Societat

Foment no compleix amb Rodalies

Infraestructures

Amb el ritme d'inversió dels pres­su­pos­tos de 2009, Bar­ce­lona tri­ga­ria 83 anys a com­ple­tar la xarxa de Roda­lies. Ras i curt. La inversió que el minis­teri de Foment pre­veu fer durant l'any que ve no com­pleix els mínims neces­sa­ris. Any rere any, els pres­su­pos­tos de Foment pas­sen de llarg a les millo­res estruc­tu­rals que reque­reix la xarxa de Roda­lies per donar un ser­vei a l'alçada dels 400.000 viat­gers dia­ris que tenen els trens de pro­xi­mi­tat.

Aquest any no és una excepció. Ni la crisi vis­cuda els últims tres anys a la xarxa ha acce­le­rat les inver­si­ons. En el pro­jecte de llei de pres­su­pos­tos gene­rals de l'Estat per al 2009 pre­sen­tat pel govern espa­nyol només es pre­veu una inversió directa de 71,9 mili­ons d'euros. Una xifra que queda molt lluny dels 6.000 mili­ons que fa tres anys el govern i l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona van recla­mar al minis­teri de Foment. D'aquí els 83 anys que es tri­ga­rien a cons­truir les infra­es­truc­tu­res pre­vis­tes en aquest pla, el cost del qual ara seria més alt, atès que es va pre­sen­tar el 2005, però va ser redac­tat entre un i dos anys abans.

Amb tot, el minis­teri es podria aga­far a l'argu­ment que mai va donar el seu sí al pla que li van pre­sen­tar les ins­ti­tu­ci­ons cata­la­nes. De fet, la minis­tra Mag­da­lena Álva­rez, a través de l'exse­cre­tari d'Estat d'Infra­es­truc­tu­res, Víctor Morlán, es va com­pro­me­tre a pre­sen­tar un pla propi per a la millora de Roda­lies, pla que mai s'ha arri­bat a fer públic si és que exis­teix. El que, en canvi, sí que va sig­nar Foment va ser un con­veni d'inversió amb el depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques on es com­pro­me­tia a inver­tir 1.413,5 mili­ons d'euros en el període 2006-2012.

Les xifres no qua­dren
Amb aquest con­veni a la mà, tam­poc qua­dren les xifres del pres­su­post del 2009. A ritme de 71,9 mili­ons per any, les obres que pre­veu el con­veni no s'aca­ba­rien fins el 2026, vint anys després que el con­se­ller Nadal i la minis­tra Álva­rez estam­pes­sin les seves sig­na­tu­res a un con­veni pre­sen­tat a so de bombo i pla­te­rets.

La majo­ria de les obres que es van pac­tar amb Foment aquell setem­bre de 2006 han que­dat enca­lla­des en els últims dos anys. La crisi de Roda­lies, pri­mer, i la nego­ci­ació per al traspàs de com­petències, després, sem­blen haver dei­xat de banda aques­tes obres. Tot just aquest any s'ha fet públic l'estudi infor­ma­tiu del des­do­bla­ment de la línia entre Vic i Bar­ce­lona, que el con­veni xifra en 250 mili­ons, però que n'aca­barà cos­tant força més. De fet, aquesta és l'única obra con­creta que apa­reix acom­pa­nyada de pres­su­post per al 2009 i de pro­jec­ci­ons en el període 2010-2012. Es clar que, sumant les quan­ti­tats, només hi ha pre­vist inver­tir-hi 96 mili­ons fins l'any que fina­litza la vigència del con­veni.

Les quei­xes
Però que no es quei­xin els usu­a­ris de la línia de Vic -cone­guda pels cons­tants retards-: pit­jor ho tenen els que espe­ren la con­nexió amb l'aero­port del Prat o la cons­trucció de la línia Cor­nellà-Cas­tell­de­fels al Baix Llo­bre­gat. Ni un ral dels pres­su­pos­tos per a aquests pro­jec­tes, valo­rats en un mínim de 766 mili­ons d'euros en el con­veni.

Punt i a part mereix la línia fer­roviària orbi­tal, un dels grans pro­jec­tes pre­sen­tats pel pri­mer tri­par­tit que segueix ama­gat als calai­xos d'algun des­patx del minis­teri. Qua­tre mili­ons d'euros hi va dedi­car en estu­dis de traçat el pres­su­post del 2008, que el 2009 també des­a­pa­rei­xen.

Fora de l'àmbit de Roda­lies, en canvi, Foment segueix amb el ritme d'inversió pre­vist. El pres­su­post per a les obres del TGV pre­vist per l'any que ve és de 630 mili­ons només per a la província de Bar­ce­lona. Tot i això, cal remar­car que la inversió a l'Estació de Sants passa a ser de només 3,4 mili­ons, quan el 2008 van ser 84 mili­ons i se'n pre­ve­uen 73 per al 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.