Societat

La Unió Europea demana explicacions a Google

Entre els experts, la notícia no ha estat cap sorpresa. És vox populi que Google té accés a les dades dels internautes

La Unió Europea ha demanat a Google que expliqui per què conserva informació personal dels seus usuaris des de fa més de dos anys, ja que podria estar incomplint els paràmetres establerts a Brussel·les sobre la protecció de dades. El grup de treball del Comitè 29, format per responsables de dades de tots els Estats membres, ha enviat una carta a Google en què li formula una sèrie de preguntes que tenen la voluntat d'esbrinar quines són les dades que guarda i amb quines intencions.

Així ho ha explicat Pietro Petrucci, portaveu de la UE, i ha afegit que en la mateixa carta s' emplaça la companyia, propietària del cercador més potent del món, a respondre les seves preguntes abans de juliol. La iniciativa de fer aquesta carta ha sorgit després que el diari britànic The Independent publiqués un estudi sobre l'ús de les dades dels usuaris que fa Google. Si bé altres estudis anteriors havien detallat quin ús se'n fa, de les dades, sense aportar proves argumentals, aquest se centra a descriure les diverses formes que té la companyia d'extreure informació personal dels usuaris.

Google guarda informació principalment de les recerques fetes a la seva pàgina web, incloent-hi les paraules clau utilitzades, l'adreça del servidor d'Internet i, de vegades, altres dades sobre programes utilitzats. Segons Peter Fleisher, responsable de privacitat de la companyia nord-americana, Google fa un esforç molt gran per protegir les dades dels usuaris. "És una part important del nostre compromís amb la privacitat", ha explicat en conèixer la notícia de la carta de Brussel·les.

Entre els experts en tecnologia, la notícia no ha estat cap sorpresa. És vox populi que Google té accés a les dades personals dels internautes, i també que les fa servir per als seus propis beneficis, normalment publicitaris. Aquesta és la clau del servei de correu electrònic gratuït Gmail, que conté un motor semàntic que cerca paraules clau entre els missatges electrònics de l'usuari i després les converteix en publicitat, al lateral de la pàgina.

Perfils detallats
Aquest és el poder real de Google: sap qui som i sap què volem. Té totes les dades necessàries per fer un perfil detallat de l'usuari que es ven a preu d'or en qualsevol campanya publicitària. Així doncs, no és casual que el proper pas de la companyia sigui la creació d'un telèfon mòbil anomenat Google Phone. El projecte va ser anunciat fa unes setmanes, i Sergei Brin i Larry Page van coincidir a dir que no serà un mòbil multimèdia (com podria ser l'iPhone), sinó que se centrarà en Internet i el mòbil com a eina de treball (per navegar per la xarxa, escriure documents en Word o gestionar bases de dades).

Actualment aquests telèfons només estan disponibles en el mercat de la gamma alta, i Google podria aspirar a convertir-los en un producte econòmic de consum massiu. Els motius són fàcils de veure, a hores d'ara: aquest nou terminal esdevindrà una font inacabable de dades sobre el seu usuari. Perquè, ¿i si Google pogués rastrejar les dades personals dels nostres SMS o de les nostres trucades per afegir-les al nostre perfil? ¿I si aquests continguts ens retornessin al mòbil en forma de SMS publicitaris? Quantes empreses estarien disposades a pagar milions per tenir un sistema publicitari tan efectiu? La resposta és evident, les proves clares. I a la UE s'ho veuen a venir.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.