Societat
Tímida reobertura d’aeroports
La UE permetrà operar avui entre el 40% i el 45% dels vols després de 5 dies de caos. Cedint a la pressió de les aerolínies s’obrirà una zona grisa que conté menys cendra i els pilots podran volar sota la seva responsabilitat
L’espai aeri europeu es reobrirà avui parcialment i es permetrà als pilots volar sota la seva responsabilitat. La Unió Europea cedirà així a les pressions de les aerolínies, que ja han hagut de cancel·lar almenys 82.000 vols i estan perdent 185 milions d’euros diaris, i accepta flexibilitzar la prohibició de volar tot i que el núvol de cendra volcànica es manté. Entre el 40% i el 45% dels vols programats per a aquest dimarts ja podran operar amb normalitat i demà ja seran més de la meitat els avions que podran enlairar-se i aterrar com estava previst, calcula Eurocontrol, l’agència europea de control de la navegació aèria.
Acusats per les companyies aèries d’haver exagerat, improvisat i estès la psicosi tancant els aeroports en cadena, els ministres de Transport dels 27 van assumir ahir finalment que no es poden quedar de braços plegats esperant que el núvol es dissipi. Per això, i després que els vols de prova sense incidents de Lufthansa, KLM, Air France i British Airways els hagin deixat en evidència, van acordar dividir l’espai aeri en tres zones, segons la concentració de cendra i la perillositat de volar. En el primer perímetre, el que té una concentració més alta de partícules, que en tancar aquesta edició se situava damunt del sud de la Gran Bretanya, el nord de França i el Benelux, hi seguirà estant prohibit volar.
En la segona àrea, ja fora de la zona vermella, també hi ha cendra volcànica, però la concentració és més baixa i a partir de les vuit del matí es permetrà als pilots volar, sota la seva responsabilitat. Cada cop que aterrin, a més, se’ls obligarà a fer una inspecció de l’aeronau per assegurar-se que la cendra no l’ha malmès.
Com als EUA, més o menys
Amb aquest model flexible, permetent a les aerolínies decidir per elles mateixes si s’arrisquen o no a volar en aquesta zona grisa, la UE segueix el model dels Estats Units. En la tercera i última zona, la no contaminada per la cendra, s’hi permetrà volar lliurement. Eurocontrol i els governs europeus hauran de traçar els límits d’aquests perímetres de forma coordinada i anar-los actualitzant.
El cinquè dia de caos aeri, ahir, va ser el pitjor, amb 20.000 cancel·lacions: només tres de cada deu vols previstos van poder operar i els principals nusos aeris van seguir tancats. “Com podeu dir tan ràpid que el sistema europeu ha fallat i que Europa ha reaccionat de forma irracional? No és cap fracàs d’Europa: és un volcà, una situació sense precedents!”, va replicar encès a les aerolínies el vicepresident de la Comissió Europea, Siim Kallas, que va assegurar que les pèrdues econòmiques –més per l’allotjament i la manutenció dels viatgers que per haver de tornar els diners dels bitllets– superaran les dels atemptats de l’11-S. Brussel·les, però, ja prepara ajudes milionàries per rescatar les companyies aèries, com s’ha fet amb els bancs, perquè el sector no s’enfonsi.
Acusats per les companyies aèries d’haver exagerat, improvisat i estès la psicosi tancant els aeroports en cadena, els ministres de Transport dels 27 van assumir ahir finalment que no es poden quedar de braços plegats esperant que el núvol es dissipi. Per això, i després que els vols de prova sense incidents de Lufthansa, KLM, Air France i British Airways els hagin deixat en evidència, van acordar dividir l’espai aeri en tres zones, segons la concentració de cendra i la perillositat de volar. En el primer perímetre, el que té una concentració més alta de partícules, que en tancar aquesta edició se situava damunt del sud de la Gran Bretanya, el nord de França i el Benelux, hi seguirà estant prohibit volar.
En la segona àrea, ja fora de la zona vermella, també hi ha cendra volcànica, però la concentració és més baixa i a partir de les vuit del matí es permetrà als pilots volar, sota la seva responsabilitat. Cada cop que aterrin, a més, se’ls obligarà a fer una inspecció de l’aeronau per assegurar-se que la cendra no l’ha malmès.
Com als EUA, més o menys
Amb aquest model flexible, permetent a les aerolínies decidir per elles mateixes si s’arrisquen o no a volar en aquesta zona grisa, la UE segueix el model dels Estats Units. En la tercera i última zona, la no contaminada per la cendra, s’hi permetrà volar lliurement. Eurocontrol i els governs europeus hauran de traçar els límits d’aquests perímetres de forma coordinada i anar-los actualitzant.
El cinquè dia de caos aeri, ahir, va ser el pitjor, amb 20.000 cancel·lacions: només tres de cada deu vols previstos van poder operar i els principals nusos aeris van seguir tancats. “Com podeu dir tan ràpid que el sistema europeu ha fallat i que Europa ha reaccionat de forma irracional? No és cap fracàs d’Europa: és un volcà, una situació sense precedents!”, va replicar encès a les aerolínies el vicepresident de la Comissió Europea, Siim Kallas, que va assegurar que les pèrdues econòmiques –més per l’allotjament i la manutenció dels viatgers que per haver de tornar els diners dels bitllets– superaran les dels atemptats de l’11-S. Brussel·les, però, ja prepara ajudes milionàries per rescatar les companyies aèries, com s’ha fet amb els bancs, perquè el sector no s’enfonsi.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.