Comerç
“Cal Ros de plaça” compleix cent anys
La botiga Can Duran de la plaça Major celebra el centenari reivindicant el comerç local i la nissaga familiar, que ja encadena quatre generacions de botiguers
Per Rams, elaboren palmes i palmons
La tradició diu que a Banyoles les palmes i palmons que els nens van a beneir cada diumenge de Rams a l’església de Santa Maria dels Turers es van a buscar a “Cal Ros de plaça”, de la mateixa manera que els ciris per a la processó de la Mare de Déu dels Dolors s’anaven a comprar a Ca la Brugui. Situats a pocs metres, a la mateixa plaça Major, Ca la Brugui, oberta el 1948, va haver d’abaixar la persiana dolorosament el novembre del 2021; forma part d’aquella Banyoles que ja no existeix, d’aquell món d’abans de Zotal, bosses de pipes i esprits de broc. “Cal Ros de plaça”, com popularment es coneix Can Duran, aquest mes de març encara va confeccionar, per Rams, més d’un miler de palmes i palmons.
Primer, a la Porta dels Turers
En fan des que l’1 d’octubre del 1923 –ahir van complir 100 anys– Joan Duran i la seva dona, Conxita Baus, es van instal·lar a la Porta dels Turers fent cistells i sarrons, pensats per portar carbó. Són els fundadors d’una nissaga familiar dedicada al comerç banyolí. Can Duran és un establiment centenari, una excepció en un moment en què les botigues de proximitat tanquen per jubilació, traspassos o canvis de negoci amb mirada global. Helena Frigola, la quarta generació i que ha impulsat un projecte propi amb una botiga de moda, reivindica el caràcter emprenedor de la seva besàvia Conxita a l’hora de tirar endavant el negoci en èpoques més grises. “L’aprenentatge de buscar solucions a les adversitats per tirar endavant”, assenyala Frigola.
El “ros de plaça” era Jaume Duran, la segona generació juntament amb el seu germà, Pere Duran. Amb la dona, Juanita Costa, elaboraven totes les palmes dels nens banyolins i els palmons per a les nenes. “Amb gran aptitud comercial”, destaca Frigola, va obrir la botiga a altres productes: cistells, catifes i marroquineria, joguines i roba. I va posar en marxa reclams per atraure clients, una innovació de màrqueting als anys vuitanta. Dues germanes, Dolors i Conxita Duran, són la tercera generació. La Dolors mostra cada any com confeccionen els palmons, filigranes d’artesania, i a la botiga hi ha un petit museu de joguines antigues i figures de pessebre. La Conxita va obrir una botiga a l’avinguda Països Catalans on ven marroquineria i articles de viatge. “Els moments més bons són els que han donat força per arribar al centenari de Can Duran”, destaca Helena Frigola.