Societat

Les carreteres catalanes registren 55 morts de gener a abril, una més que el 2019

El quart mes de l’any ha estat el pitjor de l’any, amb el 42% de les víctimes del 2022

El Ser­vei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 30 d’abril d’enguany, 55 per­so­nes han mort en 48 acci­dents mor­tals a la xarxa viària interur­bana de Cata­lu­nya. Durant el mateix període de l’any pas­sat, van per­dre la vida 29 per­so­nes en 29 acci­dents mor­tals, tot i que hi havia res­tric­ci­ons per la covid. Fins a l’abril de 2019, abans de la pandèmia, van per­dre la vida 54 per­so­nes en 52 sinis­tres mor­tals. El 42% de les 55 vícti­mes mor­tals d’aquest any s’han produït durant el mes d’abril, que esdevé el mes amb pit­jor sinis­tra­li­tat d’aquest 2022, amb 23 morts, 14 més que l’any pas­sat i 6 més res­pecte el 2019, any de referència abans de la pandèmia.

El mes de març es va regis­trar una dava­llada de la sinis­tra­li­tat (7 morts) res­pecte l’any pas­sat i el 2019.

Davant aquesta ele­vada sinis­tra­li­tat, el Ser­vei Català de Trànsit fa una crida a la prudència i demana la màxima res­pon­sa­bi­li­tat i atenció en els des­plaçaments per car­re­tera, tenint en compte, a més, que ens tro­bem en l’inici del bon temps, un període d’ele­vada mobi­li­tat d’oci (caps de set­mana), sumat a una mobi­li­tat obli­gada (fei­ners) que ja s’ha recu­pe­rat ple­na­ment després de la pandèmia.

De les 55 vícti­mes mor­tals, 41 eren homes, el que repre­senta un 74% dels morts, i 14 dones. Dels 41 homes morts en acci­dent de trànsit, 33 eren con­duc­tors i 7 eren via­nants. Pel que fa a les dones, 6 eren con­duc­to­res, 6 més viat­ja­ven de pas­sat­ge­res i 2 eren via­nants. Les dades de sinis­tra­li­tat d’aquests tres pri­mers mesos també mos­tren un alt per­cen­tatge d’homes en el col·lec­tiu de ferits greus: dels 191 ferits greus en acci­dent de trànsit des que va començar l’any, 141 són homes (74%) i 50 són dones (26%).

Repunt de la mor­ta­li­tat de via­nants

Pel que fa als per­fils més vul­ne­ra­bles, la sinis­tra­li­tat del col·lec­tiu de via­nants ha patit una cres­cuda pre­o­cu­pant, amb 9 vícti­mes mor­tals en el que por­tem d’any. Durant el mateix període de l’any pas­sat, n’havien mort 5 (14 si ana­lit­zem el 2021 sen­cer) i al 2019 en van morir 6. En aquest sen­tit, des de Trànsit es demana màxima prudència, ser molt curo­sos si s’ha de cami­nar per car­re­tera i auto­pro­te­gir-se i senya­lit­zar de seguida si cal bai­xar del vehi­cle per qual­se­vol emergència.

De la resta de vícti­mes vul­ne­ra­bles, 8 eren moto­ris­tes i 3, ciclis­tes. En el cas dels moto­ris­tes, es manté la reducció en la sinis­tra­li­tat d’aquest col·lec­tiu, atès que el 2021 en van morir 11 durant el mateix període, i 12 el 2019. En el cas dels ciclis­tes, sí que s’ha produït un lleu­ger aug­ment, ja que tant l’any pas­sat com el 2019 n’havien mort 2 fins al 30 d’abril.

Xocs fron­tals

Pel que fa als sinis­tres mor­tals, pràcti­ca­ment en 4 de cada 10 la col·lisió és fron­tal, el 37,5% tots els sinis­tres. Cal des­ta­car també que dels 48 acci­dents mor­tals, 35 han estat col·lisi­ons amb més d’un vehi­cle impli­cat i 13 amb un sol vehi­cle.

Si s’ana­lit­zen les morts per l’edat de les vícti­mes, les tres fran­ges amb més vícti­mes són entre 55 i 64 anys (15 morts), entre 35 a 44 anys (14) i entre 25 als 34 anys (10). Pel que fa a la sinis­tra­li­tat per tipus de dia de la set­mana, 28 de les vícti­mes han sigut en dies fei­ners (50,9%) i 27 en cap de set­mana (des de diven­dres a les 15 hores) o fes­tiu (49,1%).

Un de cada cinc morts és a l’AP-7

La via que ha con­cen­trat més vícti­mes mor­tals durant aquests pri­mers qua­tre mesos de l’any és l’AP-7, amb 10 morts (el 18% del total de 55) i manté una ele­vada sinis­tra­li­tat res­pecte l’any pas­sat (un mort a l’AP-7 durant el mateix període) i res­pecte al 2019, abans de la pandèmia (3 morts a l’AP-7). Cal des­ta­car que en alguns sinis­tres en aquesta auto­pista s’han produït diver­ses vícti­mes en un mateix acci­dent. Va ser el cas de l’acci­dent del 24 d’abril a Tar­ra­gona, en què van morir atro­pe­lla­des dues per­so­nes o el 24 de gener a Bar­berà del Vallès, en què tres per­so­nes van per­dre la vida en un xoc entre qua­tre turis­mes i un camió. La segona via que regis­tra més vícti­mes mor­tals enguany és la C-63, amb 4 per­so­nes mor­tes.

Bar­ce­lona, la demar­cació amb més sinis­tra­li­tat

Final­ment, si ana­lit­zem les morts per demar­ca­ci­ons, 24 s’han produït a Bar­ce­lona; 14, a Tar­ra­gona; 12, a Girona; i 5 a Lleida. A la demar­cació de Bar­ce­lona es pro­du­eix un aug­ment tant res­pecte l’any pas­sat (13) com el 2019 (19). En el cas de Tar­ra­gona, l’aug­ment es dona res­pecte l’any pas­sat (amb 5 morts) però res­pecte al trànsit pre­pandèmia hi ha una lleu­gera dava­llada (17 vícti­mes el 2019). En canvi, a la demar­cació de Girona, es manté un crei­xe­ment de la sinis­tra­li­tat tant res­pecte el 2021 (7) com el 2019 (10). Per con­tra, a Lleida es manté una reducció de la sinis­tra­li­tat vers l’època abans de la pandèmia, amb 8 morts al 2019. Pel que fa al mateix període de l’any pas­sat, van morir 4 per­so­nes a les car­re­te­res llei­da­ta­nes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.