educació
El Síndic reclama més recursos per a l’escola inclusiva
La meitat dels alumnes amb necessitats educatives especials no continua els estudis postobligatoris
El Síndic de Greuges ha constatat que s’han produït “avenços significatius” en el desplegament del model d’educació inclusiva des de l’aprovació del decret de 2017 però reclama més recursos i canvis en el sistema per garantir la total inclusió. Així ho indica un informe que tot i reconèixer que s’han registrat millores estructurals i que l’administració ha fet un esforç pel que fa a recursos específics, avisa que es mantenen “mancances persistents” relacionades amb l’atenció a la diversitat i les dificultats per aplicar a la pràctica el decret. L’atenció que es proporciona als alumnes amb NEE, denuncia, no sempre està al mateix nivell que la de la resta de nens i joves. La falta de personal de suport, per exemple, provoca que molts es quedin sense excursions o colònies. Les dificultats extra que encara pateixen son evidents i ho demostren xifres com ara que la meitat d’alumnes amb NEE d’entre 16 i 21 anys no continua els estudis postobligatoris.
En la banda positiva, el Síndic de Greuges destaca que l’escolarització de l’alumnat amb NEE és cada cop “més equilibrada“, que des de l’entrada en vigor del decret s’han doblat els recursos específics per a l’educació inclusiva i que els centres tenen “millors condicions estructurals” per atendre la diversitat, ja que s’han reduït les ràtios i s’ha incrementat la dotació de personal docent. Al curs 2023-2024, la xifra d’alumnes amb necessitats educatives especials als centres ordinaris s’ha incrementat notablement, arribant al 86,4%. La síndica de greuges, Esther Giménez - Salinas, ha vinculat aquest creixement al fet que actualment es fan més diagnòstics. Es per això, ha remarcat, que calen més ajudes per poder proporcionar una atenció adequada a tots aquests alumnes i evitar que les famílies acabin portant-los a centres d’educació especial “on consideren que podran estar millor atesos”, indica l’ACN.
L’informe analitza diversos aspectes relacionats amb l’aplicació pràctica de la inclusió i considera que en alguns aspectes encara hi ha marge de millora. Així, indica que encara hi ha una certa tendència a la segregació interna d’aquests estudiants dins dels centres ordinaris. Alhora, apunta que hi ha un “dèficit de formació” del personal docent i d’atenció educativa, tot i que reconeix que hi ha un interès creixent. A més, destaca l’informe, l’augment de la dotació de recursos a l’escola ordinària tampoc ha suposat una reducció dels alumnes escolaritzats en centres d’educació especial (CEE). De fet, aquest alumnat ha crescut un 20% i al curs 2023-2024 hi havia 8.226 nens escolaritzats en CEE. És per això que la síndica demana que es desplegui el full de ruta dissenyat pel departament d’Educació que estableix un pla per reduir l’escolarització en aquests centres i convertir-los en proveïdors de serveis i recursos.
El document també reclama més ajudes i estratègies específiques per a les escoles d’alta complexitat, sobretot perquè s’hi concentren més alumnes amb NEE –4,8% enfront el 2,5% dels centres de baixa complexitat– i l’atenció en aquest context és més difícil. A més d’augmentar els recursos i treballar en tots aquests fronts, per garantir la plena inclusió de tots els infants el Síndic creu imprescindible que hi hagi “canvis culturals” entre els professionals i les famílies, ja que creu que el principal obstacle és la manca d’una cultura de l’educació inclusiva arrelada i compartida pel conjunt de la comunitat educativa. El 2023 hi havia a Catalunya prop de 35.000 alumnes amb necessitats educatives especials reconegudes pel sistema als ensenyaments d’educació infantil de segon cicle, primària i ESO, sobretot infants amb Trastorn de l’Espectre Autista i discapacitat intel·lectual.