Nou impuls al pla de barris
Aquest estiu es preveu la posada en marxa d’una nova convocatòria del pla de barris, per fomentar la rehabilitació estructural i social dels barris catalans
Aquest 2025 torna la llei de barris: un projecte nascut el 2004 per rehabilitar l’habitatge, les infraestructures urbanes i les condicions socials de les zones més deprimides dels municipis catalans, i que es va veure interromput de manera dràstica per la crisi financera sorgida de l’esclat de la bombolla immobiliària del 2008, que va deixar les administracions públiques amb molt poc marge d’actuació.
El Parlament de Catalunya va aprovar el desembre del 2022 la llei de millora urbana, ambiental i social dels barris i viles, que substitueix i actualitza l’antiga proposta del 2004, per tal de donar-hi un nou impuls. Ara, amb l’objectiu de millorar les condicions de vida de la població de les àrees amb alta vulnerabilitat social, dèficits urbanístics, falta d’equipaments i serveis, dificultats d’accessibilitat, riscos ambientals i una greu exposició als efectes de l’emergència climàtica. Tot, amb la voluntat d’evitar el risc de fractura social i també de fer front a la crisi ambiental.
El govern català va anunciar aquest novembre que durant el 2025, probablement a l’estiu, es posarà en marxa la primera convocatòria d’aquest nou pla de barris, al qual poden aspirar tots els municipis catalans amb àrees urbanes on és necessària inversió i actuacions públiques per millorar les condicions socials, els dèficits urbans, l’habitatge i els equipaments dels veïns que hi viuen. Segons la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, l’objectiu d’aquest nou pla d’ajuts als municipis serà “millorar les condicions de vida de la població de les àrees amb alta vulnerabilitat social, dèficits urbanístics, falta d’equipaments i serveis, dificultats d’accessibilitat, riscos ambientals i una greu exposició als efectes de l’emergència climàtica”. Es finançarà a través d’un fons econòmic a través del pressupost anual de la Generalitat i amb finançament procedent de l’Estat espanyol o de la Unió Europea.