SOCIETAT
Campanya de control d’autocars escolars gironins
No tenir la documentació en regla és el motiu més habitual de sanció a conductors i empreses
Els Mossos d’Esquadra han intensificat aquesta setmana la campanya de control d’autocars escolars a les comarques gironines, segons informa l’agència ACN. Es tracta d’una campanya dirigida pel Servei Català de Trànsit (SCT) i que se centra en comprovar l’estat dels vehicles a més que tant l’empresa com el conductor tinguin tota la documentació en regla. El cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona dels Mossos, l’inspector Joan Costa, ha explicat, en declaracions a l’ACN, que la immensa majoria de sancions que interposen estan relacionades amb no tenir en regla la documentació. En aquest sentit, oblidar-se de renovar autoritzacions és el més habitual, explica. Costa, però, assenyala que és molt estrany trobar un vehicle que no compleixi les condicions tècniques requerides.
A primera hora del matí, els alumnes de l'escola Bell lloc de Girona se sorprenien al veure els cotxes i motos patrulla dels Mossos a l'entrada de l'aparcament dels autocars. El motiu és la campanya que s'està fent a tot Catalunya per "garantir la seguretat viària". Durant prop de 20 minuts, una quinzena d'autobusos d'arreu de les comarques gironines han arribat al centre carregats amb desenes d'infants i joves que estudien al Bell lloc. Un cop a baix, els agents de Trànsit dels Mossos eren els qui pujaven al vehicle D'entrada s'asseguraven que el conductor anés acompanyat, tal i com preveu la normativa. Després, un dels policies demanava la documentació tant del cotxe com del propi xofer. "Es revisa especialment que tinguin l'assegurança en regla i que disposin dels permisos per fer aquest tipus de servei", explica Joan Costa, cap de l'Àrea Regional de Trànsit dels Mossos a Girona.
Un cop revisada la documentació del vehicle es mira la del conductor, que ha de comptar amb un permís especial per poder treballar en el transport escolar. També es comprova el tacògraf del vehicle per assegurar-se que no porta més hores de les permeses al volant i se'ls hi fa el test d'alcohol i drogues, si mostren símptomes.
Mentre un dels policies s'assegura que tota la documentació estigui en ordre, un altre es dedica a comprovar l'estat del vehicle. Bàsicament es mira que no tingui deficiències tècniques que pugui posar en risc el passatge, com l'estat de les rodes o altres elements de l'autocar necessaris per a una conducció segura. Tot i que es vigila que tingui l'ITV al dia, també es fa una revisió exterior de l'autocar per si es detecten anomalies. A l'interior, el que més preocupa és que els passatgers vagin tots amb el cinturó lligat, per tant, es revisen tots els seients per tal de comprovar que porten el cinturó i que està operatiu. També es revisa que la farmaciola compti amb tot el necessari i que marca la legislació, que els extintors estiguin en bon estat i que hi hagi els martells necessaris per, en cas d'haver de trencar un vidre, es pugui fer sense problemes.
Costa admet que és molt estrany que hi hagi alguna sanció per una deficiència tècnica. De tots els autobusos que s'han revisat aquest divendres al Bell lloc, només s'ha aixecat una sanció perquè un conductor no havia renovat una autorització que és necessària.