societat
Els mòbils i els rellotges intel·ligents queden totalment prohibits també a l’ESO
Educació traurà les pissarres digitals de les aules d’infantil i restringirà l’ús de les tauletes en aquesta etapa
Suprimirà la dotació d’ordinadors per a ús personal a 5è de primària a partir del curs 2026-2027
L’ús dels mòbils quedaran totalment prohibits a secundària a partir del curs que ve. Ja estaven prohibits a infantil i primària, però ara el departament d’Educació i FP ha fet un pas més cap a la restricció total en totes les etapes educatives obligatòries, també per a usos pedagògics dins les aules. A principi d’aquest curs 2024-2025 va entrar en vigor la prohibició a infantil i primària i la restricció a secundària, on es podien utilitzar aquests dispositius per a activitats educatives si ho decidia el professorat. La prohibició de dispositius també inclou els rellotges digitals.
A més, a partir del curs 2026-2027 se suprimirà la dotació d’ordinadors per a ús particular a l’alumnat de 5è de primària (es guardaren a les aules), però es mantindran des de 6è de primària fins a batxillerat. A més, es restringiran les pissarres digitals interactives a infantil (de 3 a 6 anys) que desapareixeran de les aules al 2028, tot i que es reubicaran en altres espais dels centres educatius, com per exemple a les aules de música. També s’eliminaran de forma progressiva les tauletes digitals a infantil, tot i que es garantirà la disponibilitat d’aquests dispositius per a usos puntuals a totes les etapes.
Aquestes són algunes de les mesures incloses en el Pla de Digitalització Responsable, presentat aquest divendres per la consellera, Esther Niubó, que el departament ha elaborat a partir de les conclusions de la comissió d’experts i les enquestes realitzades a docents i directors de centres sobre els usos de dispositius digitals i la regulació de mòbils.
Niubó ha assegurat que “no podem posar fre” a la digitalització “però sí posar-hi ordre”, tot emfatitzant sobre la necessitat de garantir l’assoliment de les competències digitals per a tot l’alumnat. Per això, la consellera ha anunciat que es farà una concreció curricular dels sabers de les competències digitals a tota les etapes obligatòries, des d’infantil a primària i secundària, on s’inclouran eines per al professorat.
També ampliaran la dotació de portàtils a l’alumnat d’FP bàsica i inclourà la formació en intel·ligència artificial (IA) a l’alumnat d’ESO. També intensificarà la detecció i l’anàlisi de notícies falses.
En aquest sentit, el departament incrementarà els cursos sobre IA per al professorat, ja que ha detectat un interès creixent en aquesta competència. De fet, hi van haver 2.700 sol·licituds per apuntar-se als 39 cursos vinculats a l’IA que ofereix el departament: sobre eines bàsiques, sobre recursos a l’aula amb IA i sobre la concreció de situacions d’aprenentatge amb IA.
El departament també vol implicar les famílies en aquest procés, amb l’elaboració d’una guia per orientar els progenitors en relació als dispositius mòbils, la petició des dels centres perquè les famílies entenguin la importància d’acompanyar els seus fills i filles en l’ús de tecnologies des saber que existeix el control parental a entendre que hi ha continguts nocius i repercussió per una sobreexposició a les pantalles. També es recomanarà que s’actualitzi la carta de compromís que han de firmar les famílies per introduir un bon ús digital i es farà una campanya de conscienciació a través de les xarxes socials i altres dispositius.