Societat

Mediació contra el virus

La Generalitat crea un servei gratuït de mediació arran de la Covid-19, amb 300 consultes sobre custòdia de menors

La Diputació rep més de 200 queixes veïnals durant el confinament

L’advocacia catalana impulsa la resolució de conflictes virtual atesa l’aturada dels jutjats

Les pròrrogues consecutives del decret de l’estat d’alarma (anem pel camí dels dos mesos) i l’obligat confinament per aturar contagis de coronavirus han creat un forat negre en la tramitació administrativa de serveis públics (amb els terminis congelats), i també han provocat un augment del nombre de conflictes familiars, veïnals i empresarials. Per donar solucions a aquesta realitat, la mediació –una eina de resolució de conflictes extrajudicial que fa anys que és present a Catalunya, tot i que amb falta de creients i de practicants– és ara potenciada per administracions i operadors. La novetat és que la mediació presencial s’ha substituït per la telemàtica, prevista en la llei del 2009.

Una d’aquestes iniciatives és del Departament de Justícia, que a través del Centre de Mediació de Catalunya ha creat un servei gratuït de mediació per la Covid-19 , que en tres setmanes de funcionament ja ha rebut unes 330 consultes i 32 acords per fer mediació. La majoria són temes relacionats amb la guarda i custòdia dels fills en aquest temps d’emergència. “Atesa la desaparició de l’administració pública, vam creure necessari aprovar una resolució perquè es poguessin finalitzar les mediacions iniciades, i crear aquest servei per a la ciutadania”, declara Xavier Bernadí, director general de Dret i d’Entitats Jurídiques. Hi afegeix que en bona part de les consultes rebudes no hi ha una alta conflictivitat en les parelles. “Primer hi va haver molta confusió i una resposta heterogènia dels jutjats, i l’orientació del mediador és que es mantingui l’interès superior del menor”, precisa Bernadí, i exposa casos com ara el d’un progenitor confinat a la zona de la conca d’Òdena, i que el centre ha emès un certificat de moviments pels controls policials. “Hi ha avis que també ens consulten perquè un dels progenitors hi ha tallat la comunicació, i demanen com poden refer-la. Tothom té por i prioritza la salut de la família”, explica Ansel Guillamat, tècnica del centre que tramita les peticions de mediació, que s’han d’enviar per correu electrònic ([email protected]).

La Diputació de Barcelona també ha adaptat el seu servei de mediació ciutadana en 42 ajuntament i quatre consells comarcals –amb més de 6.500 sol·licituds l’any passat– a l’estat d’alarma i ara l’ofereix telemàticament, així com assessorament en la resolució de serveis i contractes suspesos. Actualment, en 21 serveis (la meitat) ja han rebut 213 casos de mediació des del 14 de març fins dilluns passat, una demanda en alça, es precisa des de l’ens. Els conflictes veïnals representen el 74% dels nous casos de mediació, seguits dels familiars (15%) i les activitats econòmiques (8%). Entre els conflictes de convivència, hi destaquen els casos de sorolls (85%), seguits de la neteja i higiene (33%) i les dificultats de relació i comunicació.

L’advocacia catalana també acaba d’anunciar que engega una plataforma virtual per activar la resolució de conflictes a través dels centres de mediació dels seus catorze col·legis –formats per lletrats instruïts en mediació (40 hores de formació cada dos anys)–, perquè l’administració de justícia continua aturada. “Com que tot està suspès, rebem peticions d’advocats que volen resoldre conflictes a través de la mediació o el dret col·laboratiu en casos patrimonials o de resolució de contractes pel virus. Si és necessari un arquitecte o un psicòleg en la mediació, se’n sol·licita un, o es fa xarxa amb els professionals dels centres de mediació dels col·legis. Els advocats hem de controlar els conflictes i donar solucions”, sosté Marta Martínez, degana del Col·legi de Tortosa i presidenta de la comissió de mediació del Consell de l’Advocacia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia