Societat

Víctor Català i el ball del drac

La troballa de l’esborrany ‘El ball del drac’ és fruit de la investigació d’Irene Muñoz per a una tesi doctoral sobre l’autora

El document permet confrontar els treballs de recuperació del ball amb la descripció que en va fer l’escriptora

“Al davant hi anava el més forçut y paran­cer de la colla amb un llarg canó d’atxa o pal entra­ves­sat a la boca, amb una gran floca de ble abla­mada als dos extrems, que li feia com unes espa­or­di­do­res ante­nes capçades amb un ram de fla­mes esble­ve­nade.” Aquest és el començament d’un manus­crit inèdit de qua­tre folis de l’escrip­tora Víctor Català de prin­ci­pis del segle pas­sat que fa poc ha estat recu­pe­rat a l’Arxiu de l’Escala. Víctor Català, pseudònim de Cate­rina Albert (l’Escala, 1869-1966), des­criu en aquest text una dansa ances­tral de la Costa Brava, el ball del drac, el qual sem­bla que pot tenir l’ori­gen en l’ofrena a anti­gues divi­ni­tats.

Però com s’ha arri­bat a fer aquesta tro­ba­lla i què repre­senta? Ens ho explica la direc­tora del Museu de l’Anxova i la Sal i arxi­vera muni­ci­pal, Lur­des Boix, apas­si­o­nada d’Albert i del mateix ball del drac. La tro­ba­lla es va dur a terme durant el tre­ball d’inves­ti­gació que feia Irene Muñoz, filòloga i biògrafa de Cate­rina Albert. Un exhaus­tiu tre­ball que ha fet tot bus­se­jant pel fons de l’escrip­tora, que es troba a l’Arxiu Històric de l’Escala, en el marc de la seva digi­ta­lit­zació. Poste­ri­or­ment, la trans­cripció del manus­crit l’ha fet la direc­tora de l’Arxiu, Lur­des Boix, experta en pale­o­gra­fia, amb l’asses­so­ra­ment de la direc­tora de la càtedra, Mar­ga­rida Casa­cu­berta, i les espe­ci­a­lis­tes Núria Nardi i Irene Muñoz. El manus­crit veurà la llum durant la Festa de la Sal abans que la dansa sigui exe­cu­tada.

Un docu­ment impres­cin­di­ble

El ball del drac de l’Escala es va dei­xar de fer quan, durant el fran­quisme, es va pro­hi­bir la cele­bració del car­na­val. Segons Lur­des Boix, es tracta d’una dansa que arrela en tra­di­ci­ons paga­nes rela­ci­o­na­des amb el mar. La pro­hi­bició n’hau­ria pogut com­por­tar la des­a­pa­rició. Però no ha estat així. Durant la dècada dels setanta del segle pas­sat, l’esca­lenc Joan Clos es va pro­po­sar recu­pe­rar-lo i va entre­vis­tar dan­sai­res que l’havien inter­pre­tat. L’objec­tiu era ser tan curós com fos pos­si­ble a l’hora de fer-lo retor­nar. Fins i tot, Clos va tro­bar una carta del seu pare en què es deia que els dan­sai­res s’enfa­ri­na­ven la cara. Aquí s’ini­cia un cicle virtuós que ha permès, amb la seva recu­pe­ració, crear una de les imat­ges més icòniques de la Festa de la Sal i, a més, esti­mada pels esca­lencs. Boix explica que el tre­ball de docu­men­tació que va fer Cate­rina Albert, fruit de la seva fas­ci­nació pel ball, és extra­or­di­nari. Per què? Doncs perquè obre la pos­si­bi­li­tat de dis­po­sar d’un text que explica com es ballava a prin­ci­pis del segle pas­sat i que per­met con­fron­tar-hi, des de la visió de l’escrip­tora, els tre­balls que s’han fet poste­ri­or­ment per recu­pe­rar-lo i no dei­xar-lo per­dre, una fita que s’ha fet des del rigor a l’hora de bus­se­jar per la seva història i, d’alguna manera, aque­lla visió etnològica, però també romàntica, pel que fa a l’evo­cació de tra­di­ci­ons pas­sa­des.

Un ball ancestral
El ball del drac és una de les icones de la Festa de la Sal per la seva espectacularitat; es balla amb els peus descalços a la platja i acaba amb l’apagada del foc al mar amb la immersió dels dansaires. A més, recentment s’ha incorporat també un ball del drac infantil a la Festa de la Sal per afavorir-ne el relleu generacional i la continuïtat en el temps. Aquest tipus de dansa es ballava als pobles de la Costa Brava. Joan Amades li atribueix un origen molt antic, com a “ofrena a les antigues divinitats de la mar”, perquè incorpora l’element del foc. La va veure ballar a Palamós i explica que els pescadors que la ballaven l’havien après a l’Escala.
Irene Muñoz Biògrafa de Caterina Albert

“És un document molt important per a l’Escala”

Quina importància té aquest document?
Estem parlant d’un manuscrit escrit a llapis, un esborrany, de quatre folis. És un document importantíssim per a l’Escala perquè documenta el ball del drac, que des de fa anys es balla durant la Festa de la Sal.
Vostè ha fet una tesi doctoral sobre Caterina Albert. Què ens pot aportar?
L’escriptora va viure 96 anys i va transitar per moltes èpoques diferents. Es va relacionar amb molta i molta gent; n’és una prova la correspondència que va generar. Penso que resseguint exhaustivament el seu fons es pot veure la seva trajectòria o biografia intel·lectual i literària. Tot això ens ha permès accedir, com en el cas del manuscrit del ball, a documentació inèdita que ens permet resseguir la seva trajectòria i que fins ara no es coneixia.
Un treball que ve de lluny.
Fa molts anys que estudio Caterina Albert, des de quan el seu nebot tenia l’arxiu i era privat. En aquell moment, ja vaig publicar dos volums del seu epistolari. Després he continuat amb el teatre complet i conferències inèdites. Han estat treballs previs a la tesi. Quan passa a l’arxiu és quan puc accedir a la totalitat del fons.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia