Turisme
L’estany, sense barca
serveis
La naviliera concessionària de la ‘Tirona’ anul·la els trajectes argumentant manca de rendibilitat i l’augment de les proves esportives
L’Ajuntament de Banyoles prepara un nou concurs públic i defensa la viabilitat del negoci
No era estrany veure ahir, un dimecres d’hivern, la barca Tirona amarrada darrere la pesquera que és la seu de l’oficina de turisme. És temporada baixa a l’estany de Banyoles. Amb tot, una parella anglesa i una noia argentina s’acostaven a la una del migdia al punt informatiu per saber de les possibilitats que ofereix el paisatge. A l’interior de l’oficina encara hi ha el taulell amb la inscripció de la naviliera Les Goges, l’empresa que tenia la concessió del servei d’embarcació recreativa des del 2012, i un pòster informatiu sobre els preus dels trajectes: vuit euros per persona per una volta d’uns quaranta minuts, gratuït per als nens fins a tres anys i reduït a 6,50 euros als menors fins a vuit anys. Darrere el taulell, el finestral deixa veure l’embarcació turística quieta, secundària però al costat del marxandatge, camisetes i bosses d’un blau aigua de quan bufa la tramuntana que omplen les lleixes. La postal, però, no és completa. Hi manquen les deu barquetes de rems, pensades per a un passeig més íntim i bucòlic, i que disposades a la riba més fotografiada de l’estany actuaven de reclam per a les càmeres i també per a la barquejada, activitat lúdica que es fa des de fa cent anys. Hi han barquejat nuvis i també el farmacèutic Pere Alsius va passejar amb barca mossèn Cinto Verdaguer el 1884. Les actuals barquetes eren velles, de fusta, heretades dels propietaris de L’Oca, i s’incloïen en la concessió que l’agost del 2012 l’Ajuntament de Banyoles va atorgar a la naviliera de Xavier Guillén, que de tant en tant repintava les barquetes d’aquest blau tramuntana. Era el patró del catamarà Tirona que des de fa onze anys s’encarregava de fer les passejades per l’estany a grups escolars, de jubilats, també famílies i turistes, en especial els cap de setmana. També es podia llogar la Tirona per a celebracions privades i activitats culturals, des de concerts del festival l’Aphònica fins a llegendes o visites teatralitzades amb la fira medieval Aloja. A través de les xarxes socials, la naviliera va informar que s’anul·laven tots els trajectes fins a nou avís. L’empresa argumenta manca de rendibilitat vinculada a l’augment de les competicions esportives que impedien la navegació recreativa. L’alcalde, Miquel Noguer, va explicar que l’Ajuntament enllesteix un nou concurs per a la gestió del servei per després de Reis. La idea és que la Tirona pugui tornar a navegar a la primavera. Noguer va assegurar que el concessionari n’era coneixedor i havia participat en la redacció del nou plec de clàusules amb contribucions per millorar les condicions del contracte de cara al nou concurs públic. En aquest sentit, entre els canvis en el plec de clàusules s’inclourien indemnitzacions si se supera el topall de competicions esportives que poden afectar el servei o establir un mínim de barquetes de rem. Noguer va explicar que el motiu pel qual s’ha donat per trencat el contracte és la jubilació d’un dels propietaris de l’empresa. En relació a la viabilitat econòmica, l’alcalde banyolí va recordar que estan obligats per llei a no fer “un concurs públic a pèrdues”. La naviliera gestionava el servei per una pròrroga tàcita. En aquest sentit, l’Ajuntament feia temps que treballava en nou plec de clàusules.