Societat

Hotels mig buits i molts interrogants a Lloret

L’inici tardà de la campanya i les mesures contra la Covid fan minvar l’ocupació dels hotels i provoquen previsions poc optimistes

El 65% de les places estan disponibles, però hi ha establiments que no obriran a l’estiu

L’ocupació mitjana és del 40%, segons el gremi d’hotelers

La principal destinació de la Costa Brava, Lloret de Mar –1,2 milions de turistes el 2019–, viu un estiu amb els hotels mig buits i molts interrogants. A l’inici tardà de la temporada alta –no hi va haver visitants per Setmana Santa–, s’hi han afegit els contratemps derivats de les mesures per lluitar contra la Covid-19 al país.

Segons dades del Gremi d’Hostaleria, estan disponibles entre un 65% i un 70% del total de les places hoteleres –n’hi ha 30.000 al municipi–. “[Fins dimarts] l’ocupació mitjana és del 40%. Ens hem trobat que el cap de setmana l’ocupació potser és del 80-90% i entre setmana baixa”, explica el president, Enric Dotras. Hotels com ara l’Acapulco o l’Aqua Bertran ja han decidit que aquest estiu no obriran.

Un dels exemples de l’anormalitat d’aquest any és el grup Rosamar Hotels, que té cinc establiments. Tres ja han obert –el Rosamar Garden Resort (dia 1), el Rosamar Maxim (dia 3) i el Rosamar Spa (dia 10)– i els altres dos podrien obrir “entre el 5 i el 10 d’agost”, afirma el director comercial i propietari de la cadena, Àlex Portavella.

El responsable de Rosamar Hotels afirma que van començar l’estiu “des de zero a mitjan juny” i que durant “dues o tres setmanes” tenien esperances que arribessin visitants en avió. Però la realitat és que “hi ha pocs vols a la Costa Brava, des de Girona i també des de Barcelona”, i que ara estan subsistint amb ocupacions baixes, “amb gent del sud de França, des de Perpinyà fins a Montpeller, de Barcelona i la perifèria, i algun britànic, polonès i alemany”, explica.

Les notícies per fer front a la Covid-19 a Catalunya han perjudicat els números dels hotels. “Fins al dia 15, pensàvem que podríem tenir ocupacions del 50% i hauríem estat molt contents. A partir de llavors [amb l’anunci de l’ús obligatori de la mascareta] hi ha hagut una davallada en les previsions i moltes anul·lacions”, admet Portavella.

La gerent de Lloret Turisme, Elizabeth Keegan, diu que aquesta setmana molts turistes francesos els han trucat per preguntar-los si la frontera estava tancada. “Les notícies que arriben de fora fan complicada la gestió hotelera per la inquietud i la incertesa. El temor del tancament de la frontera, la mascareta i el confinament domiciliari a Barcelona han provocat una allau d’anul·lacions”, explica.

Dotras lloa la col·laboració publicoprivada, que ha fet que, mentre les empreses estaven tancades, personal del Grup Altimir fes 8.500 sessions de formació sobre mesures i protocols d’higiene i seguretat per fer front a la Covid-19. A més, hi va haver sis sessions del pla de contingència amb una participació de 3.443 treballadors i deu sessions sectorials amb un total de 5.065 persones.

Cada notícia que hi ha hagut sobre la Covid-19 ha provocat una allau d’anul·lacions
Elizabeth Keegan
gerent de lloret turisme
Fins al dia 15 pensàvem que podríem arribar al 50% d’ocupació
Àlex Portavella
propietari de rosamar hotels

El president dels hotelers parla de “desgràcia”

El president del Gremi d’Hostaleria, Enric Dotras, defineix així la temporada d’estiu. “És una desgràcia, ni més ni menys. Són uns números que no ens hauríem imaginat mai que fossin tan negatius.” Igual que Portavella i Keegan, el president dels hotelers reconeix que les últimes notícies han “restat”. Parla del brot del Segrià i dels brots de Figueres i Vilafant (Alt Empordà), que s’associen des de fora de l’Estat a la Costa Brava, diu. El sector està pendent dels ajuts del govern, després de la visita a Lloret de la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, dilluns. “No en sabem la lletra petita.” Dotras demana ajuts per a empreses i treballadors. “S’està fent difícil aguantar-ho. Hi ha gent que fa mitja jornada, gent que està en expedients de regulació temporals d’ocupació [ERTO], gent que no ha pogut treballar. Ara es tracta d’acabar [la temporada] d’una manera humanament digna, perquè empresarialment ja és impossible.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia