Girona
El cartell “grotesc” de la processó de Girona desferma una allau de crítiques
Els cartells promocionals de Fires, les festes de Carnaval i els de Setmana Santa tot sovint desperten controvèrsia, sigui per qüestions estètiques o pel contingut. Aquesta vegada li ha tocat el rebre el que anuncia la celebració de la Processó del Sant Enterrament del Divendres Sant a Girona.
Qui ha endegat la polèmica ha estat l’escriptor Josep Maria Fonalleras a través d’un tuit en què opina que “He vist coses lletges, a la vida, desagradables i desplaents, però poques de tan grotesques com aquesta, dir que és més lletja que un pecat, tenint en compte el camp semàntic, no em sembla exagerat”. Els comentaris no s’han fet esperr al seu compte de la xarxa X fins al punt que mitjans de comunicació nacionals se n’han fet ressò. Com ara RAC1, en el qual la tertuliana gironina Concepció Veray, integrant d’una de les confraries participants a la Processó del Sant enterrament no s’ha estat de criticar que al cartell, per segon any consecutiu, no hi aparegui Crist Crucificat i que es tingui la mania de voler “modernitzar la tradició i la fe” d’aquesta commemoració.
També és cert, que reconeix que segurament el lleó que apareix en primer terme seria, inspirant-se en Les cròniques de Nàrnia de C.S. Lewis, l’equivalent de Jesucrist, també conegut amb el sobrenom del Lleó invencible de Judà com apareixia a la Bíblia.
L’elecció de l’artista
És costum que cada any la junta de Confraries esculli un artista de Girona per demanar-li si pot fer desinteressadament un quadre que faran servir per al cartell de Setmana Santa i per formar part del disseny de totes les publicacions i anuncis d’actes. Una comissió proposa quatre artistes i el plenari de la Junta vota el preferit. L’autor regala l’obra i passa a formar part del fons d’art de la Junta de Confraries, on ja hi ha gran quantitat de quadres d’autors, estils i continguts molt i molt diversos.
Com detalla David Fluriach, president de les Confraries de girona, es demana a l’artista que tingui en compte la finalitat de l’obra i sigui respectuós, “però li donem plena llibertat en la seva creació, com no podria ser d’una altra manera”.
L’autor d’enguany és un artista gironí molt jove, figuratiu hiperrealista i amb un dibuix molt treballat. Després de moltíssimes hores de dedicació desinteressada ha pintat una composició que crida l’atenció, plena de detalls, que vol transmetre un missatge molt ple de simbolisme i que es fonamenta en els textos bíblics, explica Fluriach. I afegeix: “Cal recalcar que és una obra gratuïta, pintada a mà i regalada per l’artista. Que respectem la llibertat de l’autor. Que és una obra molt i molt treballada. Que està pleníssima de símbols molt pensats pel propi artista. Que és una persona de Girona, jove i amb moltes ganes de desenvolupar el seu art”.
Explicació del cartell
Pel que fa el simbolisme del cartell, com explica l’artista, Gerard Soler, en els dies de Setmana Santa se celebra la mort i resurrecció de Jesús. “Si bé ja és tradició il·lustrar a Jesús sempre en la creu i sacrificat, he preferit representar-lo tal com la Bíblia el representa: Ressuscitat i glorificat. Segons sant Joan 1,29-34, Jesús és l’Anyell que pren damunt seu el pecat del món a través del seu sacrifici, per aquest mateix motiu apareix la cria d’ovella”.
Amb tota mena de detall continua: “Diu Apocalipsis 5,2-5 que ningú, en tot el cel ni en tota la terra, no és digne d’obrir el document clos per set segells, però només l’Anyell immolat que seu a la dreta del Pare, que és el “Lleó de la tribu de Judà i el rebrot de David que ha triomfat” podrà obrir els segells i desplegar aquest document. Per aquest motiu apareix un gran lleó en el cel amb l’ovella jove a baix a la dreta. Colossencs 1,18 diu que Jesús és el cap del cos, que és l’Església. Per això Jesús ès representat en el quadre com un cap; i per això on hi hauria d’haver-hi el cos del Fill de l’Home, hi apareix l’església de Girona”.
“1 Timoteu 2,5 explica com només hi ha un sol mitjancer davant de Déu i aquest és Jesucrist. En el quadre s’ha representat aquest paper del mitjancer con a dues imatges observant-se mútuament: El lleó i el mateix Jesús. Al Salm 83 (84),12 s’explica com Ell és l’únic sol i l’escut del seu poble, per això apareix el sol brillant sobre Girona, la seva Església i el seu poble. I finalment he volgut fer referència a Isaïes 25,4 i 32,3, on diu que és el recer en les tempestes; i per aquest mateix motiu està sobre el poble, per ser abric i sopluig en les tempestes.
Alguns comentaris
“Sembla d’una secta evangelista o de mormons” (Frederic Estrada), “El lleó deu remetre a la Venècia catalana? (Pep Balsalobre), “Trobo que està en consonància amb la cosa grotesca que publicita” (Carles Ribera), “Estan provant la IA generativa i se’ls hi anat de les mans” (Emma Giné) o “Ho té tot, el Mufasa de saldo d’un Circ de cinquena, el Jesucrist que sembla Jaime Lanister de panflet evangelista i sobretot la grafia de Girona, utilitzant el noventer Word art i que fa semblar Girona una banda de Power metal” (J. Ramon Ferrando) són només alguns del prop d’un centenar de comentaris que recull el comentari original de Fonalleras.
He vist coses lletges, a la vida, desagradables i desplaents, però poques de tan grotesques com aquesta 👇 dir que és més lletja que un pecat, tenint en compte el camp semàntic, no em sembla exagerat.@Girona_Cat pic.twitter.com/aneVJAr9mv
— josep m fonalleras (@fonalleras) March 12, 2025