comerç
Barcelona Oberta aposta per la gestió público -privada del comerç a la ciutat
Demana un ens que vetlli per la promoció del comerç i la seva qualitat i eviti, per exemple, la proliferació de supermercats 24 hores
L’associació de 23 eixos comercials reclama el carril de pujada de Via Laietana
Barcelona Oberta, associació que reuneix 23 dels principals eixos comercials de la capital catalana (entre els que hi ha Associació del Passeig de Gràcia, Amics de la Rambla, Born Comerç, Gaudí Shopping o l’Associació d’Amics i Comerciants de la Plaça Reial i l’Associació de Comerciants l’Illa Diagonal) considera que és molt necessari que hi hagi “una Agència o Consorci de Promoció Comercial público-privat, que acompanyi als operadors a instal·lar-se, amb codis de bones pràctiques i disciplina urbanística i de qualitat en les implantacions comercials.” Així ho va dir ahir durant la celebració de l’IX Summit Barcelona Oberta ‘Retail i Urbanisme’, el president de l’entitat, Gabriel Jené. “El que demanem és un ens que tingui dues missions: per un cantó la promoció del comerç de la ciutat i per una altre banda que pugui vetllar per la qualitat del comerç, per evitar, per exemple, la proliferació de supermercats 24 hores que ara no tenen cap tipus de control”, puntualitza Elvira García, directora general de Barcelona Oberta, que diu que aquest ens “hauria de poder treballar amb el pla d’usos de, per exemple, Ciutat Vella, on hi ha una gran proliferació d’establiments d’aquest tipus”.
Gabriel Jené va instar a reflexionar sobre la importància del comerç en les transformacions urbanístiques i de mobilitat de la ciutat –el comerç representa per a l’economia el 15% del PIB de Barcelona i el 21,9% de l’ocupació– i en aquest sentit va recordar que la ciutat “del futur l’hem de construir entre tots, també des del retail i especialment amb valors d’excel·lència comercial en els entorns urbanístics”. Barcelona Oberta, va recordar la importància de la connexió mar i muntanya per Via Laietana i va demanat a l’Ajuntament la recuperació del carril de pujada. “Hem de recuperar la connexió mar i muntanya perquè ara mateix i tal com estan les Rambles estem reduint l’accés a la ciutat, per on entren centenars de milers de cotxes tant els dies de cada dia com els caps de setmana de gent de les poblacions de la resta de Catalunya que venen a la capital a comprar”, explica Elvira Garcia. Barcelona Oberta també va instar el consistori a iniciar el procés de mediació per la sentència de Consell de Cent.
En la seva trobada anual, que es va fer ahir matí a l’edifici de Casa Seat, al passeig de Gràcia, en la que hi han participat les administracions i més de 200 persones de la societat civil i empresarial de la capital catalana, Barcelona Oberta va considerar no prioritari el tramvia per la Diagonal, i va demanar al consistori l’elaboració d’estudis previs, de sostenibilitat i d’impacte econòmic, “abans de prendre una decisió tan important per a Barcelona” i costosa com és l’allargament del tramvia.
Diversos CEO d’empreses barcelonines van defensar que cal repensar per als eixos comercials el sistema APEUS, (àrees de promoció econòmica urbana, una manera d’organització d’un sector comercial) per tenir els mateixos èxits que els centres comercials. “Seria convenient desbloquejar la implantació dels APEUS perquè hi ha territoris que ja estan preparadíssims ”, apunta Elvira García.
Sobre la Copa Amèrica de vela, Barcelona Oberta defensa que ha estat bona per la ciutat: “Ens ha tornat la confiança i ens ha deixat un important llegat, amb una ciutat que torna a mirar al mar, amb la recuperació del Port Olímpic i el Front Marítim”, va dir Jené, que va apuntar al torneig biennal de golf que enfronta els equips d’Europa i Estats Units, la Ryder Cup, com “la nova gran oportunitat per a Barcelona”.