Societat

El govern de la Bisbal afirma que ha començat “a fer el tomb” a la ciutat

L’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà ha fet aquest dilluns al matí balanç del primer any del mandat de l’equip de govern. I és que ara fa un any es va constituir el govern amb l’objectiu de “fer un tomb” a la gestió municipal dels darrers 8 anys. “Aquests darrers anys es van caracteritzar per un increment de la despesa corrent i de personal fins al punt que la Bisbal va quedar entre les 10 poblacions amb major despesa de personal, cosa que tenia conseqüències molt negatives per la hisenda municipal: el govern feia el dia a dia sense un rumb clar, sense una idea de ciutat i sense fer una bona diagnosi dels problemes”, ha introduït l’alcalde Òscar Aparicio, afegint que això comportava “un augment de la pressió fiscal per poder equilibrar comptes, no poder fer inversions amb recursos propis i, de retruc, un creixement de l’endeutament, fins i tot en les obres o compres més petites”. Si bé el primer objectiu de l’equip de govern era “posar ordre en un sentit ampli a les diferents àrees municipals”, Aparicio ha explicat que s’ha fet molta feina de portes endins i que es vol continuar en aquesta línia.

“Hem aconseguit l’aprovació d’un pressupost molt més equilibrat, amb racionalització de la plantilla de personal”, ha explicat l’alcalde. Això ha comportat, segons el consistori, abaixar la pressió impositiva, rebaixant de mitjana un 5% les principals figures impositives com l’IBI o la taxa de recollida d’escombraries. També s’ha obtingut una partida d’inversió amb recursos propis de 450.000 euros, alhora que s’han aplicat mesures per a la racionalització també de la despesa de capítol 2, així com mesures de gestió, com l’exemple de la Residència Geriàtrica Municipal Zoilo Feliu, “que patia un dèficit de 650.000 euros anuals, si bé fa 8 anys tancàvem amb un superàvit de 350.000 euros”, ha explicat l’alcalde.

Els darrers mesos, des del març l’Ajuntament de la Bisbal ha mobilitzat 1.250.000 euros de romanent líquid de tresoreria, fruit de les mesures implementades els primers 3 mesos de legislatura. L’alcalde Òscar Aparicio ha manifestat que aquestes xifres “posen de manifest el compromís de l’equip de govern amb la ciutat i la millora d’equipaments i serveis”, alhora que ha considerat que “un repte pels òrgans de l’ajuntament però també per tota la ciutat per poder fer front a aquestes inversions”.

L’alcalde també ha fet incís en d’altres mesures “per ordenar la Bisbal”, com en l’atur: “Hem casat per primera vegada les necessitat de les empreses amb els cursos de formació d’aturats, oferint formació que ha servit per establir borses de treball en empreses”. També s’han fet canvis en el sistema de contractació: “Fins ara no es licitava pràcticament res i s’està organitzant un bon equip de contractació que continuarà reforçant aquest aspecte, facilitant l’estalvi i dotant d’oportunitats amb transparència i sense tracte de favor a industrials i proveïdors”.

D’altra banda, en equipaments també s’ha fet una diagnosi de les instal·lacions esportives municipals i s’han engegat els tràmits per a la redacció d’un pavelló nou per a la Bisbal d’Empordà.

Pel que fa en matèria d’urbanisme, s’ha incrementat l’execució de la despesa d’inversions: “Si bé els darrers anys s’executava de mitjana 1 milió d’euros anuals, aquest any ja som prop del milió i mig d’euros i encara queda el segon semestre”, ha explicat Aparicio, subratllant que també s’han plantejat solucions i partides pressupostàries per garantir obres en serveis municipals essencials com l’abastament d’aigua.

A nivell social i d’educació, segons segueix exposant el consistori, s’ha aprovat el primer Pla d’Igualtat de l’Ajuntament de la Bisbal: “Ho havíem reclamat reiteradament des de l’oposició i avui el Pla d’Igualtat ja és una realitat”. En aquesta línia, l’alcalde també ha destacat actuacions estratègiques com l’impuls de l’Associació de Gent Gran de la Bisbal d’Empordà, de l’espai SIS per a infants de Primària o l’inici de la redacció del Pla Local d’Habitatge.

Al seu torn, la 1a tinent d’alcalde Eva Rovira ha fet balanç de les actuacions municipals dutes a terme a nivell de medi ambient: “Sota les directrius que marca l’Agència Catalana de l’Aigua, hem treballat per tenir el riu, els recs i les rieres netes i evitar incidents”. Rovira també ha posat en valor les campanyes de sensibilització en el reciclatge dels diversos residus urbans: “Cal seguir fent feina de conscienciació ciutadana per poder facilitar un reciclatge posterior ja que a nivell econòmic cada vegada és més complicat de gestionar”. En aquest sentit, també s’ha destacat el compromís en qüestions com el control de les plagues de rates, coloms, estornells i el seguiment de les colònies felines, per les quals s’ha elaborat un pla de gestió a fi de fer-ne un control més exhaustiu.

Pel que fa en matèria de comerç i promoció econòmica, Eva Rovira ha destacat la feina en impulsar el petit comerç i ajudar a redescobrir la botiga de proximitat: “Mantenim el suport a les botigues taller i a la ceràmica bisbalenca, gran font de riquesa històrica i de qualitat artesanal». En aquest sentit, ha manifestat que se seguirà treballant en aquesta línia «ja que és amb la que fem poble, fem cultura i ajudem a potenciar l’economia local”.

A nivell cultural, Rovira ha explicat que es continua treballant colze a colze amb el teixit associatiu per ajudar-los i acostar-los a una administració propera: “Aquest primer any hem agilitzat la burocràcia i els tràmits pel que fa a subvencions”. Ha detallat que moltes entitats havien de demanar dues subvencions -una per activitats vinculades a la Festa Major i una altra per la resta de l’any- i s’ha unificat, simplicant el procediment per tal que amb una sola entrada de documentació n’hi hagi prou i resulti més senzill. Pel que fa al Teatre Mundial, Rovira ha destacat la consolidació de cicles com VipsbalSound i el MiT, que estaven en fase de prova pilot i enguany s’han consolidat com a col·laboració público-privada, cosa que ha repercutit en un augment de públic a l’equipament municipal.

Al seu torn, el 2n tinent d’alcalde, Xavier Dilmé, ha fet bon balanç de la sacsejada feta a la via pública fruit d’un Pla de Xoc de neteja i manteniment de la Bisbal que ja encarrila la seva recta final. “La previsió és que les properes setmanes es tanqui el cicle complet del Pla per poder actuar a partir de setembre ja d’una forma més programada a l’hora de fer els manteniments que pertoquen a cada carrer”. En aquest sentit, Dilmé ha explicat que es mostren “raonablement satisfets” dels resultats, alhora que ha destacat el paper cabdal que hi ha tingut la implicació de la brigada municipal i la col·laboració ciutadana i que s’han atès el 95% dels suggeriments que s’han fet arribar al consistori. “Amb el Pla de Xoc hem treballat en equip i s’ha fet palès que les diverses regidories treballen per objectius de ciutat comuns”.

A nivell de via pública, Xavier Dilmé ha explicat que s’han adquirit un total de 110 papereres més i diversos bancs, que s’aniran instal·lant a punts estratègics de la ciutat. En aquest aspecte, ha manifestat la voluntat de sistematitzar el treball de la brigada municipal: reforçant-la amb l’adquisició de 3 nous vehicles i 2 noves places de professionals que actuaran per zones, alhora que se seguirà comptant amb el suport d’empreses externes (prioritàriament bisbalenques) per tal de seguir millorant la via pública bisbalenca. També ha fet incís en els treballs de millora de l’enllumenat municipal, així com la necessitat urgent de millorar la xarxa municipal d’aigua potable i la voluntat consistorial de posar fil a l’agulla.

Pel que fa qüestions de cementiri, ha remarcat la necessitat urgent que s’afrontarà per disposar d’un nou tanatori i la posada en marxa d’una campanya d’actualització dels titulars de drets funeraris sobre nínxols, tombes o columbaris, que no es fa des de l’any 2015.

A nivell de seguretat ciutadana, Dilmé ha posat en valor i ha agraït la feina i implicació de la Policia Local de la Bisbal, destacant el treball que s’està duent a terme per tal de seguir millorant la plantilla i seguir formant-la. Ha destacat la feina duta a terme contra l’incivisme, amb exemples com la campanya de control de vehicles de mobilitat personal o el dispositiu a que es va ubicar a la plaça de la Llibertat, exemple de campanyes que ha avançat que se seguiran fent amb la màxima contundència per evitar aquest tipus de conductes. També ha destacat la feina feta per combatre el tràfic i consum de substàncies estupefaents al carrer.

Les ocupacions

Pel que fa a l’anunciat protocol contra les ocupacions al municipi, Xavier Dilmé ha explicat que passat l’estiu es crearà una oficina de desocupació a la Bisbal d’Empordà, que actuarà com una petita àrea que afrontarà les ocupacions i treballarà colze a colze amb la Policia, el padró el cadastre i els serveis socials, treballant colze a colze amb comunitats de veïns. Abans no sigui activa però, ha destacat la millora de la col·laboració amb el cos de Mossos d’Esquadra, fent diverses actuacions “contra les màfies de l’ocupació delinqüencial, contra les quals seguim defensant que falta contundència de la Justícia”. Aquest darrer any s’han evitat 32 ocupacions i s’han fet més de mig centenar de denúncies, alhora que han augmentat les detencions.

Finalment, Dilmé ha fet esment al turisme al municipi, explicant que s’engegaran campanyes de promoció turística del municipi per tal de seguir millorant les xifres de visitants: “Amb una ciutat neta i endreçada la Bisbal ha d’esdevenir un pol d’atracció turística”. Alhora, ha subratllat la bona feina que es fa des del Terracotta Museu, que continua millorant xifres de visitants i gaudeix de “bona salut”. També ha explicat que recentment ha obtingut una subvenció de 59.000 euros per a la construcció d’un forn nou d’alta temperatura: “Com més finançament extern s’obté, més pressupost es disposa per altres actuacions a la ciutat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.