Societat

L’escolarització universal de tots els infants

Josep Calas­sanç, un dels pre­cur­sors de l’esco­la­rit­zació de tots els infants, impulsà l’escola gratuïta amb uns cri­te­ris inno­va­dors, com l’orga­nit­zació de les clas­ses per edats i la neces­si­tat de con­fec­ci­o­nar lli­bres dedi­cats a aquest ense­nya­ment, així com pro­gra­mes pedagògics per a cada edat.

Aquesta visió de l’ense­nya­ment obrí en la seva època l’esforç de posar-ho a l’abast de tots els infants. La for­mació que pre­co­nitzà amb l’Escola Pia fou una de les més ago­sa­ra­des del seu temps atès que es fona­men­tava en la for­mació i el conei­xe­ment dels ense­nya­ments tècnics a través de cri­te­ris pedagògics de valo­ració de cada infant.

Sant Josep Calas­sanç estudià arts, filo­so­fia i dret a l’Estudi Gene­ral de Lleida (1570-1577), teo­lo­gia al de València (1578-1579), al d’Alcalà d’Hena­res 1579-1580) i al de Lleida (1581-1583).

Fou orde­nat sacer­dot el 1583 i esde­vingué secre­tari del bisbe de Bar­bas­tre (1584-1585) i acom­panyà el bisbe electe de Lleida Gas­par Joan de la Figuera en la visita apostòlica del mones­tir de Mont­ser­rat, com a con­fes­sor i exa­mi­na­dor (1585-1586). El 1587 fou tras­lla­dat a la diòcesi d’Urgell, on exercí com a mes­tre de cerimònies (1587-1588), per la qual cosa aplicà les refor­mes litúrgi­ques orde­na­des pel Con­cili de Trento, i de secre­tari del capítol de canon­ges, res­pon­sa­bi­li­tat que li exigí inter­ve­nir en els afers dio­ce­sans i en el pro­blema que cre­a­ven els ban­do­lers. A més d’arxi­preste, va ser visi­ta­dor i refor­ma­dor de l’arxi­pres­tat de Tremp i dels de Sort, Túria i Cardós.

Fou rec­tor no resi­den­cial de Cla­ve­rol i hi fundà una obra pia que durà fins a la desa­mor­tit­zació. El poble, agraït, cele­bra la festa major el dia de Sant Josep Calas­sanç.

Renuncià als seus càrrecs en la diòcesi d’Urgell i marxà a Roma, on es rela­cionà amb diver­ses con­fra­ries, com la de la Doc­trina Cris­ti­ana, que l’apro­ximà a les neces­si­tats dels des­val­guts en una gran ciu­tat com aque­lla. Fou pre­cep­tor de la família Colonna.

Cons­ci­ent de la mar­gi­nació exis­tent entre els infants obrí la pri­mera escola gratuïta el 1597 a l’església de Santa Doro­tea del Tras­te­vere. L’ense­nya­ment s’hi feia uti­lit­zant la llen­gua materna dels infants per a les pri­me­res lle­tres, no el llatí. Aque­lla ini­ci­a­tiva esde­vin­dria la Con­gre­gació Pau­lina de Nos­tra Senyora de l’Escola Pia el 1617, ele­vada el 1622 a orde religiós amb fina­li­tats edu­ca­ti­ves. El 1640 creà un cen­tre supe­rior de matemàtiques i ciències a Florència.

Es rela­cionà amb les per­so­na­li­tats més nota­bles de l’època, com Gali­leu o Tom­maso Cam­pa­ne­lla, frare domi­nic ben cone­gut per la uto­pia i a qui Josep Calas­sanç acollí a Fras­cati quan fou alli­be­rat de la presó, i impulsà una con­cepció del sacer­doci com a ele­ment actiu en el món del tre­ball. El 1643 el Sant Ofici imposà a Josep Calas­sanç un arrest domi­ci­li­ari per falsa acu­sació. Cam­pa­ne­lla escrigué una Apo­lo­gia de l’Escola Pia, publi­cada en català dins la col·lecció Tex­tos Pedagògics (Eumo, 37).

A Cata­lu­nya, la pri­mera Escola Pia fou oberta a Guis­sona el 1638, però les vicis­si­tuds de la guerra dels Sega­dors n’impe­di­ren la con­so­li­dació. Uns anys més tard, el 1683, a Moià, s’obrí la que és con­si­de­rada el bres­sol de l’Escola Pia a Cata­lu­nya i al con­junt de l’Estat espa­nyol. Actu­al­ment, hi ha esco­les pies en trenta-tres països d’arreu del món: nou a Europa, catorze a Amèrica, cinc a Àfrica i cinc a Àsia.

Benet XIV el bea­ti­ficà l’any 1748 i Cli­ment XIII el cano­nitzà l’any 1767. Pius XII el pro­clamà el 1948 patró de les esco­les popu­lars cris­ti­a­nes.

comu­ni­ca­cio@​fundoc.​net

www.​funDoc.​net

APORTACIONS CATALANES UNIVERSALS

El propòsit bàsic d’aquesta obra és fer coneixedors els ciutadans de Catalunya, i d’arreu del món, de les aportacions al progrés general de la humanitat dutes a terme pel poble català en el decurs de la història, en tots els camps d’activitat i que han traspassat fronteres. Amb més d’un miler d’il·lustracions a color i 741 planes, és una obra imprescindible per conèixer la història del país
Pagès Editors
Fundació Occitano-Catalana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia