Societat

judicial

Interior analitzarà les denúncies per assetjament laboral i sexual del centre 112

El sindicat critica que ni l’empresa adjudicatària ni Interior hagin actuat de forma contundent contra els assetjadors

La consellera d’Interior, Núria Parlon, s’ha compromès amb el sindicat CCOO del telèfon d’emergències 112 a analitzar jurídicament i prendre mesures sobre els suposats casos d’assetjament laboral i masclista en la concessionària del servei. El sindicat va denunciar públicament fa unes setmanes que l’empresa Serveo no havia aplicat els protocols contra assetjament sexual i que Interior tampoc hi intervenia. Ara, però, el departament s’ha compromès a estudiar a fons la situació i a donar una resposta en poques setmanes.

Serveo és una empresa que pertany al sector dels Contact Center, un sector altament feminitzat. Diverses treballadores de l’empresa han manifestat al sindicat un seguit de fets gravíssims per part d’alguns coordinadors, fets que poden ser constitutius de delictes d’assetjament sexual a les treballadores del 112. A més, alguns casos han estat sostinguts en el temps, i ja estan en mans de la justícia. Una portaveu del sindicat ha explicat a l’ACN que la conselleria ha estat sensible a les qüestions plantejades, i ha qualificat els fets traslladats com a “inadmissibles”. També ha mantingut una posició ferma per eradicar aquestes conductes. El Departament ha adquirit el compromís de fer un anàlisi jurídic exhaustiu dels fets i prendre les mesures més adients i contundents, tot posant énfasis en la protecció d’aquestes treballadores. El sindicat dona un marge de temps perquè el nou equip que dirigeix Interior abordi la situació.

Tres casos

La Comissió d’Igualtat i el Comitè d’Empresa del servei d’emergències 112 va denunciar públicament tres casos d’assetjament sexual i laboral al centre de la Zona Franca de Barcelona, els tres amb diversos afectats. Segons explica, un dels casos, d’assetjament sexual i laboral, està judicialitzat i afecta un comandament en el període de l’empresa de telemàrqueting que atenia el servei abans de l’actual. Un altre cas, d’assetjament laboral, ha comportat que l’empresa admetés “abús de poder”, però que fos la víctima la que hagués de “canviar de torn”. El tercer cas, d’assetjament sexual, implica un altre coordinador, que “aprofitava l’entorn laboral” per proposar a les treballadores mantenir relacions amb ell. Les fonts que denuncien el cas afirmen que aquest coordinador té una activitat privada al marge del 112 a través de la qual fa “fotografies de nus”, alhora que “manté molta activitat de caràcter sexual a la xarxa”. A les noies, afirmen, els proposava també fer-se fotos, a més de mantenir-hi relacions. Tant la Comissió d’Igualtat com el Comitè d’Empresa del 112 asseguren que hi ha “diverses persones que presenten denúncia a l’empresa” i que tenen coneixement d’una conducta inapropiada del coordinador amb “fins a vuit situacions molt sensibles”.

A l’entorn del primer cas denunciat, el d’assetjament sexual i laboral que està judicialitzat, implica “vàries víctimes” i es va denunciar en l’etapa de l’empresa de telemàrqueting que gestionava el servei abans de l’actual. El Comitè d’Empresa afirma que aquella empresa no va actuar. També lamenta que malgrat la judicialització, “tota la cadena de responsabilitats fa anys que falla” i ha provocat que els problemes “no es resolguin a temps”, així com que les “conductes inapropiades es reprodueixin i ho paguin les treballadores abocades a la indefensió i buscant una via legal per fer justícia”. El Comitè d’Empresa també relata que el cas d’assetjament laboral afecta “més d’una víctima”, que van patir “crits” dins la sala d’emergències per part d’un comandament, a banda “d’opinions sobre la vida privada” de les treballadores, “burles, sobrenoms” o altres actituds despectives, com “ignorar-les quan parlen encara que això perjudiqui la trucada d’emergència que hi ha en curs”. Segons els denunciants, hi ha “molts testimonis que corroboren els fets”, fins al punt que l’empresa que gestiona actualment el servei “admet abús de poder”. Lamenten, però, que hagi estat la víctima la que ha hagut de canviar de torn i buscar-se “el suport psicològic i els mecanismes per mal portar la situació com pugui”. “L’empresa de telemàrqueting tant per omissió, per no emprendre mesures de prevenció efectives, com per acció ha desprotegit les víctimes amb el perjudici per la salut que això comporta”, subratllen els denunciants.

Acompanyament i assessorament

De la seva banda, fonts de l’empresa pública han volgut aclarir a través d’un comunicat que un dels tres casos és anterior a la gestió de la direcció actual i dos són més recents. En tots tres casos l’entitat ha treballat amb l’empresa prestatària del servei per aclarir els fets i perquè es prenguessin “les mesures sancionadores i correctores oportunes”. Quant al primer cas, la direcció del Cat-112 i els gabinets jurídic i d’igualtat del Departament Interior van fer reunions d’acompanyament i assessorament a les treballadores afectades entre el maig i el juny del 2022. El Cat-112 va posar els fets en coneixement de la fiscalia mitjançant un escrit el 16 de juny del 2022. Segons indica la companyia, uns mesos després, aquesta va informar que el cas s’havia arxivat. Prèviament, afegeix la mateixa font, l’empresa prestatària del servei va obrir els corresponents expedients informatius, que van concloure “que els fets denunciats no es podien provar”. A més, a petició de la direcció del Cat-112, l’empresa va “revisar i millorar” les mesures per enfortir la prevenció de situacions d’assetjament “a través de formació al seu personal en plans d’igualtat”. Assegura que també va “enfortir i revisar” els protocols interns i va establir mesures cautelars. Tot i això, l’empresa pública del Departament d’Interior té constància que el cas està judicialitzat perquè una de les treballadores “finalment va interposar una denúncia”. El Cat-112 assegura que no és part d’aquest procés judicial i remarca que els fets denunciats van tenir lloc dels anys 2020 enrere, període anterior a la gestió de la direcció actual de l’empresa pública i de l’empresa que presta el servei actualment.

Quant als altres dos casos d’assetjament, l’entitat explica que “s’haurien produït més recentment” i que, com en el primer cas, tan bon punt en va tenir coneixement ho va traslladar a l’empresa per “aclarir els fets i perquè es prenguessin les mesures correctores pertinents”. Segons afegeix, l’empresa prestatària del servei va informar al Cat-112 que havien activat els procediments interns i havien obert expedients informatius.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.