Societat

WAFA BOULAHROUZ LAHMIDI

TÈCNICA D’INSERCIÓ LABORAL

“L’educació és i serà l’única solució”

L’assignatura de religió islàmica als instituts és una altra eina de segregació; cal més espai crític i debat

Té 26 anys i explica que haver cursat estudis de primària en una escola segregada del sector est de Girona l’ha encaminada a estudiar treball social i pedagogia. Li agrada la investigació i s’està especialitzant en moviments migratoris. L’institut va suposar “un món nou” per a “una alumna magrebina invisibilitzada” i va començar a qüestionar-se la seva identitat.

I qui és?
L’adolescència va suposar una època molt complexa. I a l’institut va ser on em vaig començar a qüestionar la meva realitat personal i a conèixer-me. Les noies que vivim en contextos musulmans o àrabs tenim, d’una banda, l’educació de l’àmbit de la família i, de l’altra, l’educació social i escolar. Les joves que estem en aquests contextos estem invisibilitzades, sense veu. I no hi ha resposta ni en el sistema educatiu ni en l’àmbit social. La societat posa el focus en les dones de la primera generació i ho fa des d’un racisme institucional, sistèmic, i oblidant la resta.
La fixació amb el vel?
No només. Vull fer notar que la meva manera de ser, els meus trets, ja em situen dins un col·lectiu. Ens identifiquen i classifiquen, i ens diuen com hem de ser, tant des de la societat occidental com des de l’àmbit familiar, ja que s’esperen de nosaltres certes conductes. Dins la societat occidental, també s’espera que actuem d’una manera determinada, una conducta bastant similar a la de les nostres mares. Classifiquem aquestes persones, en definim la religió i ja donem per fet de quina cultura provenen. Predefinim un conjunt d’etiquetes sense que la persona s’hagi definit en cap moment. I aquest és el gran perill, especialment entre els joves i adolescents. Si a una jove o adolescent la remarquem i la definim des de ben jove, ja fem que es comporti com a tal, l’encamines cap a una direcció concreta. La remarques amb tot allò que s’espera d’ella.
Falta repensar el sistema educatiu?
Hi ha molta feina a fer. Penso que l’educació és i serà la solució. No hi ha cap altra solució que no passi per l’educació. S’ha de començar a treballar a les aules, a primària, a secundària. Destaco sobretot els instituts, perquè és on una adolescent comença a formar-se, a qüestionar-se la seva identitat, tots els seus dubtes. És en aquesta franja d’edat que destaca aquesta realitat. I és aquí on hi ha d’haver la tasca més intensa.
Comentava el poder que té la religió musulmana. Ha estat crítica amb el pla pilot per impartir religió musulmana als instituts.
Una de les qüestions que ens podem plantejar és qui assisteix a aquesta assignatura. Els que hi accedeixen són alumnes que estan en contextos musulmans. L’alumnat que té un coneixement d’aquesta religió, ja sigui a casa, en l’entorn social, a les mesquites…, ja té accés a aquesta realitat. Què es fa als centres educatius? Per mi, és una altra eina per segregar-nos, ens separen els uns dels altres. Una persona, diguem-ne d’arrels catalanes de tota la vida, no assistirà a aquesta assignatura. En aquesta classe, la majoria seran nois magrebins, noies amb hijab o sense, i nois que practiquin aquesta religió.
L’escola pública és per definició laica. Aposta per una assignatura de valors?
Sí, perquè hi ha temes que fills i filles de contextos musulmans no es poden qüestionar. Per exemple, el moviment LGTBIQ+. On para aquesta realitat en aquests fills i filles de contextos musulmans? Si en la societat catalana hi ha molta feina a fer, imaginem-nos la feinada que s’ha de fer en aquest àmbit dins d’un context musulmà en què aquest col·lectiu és inexistent. Plantejo, per tant, impartir una assignatura global en què s’abordin des de relacions sexoafectives fins a feminisme, igualtat, valors en general… Als centres educatius hi hauria d’haver més assignatures de reflexió, debats, fomentar espais crítics i no espais com a transmissors de coneixement. Les escoles i instituts ja tenen mecanismes de segregació, amb aules que anomenem “de reforç” on hi ha persones amb un conjunt d’etiquetes que la societat ha anat repartint. Aquest alumnat va a classe de reforç per acabar fent, per exemple, un hort. Un fill d’arrels catalanes no anirà a fer un hort. Que no és productiu, per a ell, conèixer-ho? Què estem dient als fills de les persones immigrades? Que d’aquí a quatre dies acabaran en una feina molt similar a aquesta. Cal donar visibilitat a aquest jovent i que dins les aules es trobin solucions, alternatives.
Què pensa del vel?
És un tema molt complex. El vel no és una qüestió de llibertat. No és cultura, és religió, i implica vestir i actuar d’una determinada manera. Si formes part d’una família musulmana, el vel és una cosa que hauries de portar o que s’espera que portis. Però si qüestiono el vel, la dreta pot usar els meus discursos i transformar-los per fomentar el racisme. Aquesta és la meva por. En canvi, per l’esquerra, el meu discurs és invisible, no existeixo. La revolució hi era, però no teníem veu. Ara el missatge es comença a sentir.
I del feminisme islàmic?
Una altra vegada volen remarcar la diferència, separar-nos, etiquetar-nos. Penso que la lluita ha de ser conjunta; crec en un feminisme global que tingui en compte la interseccionalitat.

De mares a filles

El seu treball de final de grau (TFG) és De mares a filles, dues generacions de dones i hi analitza com eduquen les filles nascudes a Catalunya les dones d’origen magrebí de la primera generació establertes en un racisme estructural que les situa, en la majoria dels casos, per exemple, en barris segregats. Explica que la cultura magrebina determina uns rols molt marcats i diferents entre nois i noies, i que l’escola és on les dones nouvingudes comencen a conèixer la realitat social.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona