Societat
El 25% de consultes al servei a la Víctima del Delicte és per violència de gènere
Una de cada quatre consultes que es fan al Servei Telemàtic d’Informació i Orientació a la Víctima del Delicte és per violència de gènere, segons les dades que aporta el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica. Des de l’any 2016 aquest servei el gestiona la Creu Roja, i aquest dilluns el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, s’ha reunit amb el president de l’ONG a Catalunya, Josep Quitet, per fer-ne una valoració. L’any passat el servei va atendre 3.860 persones, un 84,3% de les quals per telèfon i la resta, un 15,7%, per correu electrònic. La Creu Roja també col·labora amb Justícia en àmbits com els serveis penitenciaris.
La majoria de les consultes, un 40,36%, va estar relacionada amb els serveis de suport i d’assistència disponibles per a les víctimes del delicte, mentre que en un 26,61% dels casos va ser per saber quin és el procediment per interposar una denúncia.
En tercer i quart lloc, amb un 9,61% i un 9,25% respectivament, les consultes van estar relacionades amb les ajudes i els serveis de comunicació (ajudes econòmiques o xarxa de suport), i amb el Servei d’Orientació Jurídica. Un 8,91% dels casos va demanar les dades de l’autoritat judicial.
El perfil de l’usuari és una dona (66,7% dels casos), nacional (66%), d’entre 18 i 50 anys. En relació amb la categoria delictiva, en un 22,49% dels casos està relacionada amb la violència de gènere; en un 16% amb delictes contra la propietat (furts i robatoris); en un 8,68% amb agressions sexuals; en un 7,54% amb violència domèstica; en un 6,99% amb les agressions físiques; en un 4,33% amb les estafes; en un 3,52% amb les amenaces i els insults, i en un 2,36% amb delictes de trànsit.
Pel que fa a la distribució territorial, Barcelona va rebre un 71,5% de les consultes (2.754); Tarragona, un 3,80% (147); Girona, un 2,3% (89), i les Terres de l’Ebre un 0,62% (24).