RIPOLL
Cadires de rodes de baix cost per a països en vies de desenvolupament
La possibilitat de construir una cadira de rodes de baix cost amb material senzill que es pot trobar a qualsevol ferreteria és el projecte que ha impulsat un professor de la UPC del Ripollès, Adrià Sallés, per millorar la vida a les persones amb problemes de mobilitat que viuen en països en vies de desenvolupament.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que prop de 75 milions de persones al món necessiten una cadira de rodes, però només un 10% se la poden permetre. Aquesta va ser la premissa que va impulsar Sallés i un company de grau –quan cursaven Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a la UPC– a desenvolupar un disseny per poder ajudar a posar fi a aquest problema.
La cadira que plantegen es pot construir amb materials bàsics. Per l’estructura només fan falta tubs de PVC, que s’encolen entre si perquè la cadira sigui més ferma; dos plafons de fusta i tela per recobrir-los. A més, cal afegir-hi dues rodes de bicicleta i dues més de carretó, que s’uneixen entre si amb dues vares metàl·liques, i diversos cargols i femelles per collar-les a l’estructura principal.
A més, el material és fàcil de tallar a mida i muntar gràcies als plànols que distribueixen gratuïtament des del projecte. “Els enviem les instruccions perquè sàpiguen a quina mida han de tallar els tubs, que es fa amb serres manuals”, detalla el professor de la UPC a l’ACN. A banda de les cadires de mida estàndard, ara també han creat unes plantilles que els permeten adaptar-les a cada persona, amb l’opció d’afegir reposacaps per als qui no el poden aguantar o cinturons pels quals no tenen força per estar asseguts. També poden adaptar-se al terreny per on circularan o a la capacitat motriu de cadascú. El preu de fabricació de totes aquestes cadires ronda els 70 euros per unitat, la meitat del cost de les més senzilles del mercat.
La iniciativa va néixer el 2016, quan Adrià Sallés, aleshores estudiant de la UPC i actual professor associat, va dissenyar, juntament amb el seu company de curs Bernat Vila, una cadira de rodes de baix cost. Va ser el seu projecte de fi del grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte. Els plànols del primer prototip es van penjar a internet per a la seva distribució gratuïta, però el projecte no va aconseguir una gran difusió. En paral·lel, una alumna de Sallés, Carlota Regales, va detectar una necessitat en aquest sentit. “Em vaig posar en contacte per primer cop amb Tororo (Uganda) quan feia el Treball de Recerca; va ser a través d’un professor de l’institut que em va dir que els calien productes ortopèdics”, detalla Regales, que ja en aquella ocasió va aconseguir recollir 6.000 euros i enviar al destí no només elements per construir cadires de rodes, sinó també productes d’higiene íntima per les dones o mosquiteres per prevenir contraure la malària a través de picades de mosquit.
Ara, els dos projectes han unit esforços i ja s’han fet dos viatges a la localitat per ensenyar com fabricar cadires de rodes. “Les cadires milloren molt la salut física i mental d’aquestes persones, perquè els permeten adquirir una postura més bona i participar d’activitats com anar a l’escola”.
La construcció de cadires de rodes a Tororo es fa amb la col·laboració d’un hospital de la localitat i també hi col·labora una escola amb un cicle de fusteria, on els alumnes aprenen a fer les cadires. De moment, se n’hi han construït una vintena.
Un cop implantat a Uganda, el projecte vol ara expandir-se a més zones rurals. “Estem treballant en una guia i un web perquè qualsevol persona del món pugui fer-se la cadira de rodes”, detalla Regales, que diu que “l’objectiu és que sigui fàcil d’entendre i calgui desplaçar-se”. De fet, fa poc han ajudat a fer cadires de rodes a distància a Nepal i al Marroc a través de l’UniRaid, el Dakar universitari.
Per expandir-se, s’estan posant en contacte amb organitzacions sobre el terreny perquè coneguin el producte, així com recollint fons de donacions d’empreses i particulars per poder fer front als costos del projecte.