueta ambiental de la DGT. El cost és de 2 euros, amb bonificacions.
50.000
vehicles menys el primer any són els que es calcula que deixaran d’entrar a la ZBE durant els primers dotze mesos d’implantació de les restriccions d’accés.
95
quilòmetres quadrats d’extensió total és el que té la ZBE Rondes de Barcelona, fet que la converteix en una de les més grans d’Europa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

societat

Mor Mari Valldeperas, històrica del voluntariat a Sabadell

societat

900 joves atesos en set mesos al servei d’acompanyament emocional del govern

barcelona
Girona

El PSC, indignat per la pèrdua de línies a La Baldufa

Girona
MEDI AMBIENT

El pàrquing regulat per accedir al pantà de Sau es reactivarà el dia 22

Sau
Medi Ambient

El pantà de Sau s’omple de curiosos per tornar a veure l’església envoltada d’aigua

barcelona
SALUT

Castelldefels inicia les obres del tercer CAP

Castelldefels
Urbanisme

Barcelona dota la Teixonera de més habitatge i un nou parc urbà

Barcelona
MEDI AMBIENT

La població de cabra salvatge del massís del Port , recuperada

ARNES
societat

Unes 300 persones ocupen una platja de Mallorca per denunciar la massificació turística

barcelona