comerç
Black Friday: el divendres sembla un dissabte comercial
Molta gent al matí i encara més a la tarda al rovell de l’ou comercial de Barcelona, el Portal de l’Àngel i voltants. També al passeig de Gràcia, la plaça Catalunya i la Rambla. L’anomenat Black Friday va fer sortir ahir molta gent al carrer, atreta pels descomptes generosos que van fer, sobretot, les grans cadenes de moda, d’informàtica i tecnologia (la FNAC, per exemple), que, en molts casos, allargaran els descomptes tot el cap de setmana. El petit comerç, més present en altres eixos comercials, va participar menys en el Black Friday i la majoria dels botiguers que es van decidir a fer descomptes ho van fer a contracor. “No és tradició nostra aquesta data, nosaltres ja tenim les nostres rebaixes i comencen després de Reis. Aquesta moda importada dels Estats Units no ens beneficia. Qui vol vendre a meitat de preu o fer descomptes del 20, 30 o 40 per cent just quan comença la campanya de Nadal?”, manté Pròsper Puig, president de Barcelona Comerç, que representa 23 eixos comercials de la capital catalana. Segons Puig, només el 15% dels associats a aquesta associació que és Barcelona Comerç van fer el Black Friday. “L’excepció ha estat a Gran de Gràcia, en què l’han fet aproximadament el 40% dels nostres associats. Això és així perquè en aquest eix s’hi concentren moltes franquícies i el comerç de proximitat està molt pressionat i si no fa descomptes com les botigues que té al costat perd clients”, manté, i destaca que tot i la pressió “no l’han fet ni la meitat dels nostres comerços”.
En canvi, als eixos comercials turístics la majoria de botigues, grans i petites, van celebrar aquesta diada de descomptes copiada dels Estats Units (on dijous va ser el Dia d’Acció de Gràcies i fer descomptes l’endemà divendres té sentit). En declaracions a Efe, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, que agrupa els comerços dels principals eixos turístics de la ciutat, va fer un balanç molt positiu del Black Friday. “Cada dia que passa agafa més impuls”, va dir, i creu que aquest any el balanç de vendes serà millor que el de l’any passat.
A partir d’ara les botigues a Barcelona ja no tanquen fins al dia de Nadal ja que el govern i l’Ajuntament els permeten obrir tots els festius. Pel pont de la Puríssima s’espera una allau de compradors que, enguany, trobaran molt estoc de roba d’hivern ja que fins ara no ha fet fred. El comerç creu que aquesta campanya de Nadal serà bona perquè, de fet, des de principis d’any les vendes han anat creixent en la majoria de sectors. L’Organització de Consumidors i Usuaris calcula que aquest any cada comprador es gastarà de mitjana uns 200 euros durant el Black Friday. Segons una enquesta, tres de cada quatre persones preveuen comprar però cada vegada són més els usuaris “escèptics” amb aquesta jornada.