comerç
Les vendes del retail creixen quasi un 10% el mes d’octubre
El comerç de proximitat es queixa de l’augment de l’absentisme laboral
El sector del comerç del retail encara la campanya de Nadal amb molt bones perspectives i amb uns resultats el mes d’octubre molt bons: un creixement global del 9,2 per cent (el 46% de les empreses que estan per sobre de la mitjana de creixement del 9,2%, alhora que un 54% està per sota), segons l’Indicador de Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar del retail. Aquest percentatge de més d’un 9 per cent d’augment de vendes confirma una progressió molt bona des de fa quasi un any, quan cada mes les vendes han sigut millors que les dels mateixos mesos de l’any passat (per exemple, el setembre les vendes al comerços de retail va creíxer un 5,7 % i a l’agost havia crescut un 3,3%)
Aquest mes de novembres, que va començar a la capital catalana amb un festiu de comerços oberts, es tancarà amb la celebració del Black Friday, una jornada de descomptes (copiada dels Estats Units tot i que en un context molt diferent) que acaba sent massiva tot i molts petits comerciants no voldrien fer perquè els trepitja l’inici del periode de més vendes.El petit comerciant, que no pot competir amb les grans cadenes, lamenta que aquesta moda del Black Friday (algunes grans cadenes ja han començat els descomptes ara, com la FNAC) els resta beneficis perquè han de vendre amb descomptes productes en plena temporada alta.
Segons el darrer Indicador de Comertia, l’enquesta que fa aquesta associació catalana d’empreses del retail, el 57 % dels empresaris que hi estan afiliats creuen que les vendes en aquest proper Black Friday seran més o menys com les de l’any passat, un 24% dels enquestats espera una molt bona campanya amb un augment de vendes i de marges, alhora que un 14% creu que les vendes seran millors que l’any passat, però amb menys marge.
En cada enquesta que fa Comertia els seus associats apunten problemàtiques del sector. En aquest cas el 50 per cent dels negocis han destacat que tenen una ràtio d’absentisme laboral superior al 5%. Un 20% dels socis d’aquesta associació diuen que tenen fins i tot una ràtio superior d’absentisme laboral, un 10%. “L’absentisme laboral en el seu sentit més ampli és un dels temes que més preocupa als empresaris del retail. L’absentisme no és un dret laboral, sinó una gran problemàtica social”, assegura Ignasi Pietx, president de Comertia a través d’un comunicat.
El 34% dels empresaris de retail ha augmentat els marges i la facturació en el període generoctubre de 2024 respecte a gener-octubre de 2023, al mateix temps que el 31% ha mantingut els marges i el 13% ha reduït els marges i ha augmentat la facturació.