SOCIETAT
Han de tornar 1,2 milions per obres subvencionades no executades
L’Ajuntament de Girona reintegra els diners a l’Estat per no haver completat, en el termini reglamentari, l’aparcament dissuasiu de Mas Gri i la vorera d’enllaç entre els barris de Torre Gironella i les Pedreres
L’Ajuntament de Girona ha de tornar 1,2 milions d’euros que li havia avançat l’Estat amb dues bestretes per obres subvencionades amb fons europeus Next Generation i que no ha executat en el termini reglamentari. Segons un decret de l’alcalde, Lluc Salellas (Guanyem), el consistori reintegrarà 1.185.760,55 euros per ajuts concedits i no utilitzats d’acord a la sol·licitud i 76.150,60 euros d’interessos de demora, és a dir, un total d’1.261.911,15 euros. Són accions per fer el nou pàrquing dissuasiu de Mas Gri i la vorera d’enllaç entre Torre Gironella i les Pedreres.
Les dues obres estaven incloses en un dels àmbits d’actuació de l’Ajuntament referent a la zona de baixes emissions (ZBE) i que va rebre un total de 3,1 milions d’euros dels Next Generation –només superats pels 3,2 milions obtinguts pel Menja’t Girona. En mobilitat sostenible hi havia sis actuacions programades, incloent-hi el carril bici entre Girona i Vilablareix, l’aparcament segur de bicicletes del parc central Rafael Masó i l’ampliació del sistema de lloguer públic de bicis, la Girocleta, que sí que s’han executat.
En canvi, tot i que inicialment s’havia demanat una pròrroga d’un any i mig, no s’ha fet el pàrquing de Mas Gri en el termini previst. El projecte s’havia endarrerit, entre altres raons, per nous criteris de Protecció Civil, havia dit la regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu, que va plegar el desembre passat per raons de salut.
Resposta del consistori
L’equip de govern afirma que manté el compromís amb fer els projectes inclosos al llistat i recorda que s’han executat bona part de les iniciatives, com el carril bici a Vilablareix, la compra dels busos, l’ampliació del servei de la Girocleta amb dotze estacions noves o l’aparcament segur per a bicicletes a l’estació.
El consistori argumenta que, tal com ha denunciat “en diverses ocasions”, la manca de flexibilitat financera de l’Estat sotmet els ajuntaments a una “pressió cada vegada més gran” que impedeix desenvolupar els projectes al ritme que voldrien.
Des del 2021
El pàrquing de Mas Gri és un dels grans projectes de mandat perquè fa un any estava previst que estigués en funcionament a mitjans 2025. En el mandat anterior, amb Marta Madrenas (Junts) d’alcaldessa, el consistori ja havia demanat els fons europeus per executar l’obra, que afavoriria que entressin menys cotxes pel sud de la ciutat.
El projecte, que es va aprovar per junta de govern local l’any passat, també havia avançat en el ple municipal. De fet, es va aprovar la modificació número 81 del pla general de Girona en la sessió de l’octubre del 2023. La modificació incloïa l’aparcament de 250 places i sistema de càmeres de videovigilància i intentava posar remei a una sentència contrària respecte de la llicència del Leroy Merlin.