Societat

En terres del dip

Un recorregut circular a la serra de Llaberia, amb sortida i arribada a Pratdip

El relleu de la Serra de Llaberia és força accidentat, amb barrancs, com el de la Dòvia, cingleres espectaculars i cims de referència al sud del Camp de Tarragona, com el de Mont-redon, la Miranda o la Mora.

La seva situació, en una de les zones més poc poblades del Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre, l'ha mantingut com un lloc poc freqüentat. Però l'interès creixent per l'oci a la natura i l'espectacularitat de l'Espai d'Interès Natural de la Serra de Llaberia estan canviant aquesta situació.

Prova d'això són les rutes per fer a peu o en BTT que s'han dissenyat des de Pratdip. En tot cas, no són recorreguts planers, sinó al contrari, estan especialment adreçats a aquells que busquen certa dificultat i trams on la tècnica és un aspecte molt important, com succeeix en la ruta pels dominis del dip.

Animal de llegenda

La ruta proposada duu el nom d'un animal de llegenda: el dip. Segons la tradició, els dips eren una mena de gossos que atacaven els traginers durant la nit, feien estralls amb el bestiar i se'n bevien la sang, cosa que els va donar fama de vampirs. Joan Perucho va utilitzar aquesta llegenda al llibre Les històries naturals, on el dip era un autèntic vampir.

El recorregut

La ruta comença al costat del poliesportiu en direcció al camí antic de Santa Marina. Per arribar-hi cal dirigir-se al rentador, tombar a l'esquerra i voltar el castell pel carrer de sota.

Tot seguit, cal seguir en direcció al cementiri i, un cop a la plaça del Barranquilló, agafar el carrer 11 de Setembre fins a l'encreuament amb el carrer Santa Marina. Allí, es gira a mà esquerra, es passa pel costat de la creu i monument als morts de la Guerra Civil, se segueix pel mateix carrer fins pujar al coll de Prevell, on hi ha un cartell panoràmic.

La ruta continua pel senderó que queda a mà esquerra de la carretera. Cal anar amb compte, perquè els primers 50 metres són perillosos ja que el camí és molt estret i en alguns punts l'aigua de pluja l'ha malmès. Tot seguit, cal fer la baixada fins al barranc. Un cop superat, es troba un camí a mà dreta que porta de nou fins a la carretera. Cal seguir-la, cap a l'esquerra, durant uns 700 metres en direcció a l'ermita de Santa Marina, fins que es troba una altra estaca que indica el camí que cal agafar a la dreta. Seguint-lo s'arriba a una bifurcació. Cal agafar el camí de la dreta. Es passa per davant d'una masia.

El recorregut continua per la pista fins a una riera que s'ha de fer a peu o amb la bici a coll durant 100 m, fins a arribar a la creu memorial de Santa Marina. Aquest camí porta fins a l'àrea de lleure de l'ermita. Cal travessar la carretera i rodejar l'aparcament per agafar el camí que puja fins a la plaça de l'ermita, que s'ha de deixar a mà esquerra. Allí, cal seguir per la pista que enfila per darrere l'ermita. En el recorregut, una mica amagada. hi ha la font de la Duera.

Aquesta pista no s'ha d'abandonar fins arribar al coll de la urbanització Santa Marina. L'ascensió continua cap al repetidor. Un cop s'arriba a la zona on hi ha el repetidor de telecomunicacions, es troba una bifurcació i allí s'ha d'agafar el camí de l'esquerra que baixa fins a les Vinyasses. No s'ha de deixar mai la pista ampla fins arribar a una forta baixada on cal anar amb molt de compte.

Després de la baixada tècnica fins a la torre, s'acaba la pista ampla i comença un sender d'uns 25 metres molt dificultós on és aconsellable baixar de la bici. Per aquest senderó es va a parar al camí de les Vinyasses, que s'ha de seguir cap a l'esquerra, travessant el barranc i pujant fins a la carretera que condueix al poble.

La ruta segueix per la carretera. El monument al dip queda a l'esquerra. S'ha de seguir endavant uns 50 metres, fins al pont de les Valls, on s'entra pel sender travessant el bosc. Aquest camí no s'ha de deixar fins que s'arriba a una pista. Tot seguit, cal continuar a l'esquerra fins a trobar el camí asfaltat que va de Pratdip a Colldejou. Allí, cal enfilar a la dreta i fins al primer camí que es troba a l'esquerra. (Tot i que hi ha una cadena, es pot passar.)

Així doncs, cal continuar per aquest camí que presenta trossos cimentats fins a un punt on s'estreny i hi ha una bifurcació.

Llavors s'ha de girar a la dreta i seguir pujant fins a arribar al mirador de la Ventosa, on és recomanable aturar-se per contemplar les vistes que ofereix.

Per reprendre la ruta, cal retrocedir uns 15 metres i agafar, a mà esquerra, una trialera que porta de nou al camí per on s'ha pujat. Ara cal desfer-lo fins a arribar de nou a la cadena, on es torna a agafar el camí asfaltat cap a la dreta fins a arribar a una era que queda a mà esquerra.

Quinze metres enllà d'aquesta era, hi ha un camí a la dreta, al costat d'una masia. Cal seguir-lo i no deixar-lo fins a arribar a una baixada que condueix al barranc. S'ha de travessar. A uns 25 metres s'ha de fer un fort gir de 180º cap a l'esquerra, i continuar recte fins trobar una bassa. Un cop allí, es gira a la dreta fins trobar el camí de la Dòvia. Cal seguir-lo, cap a l'esquerra, fins arribar a la carretera T-311. De nou, cal girar cap a l'esquerra i continuar fins al poliesportiu.

FITXA DE LA RUTA

Recorregut. Circular, amb sortida i arribada al nucli urbà de Pratdip.
Dificultat. Mitjana-alta. Alguns trams són perillosos, i en algun punt cal fer el camí a peu o amb la bici a coll.
Distància. 15 quilòmetres
Durada aproximada. Dues hores
Altitud màxima. 430 metres
Recomanació. Tot i que en alguns punts hi ha balises, és recomanable disposar de les indicacions de la ruta o bé del mapa que es pot aconseguir a l'oficina de turisme de Pratdip.

DADES D'INTERÈS

Ajuntament de Pratdip. Av. Catalunya, 7 43320 Pratdip Telèfon: 977 566 242 www.pratdip.cat
Oficina de turisme. Av. Catalunya, 9 baixos Telèfon: 977 566 388 Horari d'hivern: de 9 a 14 h, de dilluns a divendres i de 10.30 a 13.30 h, dissabtes i diumenges. Horari d'estiu: de 9 a 14 h de dilluns a divendres. Tardes de dimecres a diumenge de 15 a 18 h
Club ciclista Pratdip- L'Ajuba. Aquest club organitza la IV Marxa BTT Pradip Senders del Dip, que es farà el dia 11 de juliol. Més informació i inscripcions al web: www.penyaanjuba.net

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies