societat
Ripoll, primera ciutat sense seu de la DGT que recupera els exàmens teòrics de conduir
Ripoll s’ha convertit en la primera ciutat que no té seu de la DGT i que recupera els exàmens teòrics de conduir després de perdre’ls per la pandèmia, segons informa l’agència ACN. Abans les proves es feien en paper, mentre que ara es fan amb ordinadors propietat de la DGT que estan connectats a la xarxa informàtica d’aquest centre. Això és el que ha dificultat el retorn dels exàmens. El president del Consell Comarcal del Ripollès, Amadeu Rossell, s’ha mostrat molt satisfet: “Ens hem convertit en pioners i hem rebut moltes consultes d’altres consells per seguir els nostres passos”. La digitalització fa que els exàmens siguin més accessibles i facilita fer-los en català.
Arran de la pandèmia, les ciutats que no tenien seu de la Direcció General de Trànsit (DGT) com ara Ripoll, Olot, Tortosa, la Seu d’Urgell i la Pobla de Segur van deixar de celebrar els exàmens teòrics de conduir, mentre que van mantenir les proves pràctiques. Això es deu al fet que abans les proves teòriques es feien en paper però, després de la covid-19, van passar a celebrar-se amb ordinadors propietat de la DGT, que estan connectats a la xarxa informàtica d’aquest centre. Aquesta situació complicava la celebració d’aquests exàmens a ciutats que no tenen dependències pròpies de la DGT pel repte de poder-se connectar a la xarxa d’aquesta institució.
Finalment, però, i gràcies a l’acord entre diverses institucions, la capital del Ripollès ha pogut salvar aquest obstacle i aquest mes de febrer ha recuperat els exàmens teòrics de conduir després de cinc anys. Les proves es fan en una aula que s’ha habilitat a les dependències de l’Agència de Desenvolupament Econòmic del Ripollès. “Ens hauria agradat fer-ho abans, però la complexitat no ha estat menor”, ha explicat el president del Consell Comarcal, Amadeu Rosell, que ha celebrat que s’hagin pogut “salvar tots els obstacles”. De la seva banda, la presidenta de l’Agència, Chantal Pérez, ha destacat que “per primer cop el Ripollès no està a la cua dels serveis” i ha celebrat que s’hagi pogut posar fi a un “greuge”.
Evitar llargs desplaçaments
Durant aquests darrers cinc anys els veïns del Ripollès que volien fer l’examen teòric de conduir havien de desplaçar-se fins a la seu de la DGT a Girona. El coordinador de l’Associació d’Autoescoles de Girona a la zona del Ripollès, Jaume Taboada, ha explicat que això suposava un “estrès” afegit pels alumnes, a banda que perdien tot un matí per poder fer l’examen. “De Ripoll a Girona hi ha 80 quilòmetres per una carretera que no és gaire adequada. Els alumnes havien de marxar molt d’hora al matí i això suposava un gran estrès per a ells”, ha exposat Taboada.
Aquest dilluns ha estat el primer dia oficial en què els ripollesos han pogut fer l’examen teòric de conduir a la seva ciutat després que el 4 de febrer passat es fes una prova real per comprovar que tot funcionés. El Cristian és una de les persones que ha fet aquest dilluns l’examen teòric del carnet de moto. De fet, fa uns anys va treure’s el carnet teòric de cotxe en format analògic a Ripoll i ara ho farà en digital. “El canvi és molt millor, les fotos es veuen molt més clares”, ha relatat. Creu que el fet de no haver-se de desplaçar fins a Girona evita “molts nervis i maldecaps”.
Examens més accessibles
El fet que els exàmens es facin de manera digital fa que les proves siguin “molt més accessibles” per a les persones amb algun tipus de dificultat, segons ha explicat Natàlia Padilla, cap provincial de BCN de la DGT. Els exàmens digitals, per exemple, incorporen les instruccions en llenguatge de signes i també tenen dispositius d’àudio “que permeten a les persones que tenen alguna dificultat en l’aprenentatge puguin accedir en millors condicions a l’examen”. En aquest sentit, Padilla ha celebrat que això és fruit d’una “col·laboració interadministrativa d’èxit”.
De la seva banda, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha celebrat que els exàmens digitals siguin més accessibles per a les persones que presentin algun tipus de dificultat, però que també s’hagi millorat “en l’ús de la llengua catalana”. En aquest sentit, Lamiel ha recordat que abans qui volia fer l’examen en català havia de demanar-ho prèviament a través d’una sol·licitud, una situació que ara ha canviat després que el 2023 s’impulsés el Pla de Foment de la Llengua Catalana a les Autoescoles. Amb la digitalització dels exàmens, els alumnes poden triar l’idioma amb el qual es volen examinar -català o castellà- amb un simple ’clic’ abans d’iniciar la prova i no han de tramitar cap sol·licitud amb anterioritat.
Demanen més examinadors
El president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya, Raül Viladrich, ha aprofitat la roda de premsa per demanar un “esforç” a la DGT a l’hora de convocar noves places d’examinadors i destinar-los a Catalunya. En aquest sentit, ha dit que totes les demarcacions catalanes pateixen un “dèficit” d’examinadors, tot i que ha explicat que, per ordre, necessiten que n’arribin primer a Girona, seguit de Barcelona, Lleida i Tarragona. “En necessitem molts, tants com ens en enviïn seran ben rebuts”, ha exposat Viladrich en relació a l’anunci de la convocatòria d’un centenar de noves places a tot Espanya.
Per la seva banda, Ramon Lamiel, ha recordat que el Servei Català de Trànsit s’ha ofert a “col·laborar” amb la DGT perquè “hi hagi més disponibilitat d’examinadors” i que “no hi hagi un temps d’espera excessiu”. “Hem fet més d’una proposta a la DGT i avui a Ripoll tenim la prova que podem col·laborar i és un exemple que podem fer-ho en altres matèries”, ha subratllat Lamiel.