Els 80 km/h s'aplicaran al Vallès de forma variable
Mobilitat
A partir de l’any vinent en alguns moments del dia no es podrà anar a més de 80 km/h per les autopistes del Vallès. Així ho ha decidit el Servei Català de Trànsit que, aplicant el Pla d’actuació per la millora de la qualitat de l’aire aprovat pel govern l’any passat, variarà els límits de velocitat permesos a certs municipis del Vallès Occidental, depenent de factors com la congestió, la contaminació, la meteorologia i els accidents, entre d’altres.
D’aquesta manera pretenen fomentar una mobilitat més homogènia que l’actual, on cada dia es repeteixen els mateixos col·lapses i embussos en hores punta, minimitzant les conduccions d’stop and go, és a dir, d’aturada i arrencada. Això només passarà a les localitats on es va detectar que, degut al tràfic rodat, l’aire que es respirava contenia partícules en suspensió d’un diàmetre inferior a deu micres. Un fenomen que concretament passa a Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda i Terrassa. D’altra banda, també s’ha comprovat que limitant la velocitat es guanya seguretat per els usuaris de la via pública.
Aquesta mesura no és la mateixa que s’aplica al Barcelonès, on en cap moment es poden superar els 80 km/h, ja que la contaminació atmosfèrica d’ambdues comarques tampoc és equitativa. En aquest cas, el sistema de gestió de velocitat variable modifica els aspectes més polèmics de la norma barcelonina, ja que, per exemple, durant les nits o moments on el tràfic rodat no és tan intens es podrà anar a 120 km/h, igual que passa ara.
L’experiència dels municipis de Barcelona també serveix per fer les primeres previsions de resultats. Cal tenir present que en un primer moment es va indicar que limitant la velocitat s’aconseguiria disminuir els òxids de nitrogen de l’aire fins a un 17% i les partícules en suspensió en un 7%, unes xifres que queden lluny dels resultats reals. I és que sí que hi ha hagut una disminució de pol·lució important -els òxids de nitrogen han baixat entre un 5% i un 7% i les partícules entre un 2% i un 4%- però no han aconseguit l’objectiu inicial. Cal tenir present, però, que la davallada de contaminació és equiparable a què 20.200 vehicles haguessin deixat de circular, un pas important pel medi ambient. On l’efectivitat s’ha notat més és en el nombre d’accidents.