Societat

El 6,5% de la ZBE de Girona

Les restriccions per accedir a la nova àrea el 2025 haurien de tenir incidència en dos punts negres

L’Ajuntament relativitza l’impacte de la llei de l’Estat i creu que l’avenç es basa a substituir el vehicle privat

La ciutat emet 28,01 micrograms de diòxid de nitrogen per metre cúbic, però el límit de la UE serà de 20, el 2030

Sobretot a la tardor i a l’hivern el trànsit rodat és la principal font d’emissió de NO2
Per Andreu, millorar la connexió en bus i bici amb pobles veïns també farà reduir emissions

La zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat de Girona entra en vigor l’any que ve amb l’objectiu de reduir les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) a l’aire. Hi ha dos punts negres que superen els límits recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), els 40 micrograms de NO2 per metre cúbic (40 µg/m³), i l’Ajuntament preveu que aquesta mesura hi rebaixi un 6,5% les emissions: els 42,8 de la ronda Ferran Puig i els 41,2 de l’encreuament del riu Güell amb el passeig d’Olot. L’Ajuntament relativitza l’impacte de la ZBE perquè el canvi es basa a substituir el vehicle privat en la mobilitat de les persones, segons diu la regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu (Guanyem).

El document Projecte per a la implantació de la zona de baixes emissions de Girona ha servit de base per a l’aprovació inicial –en el ple del dia 16– de l’ordenança de la ZBE, que és a exposició pública. El document destaca que el valor objectiu és estar per sota de 40 µg/m³, tot i que el “valor desitjat” anual seria de 10, un valor que es va superar 21 dies l’any 2022.

El límit establert a Europa per una directiva del 2008 és de 40 µg/m³. De tota manera, la Unió Europea el rebaixarà i el fixarà en 20 µg/m³ amb vista al 2030. Amb dades del 2022 a Girona hi ha dos punts que superen els 40 µg/m³, però només n’hi ha un per sota dels 20 µg/m³ (parc del Migdia, 17,4). La consultoria 4sfera gestiona la xarxa de punts que mesuren la contaminació a Girona des de fa dues dècades, incloent-hi l’estació que forma part de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) de la Generalitat, a l’Escola de Música, al carrer Barcelona, i que és l’oficial. Ahir a les 17 h, aquesta estació registrava 17 µg/m³ de NO2.

El consultor principal de 4sfera, l’expert en qualitat de l’aire Jaume Targa, assenyala que les partícules contaminants ja s’han reduït amb el pas dels anys. Així, per exemple, el 2013 hi havia set punts per sobre dels 40 µg/m³ i ara n’hi ha dos. Girona emetia 28,01µg/m³ de mitjana el 2022 i els anys 2007-2008 n’emetia 48,14. L’any de més afectació de la pandèmia mundial de covid, el 2020, va ser l’any de menys partícules de diòxid de nitrogen (24,80 µg/m³). L’expert hi veu, entre altres raons, l’efecte de l’augment del teletreball.

Targa valora el progrés que ha fet la ciutat en punts nocius com el carrer de la Rutlla, on hi va haver actuacions urbanístiques municipals anys enrere. “En mobilitat i en indústria és impossible passar de 40 a 10, però l’objectiu és que entrin menys vehicles.” Targa hi afegeix que un vianant gironí està més exposat a la mala qualitat de l’aire en el corredor carrer Barcelona - Marquès de Camps - Ferran Puig que no pas si es mou per Emili Grahit i la plaça Europa (parc Central).

Complir “una llei superior”

La regidora Andreu afirma que posar en funcionament la ZBE és “complir amb una obligació, una llei superior”. “Per nosaltres en mobilitat no és una estratègia central. S’ha vist en altres municipis que una àrea així el que ha fet és que s’hagin substituït els cotxes de benzina per híbrids o elèctrics, però no hi han deixat d’arribar vehicles. Però mo dubto que la ZBE contribuirà a reduir les emissions”, destaca.

Per l’equip de govern de Girona, que també formen Junts i ERC, la prioritat és la substitució del vehicle privat pel transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu. En la futura ZBE –una àrea d’1,9 km²– els desplaçaments són d’1,3 km d’est a oest i d’1,4 km de nord a sud. Andreu recorda que l’Ajuntament promou el nou pla de mobilitat urbana sostenible supramunicipal de Girona (PMUS-GI), que preveu, entre altres coses, la connexió de la Girocleta amb altres pobles. El pla –diu Andreu– preveu augmentar la xarxa pedalable, les freqüències del bus urbà i de les línies interurbanes, cosa que també farà reduir l’emissió de partícules contaminants.

El principal causant, el trànsit

El document que serveix de preparació per a l’ordenança exposa que l’àrea de ZBE és allà on hi ha les pitjors dades de partícules contaminants (PM10 i PM2,5) i emissió de NO2. Es considera que el trànsit rodat no és la principal font d’emissió de PM10, però en canvi sí que ho és de NO2. “A Girona la principal font d’emissió de NO2 procedeix del trànsit”. A la tardor i l’hivern la inversió tèrmica fa pujar la presència de NO2 a l’aire, detalla el mateix text. Altres partícules contaminants són el diòxid de sofre, el diòxid de carboni, el monòxid de carboni, l’ozó i el benzè.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia