Societat

La via Barcelona-Figueres del TGV, inutilitzada quasi 3 anys

L’alta velocitat entre el Nus de la Trinitat i Riudellots de la Selva estarà enllestida el 2009

L’anunci del ministeri de Foment de retardar fins al 2012 l’acabament de les obres del Tren de Gran Velocitat (TGV), per garantir la seguretat dels túnels a Barcelona i a Girona, farà que la resta de tram, que ja estarà gairebé acabat el 2009, quedi inutilitzat durant prop de tres anys. Foment farà passar els combois de TGV de Sants a Figueres per l’actual via d’ample estatal, de manera que deixarà sense ús els trams construïts entre el 2009 i el 2012, perquè les obres de soterrament a Barcelona i a Girona impediran emprar la línia del TGV.

L’alta velocitat entre el Nus de la Trinitat i Riudellots de la Selva estarà enllestida el 2009. De fet ja s’estan fent quasi totes les obres entre Montcada i Riudellots. Dos terços d’aquest traçat fins a Figueres estan ja en obres avançades. És el cas del Vallès, on la majoria de trams ja s’han acabat i estan pendents del muntatge dels rails i del balastatge, la col·locació de la grava grossa de sota.

D’aquí a un any i mig també s’hauran acabat els traçats entre Sant Julià de Ramis - Vilademuls i Figueres-Perpinyà. A part de Barcelona i Girona, els únics trams que no tenen un calendari clar per acabar el 2009 són el dels municipis tocant a la capital del Gironès (Riudellots, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis), on només hi ha fet el projecte, i el de Vilademuls i Borrassà, on els ajuntaments encara reclamen un canvi de traçat.

La conseqüències més greus d’aquesta inoperància dels dos trams urbans se centren en el tram de Figueres a Perpinyà, perquè l’empresa concessionària TPFerro, que també portarà el manteniment i l’explotació d’aquest tram durant 45 anys, va firmar un contracte amb el ministeri de Foment en què es preveia que a partir del 17 de febrer del 2009 començaria a cobrar un cànon, tant si hi passaven trens com si no. Per fer front a aquest problema i maquillar el retard de les obres, el ministeri ha anunciat la construcció d’un intercanviador a Barcelona que permetrà que els combois puguin arribar a Figueres per la via convencional, canviant-los la distància dels eixos entre rodes. Un cop a la capital de l’Alt Empordà, el tren tornarà a enllaçar amb la traça del TGV fins arribar a la frontera francesa.

Foment preveu que l’intercanviador estigui enllestit entre final del 2009 i principi del 2010. Un cop operatiu, s’augmentaran el nombre de trens que passaran per la Jonquera, per, així, poder pagar part de la taxa, i es reduiran els que transcorren per Portbou.

El secretari d’Infraestructures de l’Estat, Víctor Morlán, va anunciar ahir, en una entrevista a Catalunya Ràdio, que el ministeri de Foment començarà les obres dels túnels Sants - la Sagrera i a Girona entre gener i febrer del 2008. L’execució s’allargarà 32 mesos, si és que el concurs per realitzar el projecte d’aquesta tardor avança sense sorpreses.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.