Societat

Debat obert per la Diagonal

Hereu demana un gran canvi de mentalitat per remodelar l’avinguda per als vianants en detriment del vehicle privat. Les opcions bulevard i rambla només variaran amb esmenes

“Ara toca deci­dir”. Amb aquesta màxima va enge­gar ahir l’alcalde de Bar­ce­lona, Jordi Hereu, els 52 dies de debat que s’obren a par­tir d’ara per la reforma de la Dia­go­nal, amb el llançament ofi­cial de les dues pro­pos­tes que 1,4 mili­ons de bar­ce­lo­nins podran votar entre el 10 i el 16 de maig. La con­sulta, impul­sada un llunyà setem­bre del 2008 per Esquerra i accep­tada per tots els grups tret del PP, plan­teja dues opci­ons (i una ter­cera de rebuig) dis­se­nya­des a par­tir d’una dot­zena de vari­ants, que alhora s’han nodrit de les apor­ta­ci­ons dels ciu­ta­dans: totes dues pro­pos­tes, tal com va avançar ahir l’AVUI, plan­te­gen una reducció radi­cal del pas del vehi­cle pri­vat per la gran avin­guda, la implan­tació gene­ra­lit­zada d’un tram­via sense catenària i la porta molt oberta a la uti­lit­zació d’auto­bu­sos de gran capa­ci­tat o Ret­bus.

Perquè Hereu ahir, en la pre­sen­tació solemne de les dues opci­ons, bate­ja­des com a opció bule­vard i opció ram­bla, va dema­nar sobre­tot un gran canvi de men­ta­li­tat als bar­ce­lo­nins perquè dei­xin de pen­sar en la Dia­go­nal com una via ràpida i que comen­cin a plan­te­jar-se la Dia­go­nal de les per­so­nes. “La Dia­go­nal actual no ha seguit la trans­for­mació de Bar­ce­lona, no és un espai de tro­bada ni de dina­mit­zació social i comer­cial”, va apun­tar l’alcalde.

La pri­mera opció que plan­teja l’Ajun­ta­ment, que té el suport de TRAM, l’empresa que explota el tram­via, dei­xarà el tronc cen­tral de l’avin­guda per al tram­via i els extrems per a la resta de trans­port públic i pri­vat, i fusi­o­narà els dos bule­vards amb les vore­res de les façanes, de manera que aquest espai només sigui tra­ves­sat lon­gi­tu­di­nal­ment per un car­ril de velo­ci­tat màxima a 30 quilòmetres per hora per a ús veïnal i de ser­veis.
La segona opció suposa un canvi encara més radi­cal amb una ram­bla amb car­ril bici, tres car­rils com a màxim (tram­via a tocar del pas­seig, car­ril per a vehi­cle pri­vat al cen­tre i resta de trans­port públic als extrems) i vore­res més amples.

Hereu, en la seva inter­venció, va defen­sar la trans­for­mació de la Dia­go­nal enu­me­rant els aspec­tes més nega­tius de l’actual avin­guda: el col·lapse cir­cu­la­tori, l’exces­siva con­cen­tració d’usos en poc espai als bule­vards, les vore­res estre­tes entre pas­seig de Gràcia i pas­seig de Sant Joan a la banda mun­ta­nya i el “mar d’asfalt” a l’encre­ua­ment de Marina, Sar­de­nya i Aragó. Pre­ci­sa­ment aquí, amb la cre­ació d’una gran plaça per on només pas­sarà el tram­via, és on l’alcalde va rebre més suport, en una pri­mera valo­ració, de les enti­tats veïnals que s’han agru­pat sota la pla­ta­forma Dia­go­nal per a Tot­hom.

L’alcalde, par­lant en veu alta de cara a l’opo­sició, va qua­li­fi­car les dues opci­ons com a “defi­ni­ti­ves”, però no va des­car­tar tam­poc “alguna esmena par­cial” en el procés de redacció del pla exe­cu­tiu de mobi­li­tat. En tot cas, tant l’alcalde com el pri­mer tinent d’alcalde, Jordi Martí, en tant que diri­gents del PSC, van asse­gu­rar que no faran cam­pa­nya incli­nant-se per una de les dues opci­ons.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.