Societat

Joan Maria Bigas

Director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB

“La ZBE ha estat molt eficaç per rebaixar la contaminació”

“L’Agència Europea de Medi Ambient ha avalat que la ZBE Rondes ha reduït gairebé un 30% les emissions contaminants”

“El 2017 teníem un 20% de vehicles molt contaminants circulant per l’àmbit de les rondes. Aquest percentatge és ara del 2%”

Quan vam començar a planificar-la, la ZBE tenia un caràcter d’excentricitatper a alguns

Joan Maria Bigas (Barcelona, 1961) és enginyer de camins, canals i ports i té estudis de postgrau en economia i gestió empresarial i en gestió urbanística. Amb més de vint anys d’experiència en el sector del transport públic i la gestió de la mobilitat, és el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

D’on sorgeix la idea de crear les zones de baixes emissions?
Se sustenta en tres potes. A Europa hi ha més de 260 zones de baixes emissions. Pel que fa a la normativa de l’Estat espanyol, tenim des del 2021 la llei del canvi climàtic i la transició energètica. Aquesta llei estableix l’obligació d’implementar les ZBE en municipis de més de 50.000 habitants o més de 20.000 habitants si presenten problemes de qualitat de l’aire si així ho estableixen les autonomies, com passa a Catalunya. Aquestes ZBE tenen, segons la llei, un enfocament no només de prohibir sinó també de millorar el transport públic i la mobilitat sostenible. La tercera pota és el decret 132/2024 de la Generalitat, pel qual es va aprovar el pla de qualitat de l’aire amb l’horitzó al 2027, que estableix uns objectius de reducció de les emissions més restrictius dels que hi havia, i l’obligació d’implantar ZBE per a municipis de més de 50.000 habitants. Els vehicles que no tenen etiqueta han d’estar restringits en municipis de més de 50.000 habitants. El 2026 es restringirà també l’etiqueta B en episodis de contaminació greu i l’1 de gener del 2028 es restringirà l’etiqueta B de manera definitiva.
El 2028 no podran circular els cotxes amb etiqueta B a les ZBE de les ciutats grans?
Exacte. Evidentment, hi haurà un procés en què podrem parlar de moratòries, d’intentar adaptar-se a la realitat socioeconòmica, que és un procés que també vam tenir quan vam implantar les ZBE a les rondes el 2020. Els municipis de més de 20.000 habitants tindran un procés similar, però demorat en el temps.
El 2025 ja hauria d’estar implantat? Hi ha hagut un retard?
Això no és fàcil d’implantar. S’ha de fer amb plataformes tecnològiques, es requereix una gestió, i els municipis s’estan activant per complir aquesta normativa. Ara n’hi ha 14 que, amb la coordinació de l’AMB, tenen les ordenances vigents o en tràmit, i per això n’hi ha que l’1 de gener ja comencen el procés sancionador. Hi ha 8 municipis on ja estan implantades i a 6 s’implantaran el 2025 perquè les ordenances majoritàriament ja estan aprovades.
Quants municipis de l’àrea metropolitana l’haurien d’aplicar?
Una vintena hi estarien obligats, segons la llei.
Els cinc que ho van fer primer s’han vist obligats a refer l’ordenança per ordre judicial.
Sí, Barcelona va ser el primer cas. La ZBE Rondes va ser pionera a l’Estat. Hi havia cobertura legal de la Unió Europea, però no una cobertura legal suficient en aquell moment, ja que la llei estatal i el reglament de regulació de la ZBE van ser posteriors i en aquell lapse va haver-hi recursos i sentències. Barcelona va aprovar una nova ordenança el gener del 2023 que ja incorporava un conjunt d’aportacions del TSJC i altres millores, com les exempcions per a rendes baixes i per a treballadors pròxims a la jubilació. La ZBE Rondes ha estat una mesura avançada d’uns municipis valents, en coordinació amb l’AMB, que després s’ha generalitzat. Quan vam començar a planificar-la, el 2017, la ZBE tenia un caràcter d’excentricitat per a alguns. I després s’ha demostrat que és una mesura molt útil per millorar la qualitat de l’aire. Vam fer campanyes per conscienciar sobre la restricció dels vehicles més antics, perquè són 35 o 50 vegades més contaminants que un vehicle nou. La qualitat de l’aire és molt important en termes de salut.
Diuen els estudis que moren 3.000 persones cada any a Catalunya per la contaminació.
Sí, però també hi ha una gran importància dels que queden en una situació de salut dolenta i crònica, amb malalties respiratòries i cardiovasculars que són molt inhabilitants per a les persones. Hem sigut capaços d’eliminar el tabac dels espais interiors, el que en un moment determinat semblava una bogeria, i tots som conscients del canvi i la millora que hi ha hagut. Això ara hem de fer-ho en espais oberts, perquè l’atmosfera no és capaç d’entomar-ho tot.
Els contenciosos no han fet aturar mai les ZBE, oi?
No. Els contenciosos, en realitat, no han tingut efectes reals pel que fa al compliment de la norma. Cinc anys després d’haver posat en marxa la ZBE, la política és àmpliament coneguda. Hi ha hagut persones que han accelerat la renovació del seu vehicle i altres han accedit al transport públic amb ajudes com la targeta verda. El 2017 teníem un 20% de vehicles sense etiqueta, molt contaminants, circulant per l’àmbit de les rondes. Aquest percentatge és ara del 2%, i són excepcions, com per exemple persones amb mobilitat reduïda que necessiten el seu cotxe.
Sap quants vehicles han sortit de la circulació?
No tinc ara el nombre real, perquè hi ha hagut vehicles que s’han substituït per altres de nous, molts conductors han accelerat el canvi del vehicle vell. El que sí que sabem és l’efecte en la contaminació. Hi ha hagut una reducció del 60% dels òxids de nitrogen i del 20% de partícules. El sutge del dièsel, amb gran incidència en les malalties cardiovasculars i respiratòries, té una reducció del 40%. L’Agència Europea de Medi Ambient ha avalat aquest mes de novembre que la ZBE Rondes ha reduït gairebé un 30% les emissions contaminants a l’àrea de Barcelona. Per tant, reconeixem que ha estat un element molt eficaç per rebaixar la contaminació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia