Societat

El Consell Comarcal assumeix la gestió del Centre d’Animals per “irregularitats”

El Consell Comarcal del Pla de l’Estany ha assumit la gestió del Centre d’Acollida d’Animals de Companyia, que fins ara gestionava l’associació APAPE, per presumptes “irregularitats”. L’ens ha rescindit el contracte i n’ha assumit el control. Mentre duri la investigació, a més, el Consell ha incorporat una persona que farà la gestió directa, les tasques administratives i de suport en la gestió material i en la manutenció dels animals del centre. Per la seva banda, l’APAPE nega les acusacions, que qualifica “d’infundades” i acusa el Consell de no seguir el procediment legal establert en la Llei de Contractes del Sector Públic.

L’ens ha emès un comunicat on anuncia la rescissió del contracte i l’assumpció de la gestió del centre, que fins ara duia a terme l’Associació de Protecció i Defensa dels Animals del Pla de l’Estany. A l’escrit, asseguren que han pres la decisió després de detectar diverses “irregularitats” en l’execució del contracte per part del personal de l’entitat.

Des d’APAPE, però, asseguren en un altre comunicat previ al seu web que les acusacions són “infundades”, que la notificació de la suspensió provisional del contracte se’ls va comunicar el 13 de gener i que “s’ha fonamentat en una normativa legal que no s’aplica als contractes públics”. “El Consell Comarcal al·lega que l’APAPE ha abandonat el servei i que els animals han deixat de rebre atenció des del 19 de desembre de 2024. Aquesta afirmació és completament falsa. Tant membres de la junta com voluntaris han continuat atenent les necessitats dels animals durant l’absència temporal del treballador del centre per vacances”, asseguren.

A més, denuncien que durant les primeres setmanes de gener, personal del Consell va accedir a les instal·lacions i va retirar, “de manera il·lícita, documentació d’animals propietat de l’APAPE que no estaven vinculats al contracte amb el Consell”. També diuen que es van emportar una caixa negra amb donacions en efectiu per un total de 60 euros.

D’altra banda, asseguren que el centre va assolir una ocupació històricament baixa durant el 2024 amb només set gossos “gràcies a la tasca incansable dels membres de l’APAPE”. En aquest sentit, asseguren que es va acordar amb el Consell la possibilitat d’admetre altres animals del centre sense imputar costos addicionals i que, malgrat les peticions per recuperar els animals sota la seva tutela, “el Consell s’hi ha negat, vulnerant la normativa de protecció animal i els drets de l’entitat, a recuperar els animals que es troben al seu nom. També afirmen que un membre de la junta va rebre amenaces per part de personal del Consell i que s’han negat a pagar els serveis del mes de desembre.

D’altra banda, l’entitat denuncia la degradació de les actuals instal·lacions i “l’asfíxia econòmica” per part del Consell, a més “d’irregularitats” en la gestió del control de colònies que, diuen, “no ha estat gens transparent”.

Per la seva banda, el Consell assegura que mentre duri la investigació dels fets i per tal de garantir el “benestar” dels animals, han incorporat una persona que farà la gestió directa de l’espai, tasques administratives i de suport en la gestió material i en la manutenció dels animals del centre.

L’ens assegura, a més, que vol continuar gestionant el servei de forma coordinada amb el voluntariat que han anat fent aquesta tasca i que “tants bons resultats ha donat durant molt de temps”.

D’altra banda, recorda que va posar en funcionament fa més d’un any el servei destinat al control i gestió de les colònies de gats de nou municipis de la comarca de forma coordinada amb el refugi i que aquest continuarà a l’espera d’adjudicar, aviat, el nou contracte de serveis veterinaris.

Canvis al servei

Amb tot, detallen que els canvis en la gestió del refugi han provocat una reestructuració del personal i això fa que la recollida d’animals abandonats o perduts s’escurci de les 20:00h a les 18:00 de la tarda, tot i que la intenció del Consell és que aquesta reducció sigui de manera provisional fins que es resolgui la situació.

A partir d’ara, a més, les gestions de recollida d’animals abandonats, adopció, cessió i visites s’hauran de concertar directament amb el personal del Consell i l’horari d’obertura provisional serà de dilluns a divendres de 12h a 13h i dissabtes i diumenges de 10h a 13h.

La gestió del centre és de titularitat del Consell Comarcal i depèn del servei de Medi Ambient. Tots els Ajuntaments de la comarca tenen delegada aquesta competència a l’ens supramunicipal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.