Societat

El Prat, més un baixador de passatgers que un ‘hub’

L’aeroport de Barcelona serveix d’infraestructura d’acollida de gent que és repartida als seus països per carretera

La proximitat de Catalunya amb els països del nord i centre d’Europa que des de dijous tenen l’espai aeri restringit han convertit l’aeroport de Barcelona en un baixador d’avions, és a dir, en una infraestructura triada pels operadors turístics i empreses de càrrega aèria per transportar passatgers i mercaderies fins aquí i llavors, per carretera, portar viatgers i productes comercials cap a destins tan llunyans com Suècia, Noruega i Alemanya.

Malgrat que el director de l’aeroport barceloní, Fernando Echegaray, assegurava ahir que les instal·lacions s’havien convertit en un autèntic hub o distribuïdor, el cert és que tant els avions de passatgers com els de càrrega tornaven cap als seus destins buits. “La nostra principal preocupació és fer arribar als turistes a casa seva”, deia José Luis Lombardi, director comercial de transports de Tui Travel. Ningú portava ni passatgers ni mercaderies a Barcelona per d’aquí transportar-los per aire cap a altres indrets. De fet, aquesta empresa va portar des de Palma de Mallorca fins a Barcelona 60 autocars propis per poder fer tots els serveis. En aquests dies ja ha atès amb aquest sistema 20.000 clients.

72 vols especials
Fins a les 5 de la tarda havien aterrat al Prat 72 vols especials de passatgers –43 dels a la T2– i 6 de càrrega. Procedien de llocs tan diversos com les Illes Canàries i Balears, Nova York, Aman, Egipte, Moscou, Turquia, Hong Kong o Azerbaidjan. A l’aeroport de Girona se’n van rebre cinc que venien de Hong Kong, Turquia i la República Dominicana. A la T2 era curiós veure un munt de turistes amb maletes seguint un cartellet que els dirigia cap als autocars, uns vehicles que no els havien de portar cap a Salou o Lloret, com seria normal, sinó que els transportava cap a Frankfurt, Amsterdam o Oslo en viatges de més de 15 hores de durada. “Això és vergonyós!”, és lamentava un turista belga.

Però, davant dels problemes, també s’imposa la picaresca: algunes persones s’han apropat aquests dies fins a l’aeroport de Barcelona cercant negoci. “Estic a l’atur, tinc dos fills i busco gent per portar-los amb cotxe on em diguin”, ens explicava un veí de Manresa que mai havia estat a la flamant terminal.

Badant una mica per la terminal era fàcil trobar gent oferint els seus serveis. “Volen anar a París?, els ofereixo el meu cotxe”, anava anunciant un home per la zona de reclamació de Vueling. Ho havien de fer molt discretament, ja que aquesta és una pràctica penalitzada. D’altres, estrangers en aquest cas, no s’amagaven, i cartell en mà oferien places d’autocar per anar cap a Alemanya.

L’aeroport de Girona, per la seva banda, va reprendre ahir a mig gas l’activitat. En total es van fer 32 vols, 16 d’anada i l’altra meitat de tornada, amb destí a Marroc, Portugal, sud d’Itàlia i l’Estat espanyol, mentre que es van cancel·lar el centenar previstos cap al centre i nord d’Europa. Igual que el Prat, les instal·lacions de Vilobí d’Onyar també van servir com a porta d’entrada a Europa d’avions que no podien arribar al seu destí a causa de la cendra del volcà. Al matí van aterrar tres vols, dos de procedents d’Egipte i un altre de la República Dominicana, que tenien com a fi de trajecte Brussel·les.

Les mateixes companyies aèries es van encarregar de facilitar als passatgers un autobús des de Girona fins a la capital de Bèlgica. A la tarda es va fer la mateixa operació amb dos vols que venien de Turquia. Pel que fa als passatgers de vols anul·lats, ahir continuaven buscant altres mitjans de transport per arribar al seu destí. A l’autopista AP-7 era perceptible l’ augment de trànsit d’autobusos i cotxes de lloguer, mentre que també es va detectar més presència d’autoestopistes que indicaven, mitjançant cartells, que volien anar a França.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.