Escapades

En temps de tòfones

Una passejada entre Morella i Xiva, que es pot complementar amb un bon àpat de les Jornades Gastronòmiques de la Tòfona

La capital de la comarca dels Ports no necessita presentació: Morella és coneguda arreu pel seu patrimoni arquitectònic impressionant, que s'ha convertit en un reclam turístic potent. No es pot sortir de la ciutat sense visitar les muralles i les torres que l'envolten i sense passejar pel nucli antic, tot esquitxat de casals; per carrers porxats com el de Blasco de Alagón o bé sense entrar a l'església de Santa Maria, per descobrir-hi joies com el seu cor... Tampoc no es pot marxar de Morella sense haver pujat al castell, des d'on es divisa bona part de la comarca.

Xiva, amb cap a cinquanta veïns, està situada entre muntanyes i pertany al terme municipal de Morella. Aquesta petita població és d'origen àrab. Es creu que el poble va créixer al voltant del Molí de la Cadireta o de Dalt, la primera casa que s'hi va construir. Actualment, el poble destaca per la seva bona conservació i pel conjunt restaurat, pròxim a l'església, que presideix la població. Cal dir que la majoria de cases s'han arreglat i moltes són de segona residència. De Xiva, també cal destacar-ne els paisatges espectaculars.

El camí i la taula

El camí de Morella a Xiva només té vuit quilòmetres, però permet admirar paisatges preciosos. El punt de partida és a l'aqüeducte de Morella, i en els primers quilòmetres no perd la silueta de la ciutat monumental. Després, si s'avança cap a la muntanya, es passa per diversos masos: alguns continuen l'explotació de la terra i de ramats, però d'altres, abandonats, s'han convertit en testimoni del passat, quan a la comarca només es vivia de l'agricultura i de la ramaderia. Aquesta economia de muntanya incloïa la recol·lecció de la tòfona negra, un dels productes més característics de la zona, com ho demostren les receptes tradicionals que l'utilitzen en la seva elaboració, sobretot plats de carns, com la cuixa de xai a la morellana o la gallina trufada. Ara se celebren les vuitenes Jornades Gastronòmiques de la Tòfona negra, una bona ocasió per complementar una passejada agradable amb un àpat de primera.

De Morella, a Xiva

Per anar fins a Xiva, el caminant ha de sortir de Morella per la Porta de Sant Miquel en direcció a l'aqüeducte medieval. Cal passar per sota de l'arc d'aquest aqüeducte i seguir recte per asfalt (tot i l'indicador de camí tallat), cap al segon tram d'aquest camí. En arribar-hi, un senyal indica que cal continuar cap a l'esquerra per un corriol, coster amunt. Acabada la primera pujada, el camí baixa una mica i continua pel pla. Al cap d'uns metres, apareix un encreuament amb una pista. Cal travessar-la i continuar recte fent atenció a les marques del PR - V216 (camí de petit recorregut, senyalitzat amb una línia groga i una altra de blanca). Aquest traçat passa a prop d'un pou que s'ha de deixar a la dreta quan el camí torna a pujar. Arribats a dalt de la collada, uns metres endavant, el camí es desvia cap a la dreta i s'ha de passat per sota una tanca de bestiar. Llavors comença el descens en ziga-zaga per un camí que travessa un petit bosc de pins. Tot seguit, s'arriba a un petit corriol que cal seguir. Aquest caminoi passa a tocar del mas de Carceller, que queda a la dreta i condueix fins a la capçalera d'un barranc que s'ha de seguir per l'esquerra. Després de travessar dues portes, el camí va al mas de Mejora, abandonat, i continua resseguint el contorn del barranc que, a mesura que s'avança, arriba a més fondària. Llavors ja es pot veure el poble de Xiva de Morella i, al fons del barranc, on neix el riu Xiva, també es divisa l'ermita del Roser. El camí continua avall fins que arriba a l'entrada del poble.

DADES D'INTERÈS

Oficina Turisme Morella. Placeta Sant Miquel, s/n Tel. 964 17 30 32 Horari d'hivern: de dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 16 a 18 h. Diumenges, de 10 a 14 h.www.morellaturistica.com
Ajuntament Morella C/ Segura Barreda, 28 Tel. 964 16 00 34www.morella.net
Més informació de la ruta www.cth.gva.es/areas/montes/senderos

LA RUTA

Itinerari: Morella, ermita de Santa Llúcia, Mas del Pou, Coll, Mas de Mejora, Font, ermita del Roser i Xiva.
Recorregut: 7,9 km
Temps: 2 hores
Dificultat: Baixa
Sender: Camí de petit recorregut PR-V216. Marcat amb línies blanques i grogues.

Les tòfones: l'or negre de la gastronomia dels Ports

M.J.R.

Iogurt de foie gras amb castanyes, tòfona i galetes; crema trufada de patates amb ou i pernil; bacallà confitat amb ou, tòfona i parmentier de carxofa, o coulant de xocolata amb tòfona amb crema anglesa i fruits del bosc... Són alguns plats que han preparat els restaurants de Morella i Forcall que participen a les Jornades Gastronòmiques de la Tòfona, que se celebren fins al dia 19 de març. Els menús oscil·len entre els 27 i els 36 euros i permeten degustar un dels productes més característics de la comarca.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
ADMINISTRACIONS

L’Estat bloqueja el conveni i no ha transferit els diners per a la mobilitat del Maresme, segons Territori

EL MASNOU
SOCIETAT

La zona ampliada de Water World, Tornado Land, a punt per a la temporada

lloret de mar
GIRONA

Desenes de famílies enganyades en un viatge a Eurodisney París

Inditex es planteja tancar dues de les quatre botigues que té a Figueres

figueres
medi ambient

Un decret intenta fer més àgil el control de la sobrepoblació de conills, senglars o cabirols

Tàrrega
Infraestructures

Els veïns de Joan Miró exigeixen als partits un compromís per preservar el parc

Barcelona
medi ambient

Tarragona proposa una trentena d’activitats per conscienciar sobre el canvi climàtic

TARRAGONA

L'Ajuntament denuncia l'ocupació per fer-hi un casal de joves del magatzem dels Castellers