Societat

societat

El Síndic de Greuges rep ja aquest any més del doble de queixes sobre Rodalies que en tot l’any passat

En el seu informe anual critica la lentitud i burocràcia de l’administració, que considera que “frena el progrés social de Catalunya”

El Síndic de Greuges ha rebut ja aquest any més del doble de queixes sobre Rodalies que durant tot el 2024. En concret, un 148% més, ja que l’any passat en va rebre 160 i des de l’inici del 2025 ja en suma 397, segons ha explicat la síndica, Esther Giménez-Salinas, en la presentació de l’informe sobre l’activitat del 2024 de la institució. D’altra banda, una de les principals conclusions de l’informe és que “la ineficàcia de l’administració frena el progrés social de Catalunya”, segons destaca la sindicatura. En aquest sentit, indica que “l’Administració actual pot ser lenta, complicada, excessivament burocràtica i obsoleta”. També es remarca que el temps d’espera per accedir a determinats serveis és massa llarg i, en certs casos, s’ha incrementat.

Rodalies

Segons recull l’agència ACN, la majoria de queixes sobre Rodalies d’aquest 2025 són per retards, per manca d’informació i perquè els usuaris se senten “maltractats”. “De vegades s’entén que puguin passar determinades coses, però no que manqui la informació”, ha afirmat la síndica.

Giménez-Salinas ha assenyalat que “el problema no és nou” i ha reclamat millores en la infraestructura. Ara bé, davant una transformació de Rodalies que “serà lenta”, la síndica ha subratllat que cal que “com a mínim” es millori la informació i s’atengui els ciutadans en cas d’incidències. “No diré que l’ajuda és gratuïta, però gairebé”, ha assegurat Giménez-Salinas, que ha remarcat que els serveis i l’administració han de tenir un enfocament més “humà i empàtic” amb els ciutadans.

Informe del 2024

Un any més, les polítiques socials –serveis socials, educació i salut– constitueixen el principal àmbit d’intervenció del Síndic de Greuges: representen el 43% del volum total de queixes i actuacions d’ofici iniciades. Després s’han situat les relatives a administració pública i tributs –-un 22% del volum total–, seguides de les relatives a polítiques territorials, que han crescut del 15% al 18% sobretot per les incidències en el transport públic.

Entre queixes, consultes i actuacions d’ofici, la Sindicatura de Greuges ha fet 22.825 actuacions el 2024. El nombre de queixes i actuacions d’ofici ha augmentat fins a 11.214 i 221 respectivament, mentre les consultes s’han mantingut al voltant de les 11.000.

La institució destaca que ha rebut més queixes que l’any anterior, amb un increment en les àrees d’infància, serveis socials, mobilitat i transports, i procediment administratiu.

Principals queixes

En les queixes rebudes sobre les polítiques socials, destaquen les relacionades amb la demora en la tramitació de la renda garantida de ciutadania (RGC) i la devolució dels ingressos indeguts, seguida de la demora en el reconeixement i revisió del grau de discapacitat i dels serveis residencials i centres d’atenció diürna per a la gent gran. En educació, els principals motius de queixa estan relacionats amb l’admissió, la programació d’oferta i la segregació escolar, l’educació inclusiva i la tramitació d’ajuts, accés i preinscripció en l’àmbit d’educació universitària. En el cas de la salut, destaquen les queixes per les llistes d’espera, que han provocat un 20% més de queixes i actuacions d’ofici.

Pel que fa a l’administració pública i els tributs, que són el segon àmbit amb més intervencions, tal com ja ha passat en els darrers anys, les xifres s’expliquen per una queixa col·lectiva per la revocació de llicència de l’Ajuntament de Barcelona a diversos clubs socials de cànnabis i per una queixa col·lectiva relacionada amb la taxa per a la prestació del servei de gestió de residus.

En el cas de les polítiques territoris, l’augment de les queixes i les actuacions s’explica per deficiències en el servei de Rodalies i regionals, un tema que el Síndic de Greuges remarca que “afecta greument” la mobilitat de la ciutadania i “posa de manifest les mancances del transport públic”.

Més irregularitats

Segons l’anuari, el Síndic de Greuges ha detectat irregularitat en el 45,3% de les actuacions en què va treballar el 2024, una xifra que representa un increment del 10% respecte a l’any anterior. S’han acceptat el 96% de les recomanacions quan s’han detectat irregularitats, 71,3% plenament i 24,7% parcialment.

Després de l’anàlisi de les queixes i actuacions del 2024, el Síndic de Greuges remarca que cal millorar l’eficàcia de l’administració perquè això té un impacte en la confiança dels ciutadans i en la seva qualitat de vida. En l’anuari, indica que cal “redimensionar els serveis” per adaptar-los a la població actual i simplificar tràmits administratius i el temps de reacció i de resposta davant les demandes dels ciutadans.

Entre les qüestions detectades, el Síndic de Greuges apunta que l’administració és “lenta” a l’hora de donar resposta a les necessitats dels ciutadans i que les llistes d’espera d’alguns serveis i prestacions s’han incrementat el 2024. Per exemple, en salut apunta que hi ha un 9% més de pacients en llista d’espera per a intervencions quirúrgiques i un 18% més per accedir a proves diagnòstiques o consultes externes. També indica que les llistes d’espera per accedir a les residències per a gent gran i per a persones amb discapacitat s’han incrementat un 7% i 6,4% respectivament.

El Síndic de Greuges també retreu que l’administració és “complicada i excessivament burocràtica” i sovint fa servir un “llenguatge no prou clar”. També considera que és “obsoleta” i fa servir recursos que “sovint no són els més adequats”. Per exemple, planteja que el model d’atenció a la gent gran no respon a les tendències europees i apunta al “problema cronificat de Rodalies” i a la manca d’un model d’acollida i inclusió dels migrants. Finalment, defensa que l’administració “de vegades és absent” perquè no s’ha creat una “política pública prou robusta” per respondre a les necessitats dels ciutadans i que en alguns casos no es fa una bona gestió dels recursos públics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]