enogastronomia
Les vendes de cava cauen més del 12% per culpa de la sequera
La sequera ha afectat de ple la producció i la venda de cava. En els primers nou mesos d’aquest 2024 les vendes han retrocedit un 12,28% respecte a l’any passat. Però si ho comparem amb el 2021, la caiguda ha estat del 28%. Ho va explicar ahir el president de la DO Cava, Javier Pagés, que, alhora, va valorar positivament que els escumosos “han guanyat valor”. Feia molts anys que el cava es venia a un preu molt assequible i el sector volia revalorar-lo i ara en el context de la sequera les ampolles han pujat de preu i el raïm s’ha pagat més car. “Les vendes han baixat en volum però han pujat en valor.” És la conclusió d’un any difícil per als viticultors i productors per una sequera que fa tres anys que s’arrossega i que és molt possible que marqui, també, el futur. El preu al mercat català i de l’Estat hauria pujat al voltant del 10% i quasi el doble si parlem del mercat internacional. Javier Pagés va explicar que per la manca de pluges els inventaris dels cellers han anat minvant i que això ha obligat a gestionar millor les reserves (que de cara a propers anys es podran ampliar). En grans xifres, la DO Cava va collir el 2021 300 milions de quilos de raïm per fer el vi base. L’any 2022 la collita va baixar als 276,8 milions de quilos, el 2023 ja va ser de 213,8 milions i aquest 2024 la collita ha arribat tot just als 219 milions de quilos de raïm. (També el xampany ha caigut en picat i per culpa del mateix: la sequera). Això no treu que la DO Cava tingui cada cop més demanda (que, en part, no s’ha pogut satisfer) i que creixi el nombre de consumidors, una tendència que anirà a l’alça aquest Nadal. En nou mesos la DO Cava ha venut 149 milions d’ampolles al món. El que ha caigut més han estat les exportacions: només a Alemanya han caigut un 60%.