Crida a la mobilització per al #novullpagar a les dotze del migdia
La plataforma Prou Peatges insta a protestar en més d'una desena de peatges catalans perquè a Catalunya es concentra la majoria de les vies de pagament de l'Estat
El departament d'Interior no preveu cap dispositiu especial per aquesta reivindicació
La plataforma cívica Prou Peatges intensifica la seva crida per no pagar l'import del peatge aquest dimarts i protestar d'aquesta manera perquè a Catalunya es concentra la majoria de les vies de pagament de l'Estat. A partir de les 12 del migdia, hi ha convocades concentracions per no pagar en els peatges de Vilassar (C-32), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Manresa (C-16), Girona sud, Figueres sud, Túnels del Garraf, Amposta - Deltebre, Ulldecona - Vinarós, Terrassa - Les Fonts i Reus.
Es tracta d'una iniciativa ciutadana que ha guanyat adeptes a través de la xarxa social Twitter, amb el hastag #novullpagar, i que compta amb el suport de partits polítics com Solidaritat per la Independència (SI) i ERC. Així, el diputat de SI en el Parlament, Alfons López Tena, ha reclamat un seguiment “massiu” perquè les vies de pagament catalanes estan 15 o 30 vegades amortitzades i, per tant, al seu entendre, és injust que les concessionàries de les autopistes segueixin cobrant per circular per elles.
A la web de la plataforma es pot consultar una guia d'actuació per a la mobilització d'avui, on es recorda que no hi ha cap obligació d'ensenyar o donar el DNI al vigilant del peatge, i que si no obren la barrera, cal “començar a tocar el clàxon insistentment i denunciar la detenció il·legal als Mossos”. A més, afirmen que si es col·lapsa l'autopista, “cosa molt probable, aixecaran les barreres i es podrà passar tranquil·lament”. I convoquen per a un proper #novullpagar popular el proper 20 de maig.
Mentre que des dels mateixos Mossos d'Esquadra s'ha admès les últimes setmanes que el fet de no abonar el tiquet en el peatge no és multable i que des d'Abertis s'ha insistit que els que no ho facin seran denunciats davant els agents policials i a banda se'ls reclamarà l'import del viatge per la via administrativa, ahir va ser el conseller d'Interior, Felip Puig, el que es va manifestar en aquesta qüestió. En declaracions a TV3, Puig va reiterar el que ja havia anunciat dissabte el seu departament. Bàsicament, que no pagar pot suposar una infracció i que hi pot haver una sanció de 100 euros. Si Abertis instrueix un expedient i el tramita, el Servei Català de Trànsit “l'haurà d'estudiar”, va dir. La infracció estaria motivada per una suposada interrupció del trànsit.
Però també va ser clar: en cap cas els Mossos seran enviats als peatges per controlar qui paga i qui no paga. Només s'intervindrà si es detecta algun “problema d'ordre públic”. És a dir, algú que vagi més enllà a l'hora de manifestar la seva negativa a pagar. Des d'Abertis, la concessionària de les autopistes catalanes, es va informar ahir que des de l'inici de la campanya #novullpagar s'han comptat una mitjana de 100 conductors diaris que s'hi han adherit, i que les dades d'aquestes persones seran trameses “quan es consideri oportú” al Servei Català de Trànsit.
Mentre tot plegat s'aclareix, Abertis s'ha volgut curar en salut i ha desaconsellat als conductors que s'afegeixin al #novullpagar. En les cabines instal·lades als peatges ha penjat uns cartells informatius en què avisa que el fet de no abonar el viatge pot suposar una infracció.
La controvèrsia sobre si és sancionable o no el fet de no pagar en un peatge genera opinions contraposades. Així, des de Prou Peatges, la plataforma que ha organitzat la protesta, es manté que no es pot multar. En canvi, Alfons Perona, professor de l'Escola de Prevenció de la UAB, assegurava ahir que la llei és clara i que la sanció de 100 euros és la correcta perquè quan arriben a un peatge els conductors troben “un senyal de restricció de pas que obliga a aturar el vehicle i que no permet reprendre la marxa fins que no s'hagi pagat el peatge”. En canvi, l'advocat Lluís Gibert ha redactat un informe jurídic que ha publicat l'associació Ara o Mai, i que contradiu els arguments del conseller Puig. En l'informe, Gibert sosté que és falsa la quantitat de la sanció, atès que l'article 67 de la llei preveu que les infraccions lleus seran sancionades amb una multa de fins a 100 euros, és a dir, els 100 euros no són una sanció mínima, sinó màxima. Afegeix que “no es pot afirmar de manera rotunda que hi hagi cap infracció del reglament en la negativa a pagar peatges i, per tant, l'anunci de sancions seria totalment erroni”.
Des del departament d'Interior s'alerta també que la protesta #novullpagar pot complicar l'operació tornada del pont del Primer de Maig, però que no es preveu cap dispositiu especial dels Mossos d'Esquadra i que no enviarà agents a multar els conductors que es neguin a abonar el cost del peatge.
Per la seva part, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha convocat pel 14 de maig el grup format pel govern, els grups polítics, les empreses concessionàries, els sindicats i les cambres de comerç per estudiar la reordenació dels peatges.