Societat

Rebuig a les tarifes

Transport

Enti­tats i sin­di­cats es van sumar ahir a les crítiques dels grups de l’opo­sició a les noves tari­fes del trans­port públic per al 2009, perquè en temps de crisi cas­tiga els usu­a­ris, sobre­tot els de les ren­des més bai­xes. El govern defensa l’incre­ment acor­dat per l’ATM i el mini­mitza argu­men­tant que els preus són més bai­xos que en altres ciu­tats d’Europa. Dilluns el con­sell d’admi­nis­tració de l’ATM va acor­dar aug­men­tar una mit­jana del 4,7% els títols del trans­port a l’àrea metro­po­li­tana l’any que ve. La T-10, un 7% més.

L’Asso­ci­ació per a la Pro­moció del Trans­port Públic (PTP) es va posi­ci­o­nar en con­tra de les tari­fes perquè estan per sobre de l’IPC. I la T-10 d’una i dues zones gai­rebé el tri­plica. Demana una millora en les fórmu­les de finançament del trans­port públic i la incor­po­ració de títols de llarga durada (T-Any) que per­me­tin avan­tat­ges als usu­a­ris que fan ser­vir molt el trans­port públic. “L’admi­nis­tració està dis­po­sada a pagar peat­ges a l’ombra, com per exem­ple a l’Eix Dia­go­nal, men­tre apuja els preus del trans­port públic”, amb els quals no se’n pro­mou l’ús, denun­cia.

Jordi Giró, vice­pre­si­dent de la FAVB, creu que cal una política de con­tenció de preus més gran en el trans­port públic perquè els cos­tos del ser­vei no reper­cu­tei­xin en el bit­llet i en les eco­no­mies més febles. Giró va des­ta­car que tro­bava exces­siu l’aug­ment de la T-10 i va tit­llar de poc atre­vida la nova T-12 adreçada als infants.

CCOO i UGT van ser espe­ci­al­ment crítics, perquè con­tri­bu­ei­xen a la pèrdua de poder adqui­si­tiu dels tre­ba­lla­dors. Segons Manel Ferri, res­pon­sa­ble de la secció de mobi­li­tat de CCOO, “l’ATM torna a cas­ti­gar els usu­a­ris amb l’incre­ment de tari­fes” i amb l’aug­ment “des­pro­por­ci­o­nat” de la T-10. Per la UGT, “l’enca­ri­ment de la resta de tari­fes es tro­ben molt allu­nyats de les reco­ma­na­ci­ons euro­pees, que fixen l’incre­ment desit­jat en un 2%”.

Per la seva banda, el pre­si­dent de la FAPAC, Wal­ter Gar­cia, va dema­nar més política de família al govern, perquè con­si­dera insu­fi­ci­ent la T-12, que “hau­ria de cobrir fins als 16 anys, en què acaba l’ense­nya­ment obli­ga­tori”, i també poten­ciar més els títols joves, sobre­tot per als que tenen pocs recur­sos econòmics.

Davant les crítiques, el secre­tari de Mobi­li­tat, Manel Nadal, va insis­tir que les tari­fes són les més bara­tes que hi ha a Europa i va rei­te­rar que l’admi­nis­tració ja sub­ven­ci­ona el 60% del preu del bit­llet, quan en altres capi­tals no supera el 56%.Va anun­ciar que la T-Jove es frac­ci­o­narà el 2010 perquè es pugui pagar cada mes. Ara és tri­mes­tral. Amb el nou sis­tema en cos­ta­ria 40, uns 8 menys que la T-Mes.

Si vols conèixer les opi­ni­ons dels usu­a­ris, clica aquí



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.