Societat

Deu empreses de Roses obtenen el nou segell de bones pràctiques en gestió sostenible

Són les primeres empreses acreditades amb aquest distintiu impulsat per l’Associació d’Empresaris Roses - Cap de Creus en col·laboració amb l’Ajuntament de Roses

Deu empreses de Roses del sector de la restauració, l’allotjament turístic, els serveis i les activitats, han obtingut el nou segell Cuidem Roses, de bones pràctiques en gestió sostenible, impulsat per l’Associació d’Empresaris en col·laboració amb l’Ajuntament de Roses. Són les primeres empreses en rebre aquest distintiu, pioner en una organització empresarial, que distingeix els establiments que adopten mesures per reduir el seu impacte ambiental i que té per objectiu fer més sostenible la destinació. La idea és que s’hi adhereixin el màxim nombre d’empreses. Avui, al hall del Teatre Municipal de Roses, s’ha fet l’acte d’entrega d’aquest segell a les primeres empreses acreditades, que ha comptat amb la presència de l’alcalde de Roses, Joan Plana, i del regidor de Promoció Econòmica, Fèlix Llorens. A més, l’acte ha inclòs la ponència “Reptes per iniciar el camí cap a la sostenibilitat”, a càrrec de Judit Díaz, professora de la Universitat de Girona i experta en sistemes d’indicadors per mesurar la sostenibilitat en destinacions de costa.

Les empreses que han rebut el nou segell Cuidem Roses són: el restaurant Sodemar, Sa Botigueta, el Tren Turístic, Bim Consultors, Empordàlia, el Port de Roses, l’hotel 1935, i els càmpings Rodas, Salatà i Ciutat de Vacances Montjoi. Entre les mesures que estan aplicant aquestes empreses hi ha l’adquisició de vehicles i carregadors elèctrics; i la instal·lació de plaques fotovoltaiques, calderes de biomassa i llums leds. També fan compres a proveïdors locals, controls de consum energètic , reutilitzen caixes de proveïdors i fan campanyes de conscienciació a les xarxes socials.

L’entrega dels primers segells Cuidem Roses és la culminació de la primera fase d’un ambiciós projecte que es va iniciar a finals de l’any passat. L’obtenció d’aquesta acreditació és el resultat del treball que s’ha fet els últims mesos per anar definint les mesures que han d’implementar les empreses per tal de poder complir amb els requisits plantejats en el projecte. A més, es comprometen a seguir incorporant a partir d’ara millores contínues en l’àmbit de la sostenibilitat.

L’Associació, que representa unes 200 empresaris del municipi que donen feina a uns 4.000 treballadors, ha estat organitzat els últims mesos sessions de treball amb les diferents taules que formen l’entitat (restauració, allotjament, comerç, serveis i activitats d’oci) amb la idea d’anar adaptant el projecte als diferents subsectors. A més, s’han fet sessions formatives amb les empreses associades que han manifestat que s’hi volen sumar.

El distintiu s’ha creat de la mà de les consultories Criteris i Toc de gestió, amb un àmplia experiència en la implantació de sistemes de gestió de qualitat, medi ambient i sostenibilitat. L’alcalde de Roses ha remarcat la importància de la col·laboració entre el sector públic i privat per avançar en la sostenibilitat de la destinació.

El nou segell “és un repte exigent però assumible que ens situa en la direcció cap a sostenibilitat real i efectiva”, assegura el president de l’Associació d’Empresaris Roses-Cap de Creus, Miquel Gotanegra. “És tota una revolució i un canvi de xip. Una nova cultura empresarial que té com a eix la sostenibilitat en tots els àmbits de l’empresa” ha afegit Gotanegra. Segons el president de l’Associació, “es tracta de grans mesures que requereixen grans inversions però també de petits gestos i de que tot això es mantingui en el temps. Tot plegat és el que garanteix l’èxit”, ha conclòs.

“Volem que no hi hagi cap empresa exclosa del projecte i per aquest motiu ho hem volgut fer de forma progressiva perquè es pugui implantar fàcilment i, sobretot, per assegurar un compromís ferm i efectiu per part de cadascuna d’elles”, afirma Violant Blanco, consultora pel desenvolupament i la gestió del turisme a Criteris.

120 requisits a complir

La idea és que el nou segell estigui totalment implementat en un termini de tres anys. En aquesta primera fase s’ha decidit posar el focus en la responsabilitat ambiental i s’han contemplat 27 requisits en l’àmbit de la protecció del medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic. El projecte complet però planteja un total de 120 mesures per poder obtenir el distintiu i la realització d’avaluacions periòdiques per tal d’acreditar que les empreses que s’hi vulguin adherir estan treballant per aconseguir-los. Aquests requisits fan referència a la gestió sostenible de les empreses amb els clients, treballadors, proveïdors, propietaris, accionistes i fins i tot amb els veïns. I van més enllà d’implantar mesures per a la preservació del medi ambient ja que també inclouen el compromís de tenir un model de gestió sostenible des del punt de vista econòmic a l’empresa i amb al desenvolupament econòmic del municipi i la comarca. També demana el compromís de tenir unes condicions de treball dignes per als equips, i d’igualtat; mesures de conciliació laboral; potenciar la formació dels treballadors; fomentar els contractes de pràctiques; tenir un estil de lideratge inclusiu, just, transparent i respectuós amb els treballadors; i a més, demana la participació activa a l’entorn social i cultural de Roses donant-lo a conèixer entre els visitants, entre moltes altres mesures. La idea és crear una cultura de la sostenibilitat i de conscienciar tant als equips perquè s’hi impliquin com d’educar als clients fent-los recomanacions, per exemple, per reciclar millor o tenir cura de l’entorn.

El nou segell de l’Associació d’Empresaris Roses-Cap de Creus, que en els últims anys ha dut a terme iniciatives per potenciar la qualitat i l’excel·lència en el sector, és el resultat de la feina feta durant els últims mesos que també ha inclòs la posada en marxa del distintiu “Roses et Cuida” per generar confiança entre els clients durant la pandèmia i que ja té 60 empreses adherides. Posteriorment l’entitat va crear el segell “Gastronomia d’Origen” que ja compta amb 34 restaurants adherits i que té com a objectiu potenciar els productes de proximitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.