Societat

Girona

El cartell “grotesc” de la processó de Girona desferma una allau de crítiques

Els car­tells pro­mo­ci­o­nals de Fires, les fes­tes de Car­na­val i els de Set­mana Santa tot sovint des­per­ten con­trovèrsia, sigui per qüesti­ons estètiques o pel con­tin­gut. Aquesta vegada li ha tocat el rebre el que anun­cia la cele­bració de la Pro­cessó del Sant Enter­ra­ment del Diven­dres Sant a Girona.

Qui ha ende­gat la polèmica ha estat l’escrip­tor Josep Maria Fona­lle­ras a través d’un tuit en què opina que “He vist coses llet­ges, a la vida, des­a­gra­da­bles i des­pla­ents, però poques de tan gro­tes­ques com aquesta, dir que és més lletja que un pecat, tenint en compte el camp semàntic, no em sem­bla exa­ge­rat”. Els comen­ta­ris no s’han fet esperr al seu compte de la xarxa X fins al punt que mit­jans de comu­ni­cació naci­o­nals se n’han fet ressò. Com ara RAC1, en el qual la ter­tu­li­ana giro­nina Con­cepció Veray, inte­grant d’una de les con­fra­ries par­ti­ci­pants a la Pro­cessó del Sant enter­ra­ment no s’ha estat de cri­ti­car que al car­tell, per segon any con­se­cu­tiu, no hi apa­re­gui Crist Cru­ci­fi­cat i que es tin­gui la mania de voler “moder­nit­zar la tra­dició i la fe” d’aquesta com­me­mo­ració.

També és cert, que reco­neix que segu­ra­ment el lleó que apa­reix en pri­mer terme seria, ins­pi­rant-se en Les cròniques de Nàrnia de C.S. Lewis, l’equi­va­lent de Jesu­crist, també cone­gut amb el sobre­nom del Lleó inven­ci­ble de Judà com apa­rei­xia a la Bíblia.

L’elecció de l’artista

És cos­tum que cada any la junta de Con­fra­ries escu­lli un artista de Girona per dema­nar-li si pot fer des­in­te­res­sa­da­ment un qua­dre que faran ser­vir per al car­tell de Set­mana Santa i per for­mar part del dis­seny de totes les publi­ca­ci­ons i anun­cis d’actes. Una comissió pro­posa qua­tre artis­tes i el ple­nari de la Junta vota el pre­fe­rit. L’autor regala l’obra i passa a for­mar part del fons d’art de la Junta de Con­fra­ries, on ja hi ha gran quan­ti­tat de qua­dres d’autors, estils i con­tin­guts molt i molt diver­sos.

Com deta­lla David Flu­ri­ach, pre­si­dent de les Con­fra­ries de girona, es demana a l’artista que tin­gui en compte la fina­li­tat de l’obra i sigui res­pectuós, “però li donem plena lli­ber­tat en la seva cre­ació, com no podria ser d’una altra manera”.

L’autor d’enguany és un artista gironí molt jove, figu­ra­tiu hiper­re­a­lista i amb un dibuix molt tre­ba­llat. Després de moltíssi­mes hores de dedi­cació des­in­te­res­sada ha pin­tat una com­po­sició que crida l’atenció, plena de detalls, que vol trans­me­tre un mis­satge molt ple de sim­bo­lisme i que es fona­menta en els tex­tos bíblics, explica Flu­ri­ach. I afe­geix: “Cal recal­car que és una obra gratuïta, pin­tada a mà i rega­lada per l’artista. Que res­pec­tem la lli­ber­tat de l’autor. Que és una obra molt i molt tre­ba­llada. Que està pleníssima de símbols molt pen­sats pel propi artista. Que és una per­sona de Girona, jove i amb mol­tes ganes de desen­vo­lu­par el seu art”.

Expli­cació del car­tell

Pel que fa el sim­bo­lisme del car­tell, com explica l’artista, Gerard Soler, en els dies de Set­mana Santa se cele­bra la mort i resur­recció de Jesús. “Si bé ja és tra­dició il·lus­trar a Jesús sem­pre en la creu i sacri­fi­cat, he pre­fe­rit repre­sen­tar-lo tal com la Bíblia el repre­senta: Res­sus­ci­tat i glo­ri­fi­cat. Segons sant Joan 1,29-34, Jesús és l’Anyell que pren damunt seu el pecat del món a través del seu sacri­fici, per aquest mateix motiu apa­reix la cria d’ove­lla”.

Amb tota mena de detall con­ti­nua: “Diu Apo­ca­lipsis 5,2-5 que ningú, en tot el cel ni en tota la terra, no és digne d’obrir el docu­ment clos per set segells, però només l’Anyell immo­lat que seu a la dreta del Pare, que és el “Lleó de la tribu de Judà i el rebrot de David que ha tri­om­fat” podrà obrir els segells i des­ple­gar aquest docu­ment. Per aquest motiu apa­reix un gran lleó en el cel amb l’ove­lla jove a baix a la dreta. Colos­sencs 1,18 diu que Jesús és el cap del cos, que és l’Església. Per això Jesús ès repre­sen­tat en el qua­dre com un cap; i per això on hi hau­ria d’haver-hi el cos del Fill de l’Home, hi apa­reix l’església de Girona”.

“1 Timo­teu 2,5 explica com només hi ha un sol mit­jan­cer davant de Déu i aquest és Jesu­crist. En el qua­dre s’ha repre­sen­tat aquest paper del mit­jan­cer con a dues imat­ges obser­vant-se mútua­ment: El lleó i el mateix Jesús. Al Salm 83 (84),12 s’explica com Ell és l’únic sol i l’escut del seu poble, per això apa­reix el sol bri­llant sobre Girona, la seva Església i el seu poble. I final­ment he vol­gut fer referència a Isaïes 25,4 i 32,3, on diu que és el recer en les tem­pes­tes; i per aquest mateix motiu està sobre el poble, per ser abric i sopluig en les tem­pes­tes.

Alguns comen­ta­ris

“Sem­bla d’una secta evan­ge­lista o de mor­mons” (Fre­de­ric Estrada), “El lleó deu reme­tre a la Venècia cata­lana? (Pep Bal­sa­lo­bre), “Trobo que està en con­sonància amb la cosa gro­tesca que publi­cita” (Car­les Ribera), “Estan pro­vant la IA gene­ra­tiva i se’ls hi anat de les mans” (Emma Giné) o “Ho té tot, el Mufasa de saldo d’un Circ de cin­quena, el Jesu­crist que sem­bla Jaime Lanis­ter de pan­flet evan­ge­lista i sobre­tot la gra­fia de Girona, uti­lit­zant el noven­ter Word art i que fa sem­blar Girona una banda de Power metal” (J. Ramon Fer­rando) són només alguns del prop d’un cen­te­nar de comen­ta­ris que recull el comen­tari ori­gi­nal de Fona­lle­ras.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia