Societat

infraestructures

La fiscalia obre una investigació a 68 controladors pel motí aeri

L'aeroport lleidatà d'Alguaire és l'únic de Catalunya on no es va registrar cap incidència

La Guàrdia Civil instruirà el cas i cridarà a declarar els implicats

Estat d'alerta per a 68 controladors aeris dels aeroports catalans. Aquest és el nombre de professionals de les torres de control als quals la fiscalia ha obert una investigació arran de la seva presumpta participació en la vaga salvatge dels dies 3 i 4 de desembre. Segons les dades de què disposa el ministeri públic, hi va haver incidències en tots els centres de control aeri de Catalunya, tret de l'aeroport d'Alguaire, a Lleida.

La fiscal superior de Catalunya, Teresa Compte, va detallar ahir que la major part dels controladors que estan sota sospita, fins a un total de 53, pertanyen als centres de control del Prat de Llobregat, Gavà i l'aeròdrom de Sabadell. A la torre de Vilobí d'Onyar, que dóna servei a l'aeroport de Girona, s'estan investigant 9 incidències, mentre que de la torre de Reus s'investiguen 6 controladors més.

Pel que fa a la fiscalia de Lleida, no s'ha obert cap expedient perquè cap dels controladors de l'aeroport d'Alguaire no va faltar a la feina. De fet, encara que no hi haguessin anat tampoc no hauria passat
res, perquè a Alguaire només s'hi van operar dos vols el matí de divendres, abans que comencés la protesta dels controladors a tot l'Estat. Dissabte, el dia en què hi va haver el gran col·lapse, no hi havia cap vol previst.

Les investigacions de la fiscalia les assumirà la Guàrdia Civil, que cridarà a declarar d'un en un els controladors. En tractar-se d'una investigació penal, les causes s'han d'individualitzar i cada fiscalia territorial assumirà els casos que li toquen.

La legislació que s'aplicarà als controladors és la llei de navegació aèria i, en concret, els articles 20 i 21, en què es detallen les circumstàncies del delicte de sedició. Un dels aspectes que caldrà determinar és si l'acció dels controladors va ser fruit d'una acció individualitzada o si va respondre a un concert i a unes ordres donades de manera coordinada. Si fos així, el cas hauria de passar a l'Audiencia Nacional.

La fiscalia i la justícia ordinària només són competents, però, per investigar la conducta dels controladors durant la tarda del divendres 3 i fins a la una del migdia de l'endemà, dissabte. A partir d'aquell moment va entrar en vigor l'estat d'alarma decretat pel govern estatal i la competència va passar a ser del jutge togat i el
fiscal militar.

LA FRASE

Només podem investigar fins el dissabte a les 13 hores, aleshores el cas passa a mans dels militars
Teresa Compte
Fiscal superior de catalunya

LA XIFRA

6
c
entres de control aeri
hi ha a Catalunya: el Prat, Gavà, Sabadell, Vilobí d'Onyar, Reus i Alguaire.

Els consumidors volen 250 euros per vol cancel·lat

La Unió de Consumidors d'Espanya (UCE) va exigir ahir al govern central que posi en marxa un procediment per indemnitzar als afectats similar al que es va activar quan es va produir la vaga del personal de terra del Prat, el juliol del 2006. Aquella protesta va obligar a cancel·lar 200 vols i com a criteri per
indemnitzar els afectats el govern central va ordenar a Aena pagar 250 euros pel concepte de cancel·lació de vol i 180 pel deteriorament o pèrdua de l'equipatge.

La UCE va demanar ahir que es respongui amb celeritat quin criteri es farà servir ara. L'organització de consumidors va voler ahir recordar als afectats que encara hi
són a temps de reclamar encara que no haguessin fet una queixa el dia dels fets.

D'altra banda, AENA va assegurar ahir que els controladors que agafen la baixa no estan obligats a tornar les hores a l'empresa. L'ens estatal desmentia així la versió dels treballadors i afirmava que la jornada laboral màxima del col·lectiu és de 1.840 hores anuals, de les quals 1.670 són d'activitat aeronàutica efectiva. Aquestes hores es reparteixen de
manera homogènia entre 10,5 mesos, ja que tenen 45 dies. Tot plegat fa que un controlador hagi de desplegar 160 hores d'activitat aeronàutica cada mes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.