Societat

L'explosió del primer motor va danyar el segon i el timó

“Mai un acci­dent aeri res­pon a una sola causa”. Sota aquesta pre­missa, que van llançar pilots, engi­nyers i tècnics, ahir van començar les inves­ti­ga­ci­ons per esbri­nar per què el McDon­nell Dou­glas MD-82 de Spa­nair va caure dime­cres men­tre inten­tava enlai­rar-se. Tot i que els tre­balls van per llarg, ahir Avi­ació Civil –òrgan que depèn del minis­teri de Foment– va fil­trar els pri­mers resul­tats de la inves­ti­gació.

La hipòtesi amb què tre­ba­llen els tècnics és que el pri­mer que va fallar va ser el motor esquerre, que en incen­diar-se hau­ria explo­si­o­nat. Les peces d’aquest pri­mer motor hau­rien actuat com a pro­jec­tils i hau­rien malmès tant el timó de cua com el segon motor, situat a la banda dreta. A la pràctica, aques­tes reve­la­ci­ons d’Avi­ació Civil des­car­ta­rien que el sinis­tre fos cau­sat per un error del pilot, ja que els danys al timó i als dos motors hau­rien fet ingo­ver­na­ble la nau. El pilot feia unes 700 hores de vol cada any amb aquest model d’avió.

Llau­nes al motor
Segons aques­tes matei­xes fonts, quan el pri­mer motor es va col·lap­sar, els pas­sat­gers havien de sen­tir les peces sol­tes “com llau­nes a l’inte­rior del motor”. Seria en aquest moment quan el coman­dant de l’avió se n’hau­ria ado­nat i hau­ria començat a cor­re­gir el rumb de l’avió, tasca que els danys hau­rien fet impos­si­ble. A les foto­gra­fies del timó de què dis­po­sen els inves­ti­ga­dors s’hi apre­cien parts afec­ta­des. Si només hagués fallat el motor esquerre, l’avió s’hau­ria pogut enlai­rar i “només hau­ria patit un petit des­vi­a­ment cap a l’esquerra”, van expli­car des d’Avi­ació Civil. Quan el pilot es va ado­nar que el motor esquerre fallava, ja era tard.

L’avió ja havia pas­sat el punt de no retorn, fins al qual es pot fre­nar abans que s’acabi la pista. Un cop sobre­pas­sat aquest punt crític –que els pilots conei­xen com a V1– gai­rebé no hi ha temps de res­posta i és millor seguir amb la mani­o­bra d’enlai­ra­ment i rea­lit­zar un ater­ratge d’emergència amb un sol motor.

Ara, doncs, les inves­ti­ga­ci­ons se cen­tra­ran sobre­tot a saber per què es va col·lap­sar el motor esquerre. “No és nor­mal” que sal­tin peces, asse­gu­ra­ven les matei­xes fonts. Serà la part més com­pli­cada de la inves­ti­gació, que pot tri­gar mesos a sor­tir a la llum. De moment, els inves­ti­ga­dors ja dis­po­sen d’imat­ges de l’enlai­ra­ment, que poden aju­dar a saber en quin moment es va pro­duir l’explosió que va des­en­ca­de­nar l’acci­dent.

Els tècnics d’Avi­ació Civil –als quals s’uni­ran repre­sen­tants de la Unió Euro­pea i dels Estats Units, tal com marca el pro­to­col– també van començar a ana­lit­zar els con­tin­guts de les cai­xes negres. El pro­fes­sor d’aeronàutica de la UPC Dago­berto Sala­zar va adver­tir que en tots els acci­dents hi ha una causa prin­ci­pal, però múlti­ples de secundàries. Sala­zar també va expli­car que l’apa­rell, de quinze anys, tenia una edat en què els avi­ons tenen un risc d’acci­dent baix, perquè ja estan molt rodats i les peces que no es can­vien no tenen un gran des­gast.

Per la seva banda, Spa­nair con­ti­nua defen­sant que la fallada que va detec­tar el pilot abans d’inten­tar enlai­rar-se per pri­mera vegada no va tenir res a veure amb el fatal desen­llaç. El sub­di­rec­tor d’ope­ra­ci­ons de la com­pa­nyia, Javier Men­doza, va asse­gu­rar que “l’escal­fa­ment exces­siu era en una presa d’aire que ali­menta alguns sis­te­mes de l’avió”, extrem que va ser con­fir­mat per les matei­xes fonts d’Avi­ació Civil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.