Societat

societat

La presència d’una infermera a les escoles podria reduir l’absentisme un 44%, segons un estudi

La presència d’una infermera a les escoles podria arribar a reduir un 44% l’absentisme escolar, segons un estudi de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC) recollit per l’agència ACN. L’estudi s’ha fet amb l’observació de 915 registres d’atencions sanitàries i 409 enquestes a docents, el 53% dels quals experimenten un cert grau d’ansietat a l’hora de fer front a les atencions sanitàries que es donen en el dia a dia als centres educatius. Un 48% dels alumnes atesos van poder continuar a l’escola, un 44% van ser derivats al domicili, un 6% van ser traslladats al CAP, i només un 2% van requerir trasllat hospitalari.

La mitjana d’edat dels alumnes atesos és d’11 anys, amb un 54% de nens. El temps mitjà d’atenció sanitària és de 5 minuts per cas. El tipus d’atenció és majoritàriament per a cures (52%), seguit d’altres intervencions (45%), i només un 3% va ser per a administració de medicació.

En aquest context, l’AIFiCC fa una crida a les administracions públiques perquè es consideri la inclusió de la figura de la infermera escolar com una peça fonamental per millorar la qualitat de vida dels alumnes i optimitzar els recursos educatius i sanitaris. Aquest estudi reforça la necessitat d’avançar cap a un model d’escola saludable que garanteixi una atenció integral als infants i joves.

Aquest treball, de la infermera Neus Riera i Minguet, de l’AIFiCC, analitza l’impacte de les atencions sanitàries als escolars d’entre 3 i 16 anys, i posa en evidència la importància d’aquesta figura en el dia a dia dels centres educatius. L’estudi observacional prospectiu inclou 915 registres d’atencions sanitàries i 409 enquestes realitzades als docents. Les variables van des de les necessitats sanitàries especials dels alumnes fins al tipus, temps i responsables de les atencions sanitàries realitzades.

Benestar emocional i sexualitat

Els joves i adolescents prefereixen consultar amb les infermeres d’atenció primària sobre temes com sexualitat i estat emocional. Aquest és un dels pilars del programa Salut i Escola, que actualment arriba a pràcticament tots els centres educatius de secundària. Tanmateix, les infermeres que treballen en aquest programa reivindiquen la necessitat d’incrementar les hores dedicades a les escoles en les seves agendes del CAP mentre són al centre educatiu.

La Consulta Oberta d’infermeria és un espai on preval la confidencialitat, afavorint que els joves se sentin còmodes per parlar dels seus problemes. Aquesta confidencialitat ha permès abordar temes tan sensibles com el malestar emocional, l’impacte de la pornografia en les seves relacions o l’assetjament escolar, factors que sovint generen estrès o conductes de risc entre els adolescents.

Per a Neus Riera, “el treball confirma que molts dels casos que actualment es deriven al CAP o al domicili podrien ser resolts de manera immediata per una infermera escolar, evitant interrupcions innecessàries en la jornada educativa. Això té un impacte positiu no només en la salut dels alumnes, sinó també en la dinàmica diària dels docents”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]