Societat

Unió Europea

Acord polític a la UE per permetre conduir als 17 anys

La reforma introdueix un període de prova de dos anys per als conductors novells, amb normes més estrictes

El carnet serà digital a finals del 2030 i la seva validesa s’allargarà a quinze anys

El Consell Europeu i el Parlament Europeu han arribat aquest dimarts a un acord per actualitzar les directives sobre el carnet de conduir. Entre les principals novetats hi ha la introducció d’un període de prova de dos anys per als conductors novells, amb normes més estrictes, i la rebaixa de l’edat mínima per conduir.

Un cop s’aprovi formalment la reforma, els joves a partir dels 17 anys podran conduir cotxes, i també camions, si van acompanyats d’un conductor adult “experimentat”.

Pel que fa als conductors novells, durant almenys dos anys estaran sotmesos a normes o sancions més estrictes per a la conducció sota els efectes de l’alcohol o les drogues.

D’altra banda, l’acord preveu implementar a finals de 2030 un carnet europeu en format digital. Aquest permís serà reconegut a tots els estats membres de la Unió Europea (UE) i estarà inclòs a la futura cartera europea d’identitat digital. No obstant, els conductors podran continuar demanant el carnet físic.

A més, els permisos per conduir turismes i motocicletes seran vàlids durant més temps que en l’actualitat: quinze anys a partir de la data d’expedició, amb l’excepció que el permís s’utilitzi com a document d’identitat. En aquest cas, continuarà vencent als deu anys.

El vint-i-set i l’Eurocambra volen avançar també en l’harmonització dels processos de reconeixement mèdic que apliquen els diferents països. Per expedir els permisos, tots els estats hauran d’exigir un examen mèdic, que podrà estar basat en una autoavaluació.

També s'ha assolit un acord provisional per implementar un sistema comú per restringir el dret de conduir dels infractors que siguin responsables de les faltes que cometin a qualsevol país membre del club dels 27, amb independència d'on s'hagi comès l'acció il·legal. La norma vigent estableix que els països poden restringir el dret de conduir a un conductor només al seu territori, mentre que l'únic que pot restringir aquest dret a tota la UE és el país que ha expedit el carnet. 

Així, actualment un conductor pot tenir prohibit conduir en un país on hagi comès una infracció greu però pot seguir fent-ho a la resta, si no és el que li ha expedit el carnet. 

 Amb les noves normes acordades avui, l'estat membre on s'hagi comès la infracció haurà d'informar de la inhabilitació a l'estat membre on s'hagi expedit el carnet, i aquest estarà obligat, en condicions específiques, a imposar una inhabilitació similar a l'infractor per a tota la UE. 

 L'acord provisional haurà de ser avalat ara pels representants dels estats membres al Consell i pel Parlament Europeu. Posteriorment serà adoptat formalment per ambdues institucions després d'una revisió jurídicolingüística.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]